Partnerzy serwisu:
Komunikacja

PKS–y jak Uber, tylko lepszy

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
26-05-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
PKS–y jak Uber, tylko lepszy
Fot. freegreatpicture.com
Dla przyszłości PKS–ów niezbędne jest znalezienie nowego segmentu biznesowego – mówił podczas Forum Technologii w Transporcie Artur Zawadzki, konsultant ds. transportu publicznego.

Podczas Forum Zawadzki przedstawił cztery propozycje nowych kierunków rozwoju dla PKS–ów, z których najciekawszą jest transport na żądanie – funkcjonujący już w komunikacji miejskiej Krakowa – w którym pasażer dzwoni po autobus jak po taksówkę. Jak mówił, połączenie odniosło sukces i jest już testowane także w Szczecinie. Rozwiązanie takie, przy wykorzystaniu mikrobusów, jest jego zdaniem wręcz stworzone dla obszarów o niskiej gęstości zaludnienia, czyli takich, na jakich jeżdżą PKS–y.Jeszcze większą opłacalność przedsięwzięcia może przynieść technologia – upowszechnienie się smartfonów, przy stworzeniu odpowiedniego systemu połączonego z aplikacją na wzór Ubera, może jego zdaniem przynieść świetny efekt biznesowy i jednocześnie poprawić dostępność komunikacyjną w wielu miejscowościach.

Andrzej Padziński, dyrektor operacyjny PKS Polonus półżartem skomentował, że rozwiązanie to kojarzy mu się z „typowym busiarzem”, który zbiera nazwiska chętnych do podróży do zeszytu. Zdaniem uczestniczących w Forum operatorów, na przeszkodzie w rozwijaniu „uberopodobnych” przewozów autobusowych stoją między innymi związki zawodowe kierowców. Problemem byłaby również kontrola techniczna pojazdów w przypadku, kiedy kierowca zaczyna pracę z domu – podobnie jak ustalenie, czy sam kierowca jest zdolny prowadzić.

Zawadzki widzi też potencjał rozwoju połączeń na krótkich i średnich dystansach, oraz w integracji sieciowo–rozkładowej z koleją. – Jest wiele stacji takich jak Koło, Pleszew,Pyskowice czy Garwolin, w których stacje położone są daleko od miasta, a rolą komunikacji zbiorowej musi być dowiezienie ich do dworca kolejowego. Podobnego zdania był reprezentujący kolej Krzysztof Zgorzelski, prezes spółki Przewozy Regionalne (PolRegio). – Przez długi czas kolej była traktowana jak konkurencja PKS–ów. My chcemy przełamywać te stereotypy i poszukiwać obszarów współpracy – zadeklarował.

Jak podkreślił, Przewozy Regionalne nie są wstanie zawieźć pasażera „od domu do domu”. – Ten pasażer do nas dojeżdża i zawsze tak będzie, my jesteśmy tylko pośrednikiem. Żeby umożliwić podróż od drzwi do drzwi potrzebna jest współpraca z przewoźnikami autobusowymi – podkreślał. Te deklaracje mają już oparcie w czynach – PolRegio w tym roku uruchomiło już zintegrowane oferty z PKS Ostrowiec Świętokrzyski oraz z Polbus PKS Wrocław. Zdaniem Zgorzelskiego, barierą rozwoju integracji jest stan prawny, przede wszystkim zróżnicowane ulgi ustawowe i osób uprawnionych w różnych gałęziach transportu, oraz częste zmiany rozkładów jazdy na kolei.

Krzysztof Balawejder z Polbus PKS we Wrocławiu dodał, że kolej nie jest konkurentem PKS–ów. – Naszym wspólnym celem jest wyciągnięcie klienta z auta i takie podejście daje nam ogromny potencjał wzrostu – uważa. Jak jednak dodaje, „z natury rzeczy wygodny” człowiek jadący autem nie przesiądzie się do transportu zbiorowego, jeśli nie dostanie dobrej oferty i komfortowej oferty. Oprócz PolRegio, z którym łączy go oferta do Oleśnicy, Polbus współpracuje też z Kolejami Dolnośląskimi.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ostre cięcie w PKS Piła

Komunikacja

Ostre cięcie w PKS Piła

Jakub Rösler 23 grudnia 2021

Furgalski: Sama konsolidacja pekaesów w PKP SA nie przyniesie efektów

Prawo & Finanse

Rząd proponuje konsolidację PKS-ów pod skrzydłami PKP SA

Prawo & Finanse

PKP i PKS razem? Oto co wiemy o planach Ministerstwa Aktywów Państwowych

Prawo & Finanse

PKP i PKS razem? Oto co wiemy o planach Ministerstwa Aktywów Państwowych

simetrArtur Bogdanowicz/ współpraca Simetra 07 lipca 2020

Zobacz również:

Ostre cięcie w PKS Piła

Komunikacja

Ostre cięcie w PKS Piła

Jakub Rösler 23 grudnia 2021

Furgalski: Sama konsolidacja pekaesów w PKP SA nie przyniesie efektów

Prawo & Finanse

Rząd proponuje konsolidację PKS-ów pod skrzydłami PKP SA

Prawo & Finanse

PKP i PKS razem? Oto co wiemy o planach Ministerstwa Aktywów Państwowych

Prawo & Finanse

PKP i PKS razem? Oto co wiemy o planach Ministerstwa Aktywów Państwowych

simetrArtur Bogdanowicz/ współpraca Simetra 07 lipca 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5