Partnerzy serwisu:
Komunikacja

PKS Lubliniec będzie zlikwidowany

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2018-01-03 13:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

PKS Lubliniec będzie zlikwidowany
fot. Michał Dadełło, lic. CC BY-SA 4.0
Po roku nadzorowania przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zlikwidowany zostanie lubliniecki PKS. Przewoźnik jest jednym z ostatnich podmiotów dawnej Krajowej Państwowej Komunikacji Samochodowej podległych Skarbowi Państwa. Przedsiębiorstwo prowadzi jeszcze przewozy na kilku trasach lokalnych.

Niebawem z rynku autobusowych przewozów regionalnych i lokalnych zniknie kolejny przewoźnik wywodzący się z dawnej Krajowej Państwowej Komunikacji Samochodowej – PKS Lubliniec. Działająca na pograniczu województw śląskiego i opolskiego spółka jest jedną z nielicznych, która nadal zarządzana jest przez władze centralne. Od stycznia zeszłego roku jej działalność nadzoruje Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Od kilku tygodni trwa proces likwidacji przedsiębiorstwa.

Planowane jest powolne wygaszanie działalności

– Przyczyną postawienia spółki Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej Sp. z o.o. z siedzibą w Lublińcu w stan likwidacji były względy ekonomiczne – mówi Szymon Huptyś, rzecznik prasowy MIB. – Postawienie jej w stan likwidacji, a nie upadłości, było rozwiązaniem korzystniejszym przede wszystkim dla pracowników, gdyż spółka będzie mogła powoli wygaszać swoją działalność, dokończyć realizowane kontrakty, zbyć zbędny majątek i zaspokoić wierzycieli, w tym wierzycieli publiczno-prawnych, a także pracowników – dodaje.

– Jeżeli bilans sporządzony przez zarząd wykaże stratę przewyższającą sumę kapitałów zapasowego i rezerwowych oraz połowę kapitału zakładowego, zarząd jest obowiązany niezwłocznie zwołać zgromadzenie wspólników w celu powzięcia uchwały dotyczącej dalszego istnienia spółki. W związku z wykazaniem w bilansie sporządzonym na 31.08.2017 r. straty przewyższającej połowę kapitału zakładowego spółki przy braku kapitału zapasowego i rezerwowego zarząd złożył wniosek o podjęcie odpowiedniej uchwały. Zarząd po wnikliwej analizie bieżącej sytuacji ekonomiczno-finansowej oraz perspektyw dalszego funkcjonowania PKS Lubliniec stwierdził, że spółka utraciła zdolność kontynuowania działalności – relacjonuje przedstawiciel resortu.

MIB nie planuje ani likwidacji, ani sprzedaży udziałów w innych PKS

Obecnie lubliniecki przewoźnik utrzymuje przewozy jedynie na kilku liniach o znaczeniu lokalnym. Stosunkowo dobra oferta (7 – 16 kursów w dni robocze) zapewniona jest na trasach z Lublińca do Częstochowy, Dobrodzienia i Tarnowskich Gór. Rozkład jazdy przewiduje też pojedyncze odjazdy do Boronowa, Grojca, Harbułtowic, Pustej Kuźnicy, Woźników, Wrocławia i Zborowskiego. Jak wskazuje nadzorujący przedsiębiorstwo resort, rok 2016 zamknięty został przez spółkę z ujemnym wynikiem finansowym zarówno na sprzedaży, jak i netto.

MIB zapewnia przy tym, że nie dążyło i nie dąży do likwidacji podległych mu firm przewozowych. – Decyzje właścicielskie co do dalszego funkcjonowania spółek (jak w przypadku PKS Lubliniec Sp. z o.o.) poprzedzone są dogłębną analizą ich kondycji finansowej, perspektyw rozwoju i przeprowadzeniem działań restrukturyzacyjnych mających na celu długofalową poprawę sytuacji ekonomiczno-finansowej podmiotów – deklaruje Szymon Huptyś. – Aktualnie nie planuje się sprzedaży oraz nieodpłatnego przekazania na rzecz jednostek samorządu terytorialnego akcji ani udziałów w nadzorowanych spółkach – dodaje.

PKS Jędrzejów i PKS Żywiec wykreślone z KRS

Resort pokrótce podsumował aktualną sytuację w podległych mu przedsiębiorstwach wywodzących się z K PKS. – W przypadku PKS Zielona Góra, PKS Wołów, PKS Dębica, PKS Przemyśl, PKS Chojnice. Polbus-PKS Wrocław i PKS Mrągowo Skarb Państwa reprezentowany przez Ministra Infrastruktury i Budownictwa nie jest jedynym akcjonariuszem lub wspólnikiem. A zatem ewentualne decyzje co do dalszego istnienia wskazanych wyżej spółek podejmowane podczas walnych zgromadzeń lub zgromadzeń wspólników nie zależą jedynie od Skarbu Państwa – stwierdza nasz rozmówca.

Podobnie jest w przypadku nieświadczącego już od dawna usług przewozowych PKS Katowice. PKS Rybnik został natomiast włączony w maju zeszłego roku do Funduszu Rozwoju Spółek, a tym samym przestał być nadzorowany przez MIB. PKS Zgorzelec, PKS Busko-Zdrój, PKS Kielce, PKS Dzierżoniów, PKS Nowy Targ, PKS Myszków i PKS-Iwopol Skarżysko-Kamienna były natomiast postawione w stan upadłości lub likwidacji jeszcze przed przejęciem nad nimi nadzoru przez MIB. – PKS Jędrzejów oraz PKS Żywiec zostały wykreślone z rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego po zakończeniu postępowania upadłościowego w 2017 r. – uzupełnia Szymon Huptyś.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Rachwalski: Komunikacja autobusowa potrzebuje gospodarza

Komunikacja

Rachwalski: Komunikacja autobusowa potrzebuje gospodarza

Kasper Fiszer 20 grudnia 2017

PKS–y jak Uber, tylko lepszy

Komunikacja

PKS–y jak Uber, tylko lepszy

Jakub Madrjas 26 maja 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5