Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Pociągi do lubelskiego lotniska dla pracowników. Na loty nie dowiozą

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
18-02-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Pociągi do lubelskiego lotniska dla pracowników. Na loty nie dowiozą
fot. MOs810, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
W Polsce tylko trzy małe porty lotnicze zdecydowały się na własną kolej. Poza niedawno otwartymi Szymanami na Warmii i Mazurach, także Goleniów pod Szczecinem oraz Świdnik pod Lublinem oferują pasażerom powrót koleją. O przypadku Goleniowa słyszeli już wszyscy. Problemy ze skomunikowaniem pociągów z lotami ma także lubelskie lotnisko. Tutaj wręcz zachęca się do korzystania z prywatnych busów, które podjeżdżają pod sam terminal.

Problemy ze skomunikowaniem kursów pociągów z godzinami odlotów i przylotów samolotów ma nie tylko Port Lotniczy w Goleniowie. Podobne występują także w skorelowaniu rozkładów pociągów z lotami Portu Lotniczego Lublin. Pierwszy rejs samolotu odbył 17 grudnia 2012 roku. Początkowo lotnisko obsługiwało pięć połączeń kolejowych. Dzisiaj z tego pozostały już tylko trzy.

Na potrzeby Portu Lotniczego wybudowano wzdłuż ul. Króla Jana III Sobieskiego nowy tor łączący linię kolejową w Świdniku z terminalem. Przejazd z centrum Lublina pociągiem trwa dzięki temu tylko 15 minut. W drodze do oraz z lotniska zatrzymuje się on na stacjach Lublin Północy oraz Świdnik Miasto. Przewozy finansuje samorząd województwa.

Pociągi sobie, loty sobie

Gdy przyjrzymy się rozkładowi jazdy pociągów szybko dostrzeżemy, że nijak mają się one z rozkładem lotów. Problematyczne staje się nie tylko dostatnie na lotnisko, ale także powrót z niego. Pociągi regularnie przyjeżdżają na lotnisko o 7:45, 11:08 i 15:05. W poniedziałki pasażerowie poczekają aż 3 godziny na jedyny lot tego dnia do Londynu o 17:45. Zastanawiające okazują się w takim razie dwa wcześniejsze połączenia. We wtorki pociągi nie dostarczą pasażerów na loty do Anglii o 6:40 i 15:05. Paradoksalnie, w niedzielę linie lotnicze oferują najwięcej lotów z portu w Lublinie, bo aż 5. Niestety, tego dnia zadbano wyłącznie o jedno połączenie kolejowe – o 11:08.

Problematyczny okazuje się też powrót z lotniska. Ponad połowa przylotów w tygodniu ma miejsce już po ostatnim kursie pociągu do Lublina – o 16:27 w tygodniu i 12:56 w weekendy. Wprawdzie poza pociągami do lotniska można dostać się autobusem miejskim linii 005 (startuje z Dworca Głównego PKS), jednak ten wykonuje w ciągu dnia zaledwie 8 kursów w tygodniu i 3 w weekendy. Przy czym i tak pasażerowie aż ośmiu przylotów nie mogliby wracać autobusem, bo ten kończy kursować o 18:55. Władze lotniska zdają sobie chyba z tego sprawę, dlatego na swojej stronie zachęcają do skorzystania z usług prywatnych busów. Ich rozkład jazdy przynajmniej, jak zaznaczają urzędnicy, jest dopasowany do rozkładu lotów samolotów.

Zamiast pociągiem, to busem

W podobnym tonie wypowiada się też Urząd Marszałkowski, który zaznacza, że terminy składania zamówień na trasy pociągów wraz ze zmianami rozkładu lotów są niekompatybilne. W przypadku obsługi lotniska w Świdniku generowało to niewspółmierne do przychodów koszty rozkładu jazdy ustawicznie przydzielanego w tzw. trybie indywidualnym. Dodatkowym utrudnieniem okazał się też czas na przyznanie rozkładu jazdy w tym trybie, który wynosi 40 dni. – Te ograniczenia w zestawieniu z dużą zmiennością i dowolnością przewoźników lotniczych w kształtowaniu swojej oferty, utrudniają obsługę komunikacyjną transportem kolejowym portów o małej ilości operacji lotniczych – podkreśla Beata Górka, rzecznik prasowy Marszałka Województwa Lubelskiego.

Kwestię tę rozwiązano jednak w sposób, który jest wolny od tak restrykcyjnych obostrzeń. – Lotnisko jest obsługiwane przez przewoźników drogowych, których tego typu ograniczenia nie dotyczą, dzięki czemu stanowią oni skuteczną konkurencję dla przewozów o charakterze użyteczności publicznej – zaznacza Górka.

Pociąg raczej dla pracowników


Z kolei aktualne pociągi kursujące na trasie Lublin – Lublin Airport – Lublin, w myśl urzędników, stanowią w głównej mierze dojazd do pracy dla obsługi lotniska oraz uzupełniają ofertę połączeń do i z Chełma oraz Zamościa na odcinku Lublin – Świdnik Miasto. – Ze względu na ograniczone środki budżetowe możliwe do przeznaczenia na finansowanie przewozów kolejowych w 2016 r., organizator przewozów zmuszony był do zmniejszenia pracy eksploatacyjnej pociągów wojewódzkich – wyjaśnia Górka. – Zdecydowano, że pociągi będą przede wszystkim pełnić funkcję dowozu dla zatrudnionych w Porcie Lotniczym Lublin – dodaje. Jak podaje rzeczniczka, średnie napełnienie pociągów, zgodnie z badaniami przeprowadzonymi w październiku 2015 r., wynosiło kilkanaście osób na pociąg.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5