28 października w Katowicach odbył się V Kongres Kolejowy. W nowoczesnym Międzynarodowym Centrum Konferencyjnym nie zabrakło firm i osób kluczowych dla branży, merytorycznych dyskusji i ważnych wydarzeń.
W stosunkowo krótkim czasie Kongres Kolejowy stał się największym i najbardziej prestiżowym wydarzeniem w sektorze kolejowym. W 2014 r. gościł w Łodzi. Udział w nim wzięło 550 osób. Większość z nich reprezentowało firmy aktywne w branży, zarówno producentów podzespołów dla pojazdów, jak również elementów infrastruktury. Nie zabrakło także przedstawicieli władz różnego szczebla i przedstawicieli świata nauki.
Tym razem impreza odbyła się na Górnym Śląsku. – Dziękuję, że udało się namówić pana prezydenta i pana marszałka na to, żeby to Katowice stały się gospodarzem piątego Kongresu Kolejowego. Miejsce jest o tyle ważne, że w nowej perspektywie unijnej będziemy między innymi naprawiać błędy z poprzedniej. Jedną z jej osi będzie naprawa transportu towarowego a to tu bije serce tej gałęzi – podkreślił Adrian Furgalski, przewodniczący Railway Business Forum, otwierając Kongres.
– Przez wiele lat zachwiana była równowaga pomiędzy wspieraniem transportu drogowego i kolejowego. Stąd m.in. problemy z transportem publicznym w województwie śląskim. Mam nadzieję, że wnioski wypracowane podczas Kongresu zachęcą władze do bardziej odważnych inwestycji w kolej – powiedział Stanisław Dąbrowa, wicemarszałek województwa śląskiego.
– Cieszę się, że tak ważna dla gospodarki kraju konferencja odbywa się właśnie w Katowicach, mieście, w którym krzyżują się ważne szlaki komunikacyjne. Aglomeracja szczyci się największym zagęszczeniem szlaków kolejowych, ale jest to nie do końca wykorzystane. Mam nadzieję, że dobrze skrojona sieć komunikacyjna, oparta na rozwiązaniach ekologicznych, będzie napędzać gospodarkę naszego kraju – stwierdził Marcin Krupa, prezydent Katowic.
Tematami tegorocznych dyskusji były m.in.: – polska kolej w roku 2020 – jakie cele chcemy osiągnąć, – polski rynek kolejowy u progu nowej perspektywy budżetowej UE (czynniki stymulujące rozwój rynku i go ograniczające, polski rynek na zakończenie perspektywy budżetowej UE), – racjonalna polityka kształtowania stawek dostępu do infrastruktury a model funkcjonalno-operacyjny PKP PLK, – rozwój rynku kolejowych przewozów towarowych jako czynnik pobudzający inwestycje w nowej perspektywie finansowej (fuzje – akwizycje – konsolidacja, od przewoźnika kolejowego do operatora logistycznego), – integracja polskiego rynku dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych przewozów pasażerskich, – statystyki pasażerskich przewozów kolejowych – co mówią o kliencie, co mówią o rynku, – regulacja i bezpieczeństwo na rynku kolejowym, – kolejowy rynek nieruchomości, – przygotowanie inwestycji w infrastrukturze kolejowej, – rynek taboru dla przewozów towarowych w Polsce.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.