Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

PKP SA chcą zmodernizować 464 dworce do 2023 r.

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2016-11-09 12:46
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

PKP SA chcą zmodernizować 464 dworce do 2023 r.
fot. Jednozgloskowiec, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
PKP SA wytypowały 464 obiektów dworcowych, które wymagają inwestycji. – Zamierzamy je zmodernizować do 2023 r. – zapowiada Marek Michalski, członek zarządu PKP SA. Właśnie startują konsultacje społeczne programu dworcowego. Sporym wyzwaniem pozostaje jednak zapewnienie środków na inwestycje, a następnie utrzymanie zmodernizowanych dworców.

PKP SA nie ustają w działaniach na rzecz modernizacji, przebudowy i budowy dworców. Potrzeby w tym zakresie są ogromne. – Pracując przez ostatnie miesiące, zinwentaryzowaliśmy nasze potrzeby inwestycyjne i 570 czynnych dworców, którymi zarządzamy, wytypowaliśmy 464, które wymagają prac inwestycyjnych – mówi Marek Michalski, członek zarządu PKP SA.

Projekty zostały pogrupowane na poszczególne linie. – W pierwszej kolejności chcemy zmodernizować dworce na liniach już wyremontowanych w poprzednim okresie finansowania unijnego. Chcemy kompleksowo modernizować dworce leżące np. na E65 (m.in. Tczew, Gdańsk Główny), linii nr 8 z Warszawy do Krakowa, Rail Baltice, linii do Lublina, E30 Kraków – Rzeszów. Dla tych pierwszych kilkudziesięciu projektów mamy przyjęte harmonogramy działań i zamierzamy to zrealizować – podkreśla Michalski.

Skąd wziąć pieniądze?

Realizacja tak szeroko zakrojonego programu dworcowego wymaga dużych nakładów finansowych. – Na cały program inwestycyjny na dzień dzisiejszy nie mamy zapewnionego finansowania – nie ukrywa Marek Michalski. – To nasze wyzwanie. Sami tego dobrze nie zrobimy. Mamy szereg systemowych wyzwań, związanych z oczekiwaniami, komercjalizacją tych obszarów. Jednocześnie te pieniądze dotacyjne są przede wszystkim ukierunkowane na obszary publiczne, a nie komercyjne – dodaje członek zarządu PKP SA.

Sporym wyzwaniem jest też kwestia utrzymania modernizowanych dworców. – Cała sieć dworców jest deficytowa. Rocznie musimy jako spółka wypracować pieniądze ze sprzedaży i gospodarowania mieniem. Co miesiąc mamy swoje cele, które mamy obowiązek jako gospodarujący zrealizować po to, żeby utrzymać sieć dworców i wywiązać się z obowiązku zapewnienia prawidłowej obsługi dworcowej. To obowiązek publiczny, nie dostajemy na to dotacji – mówi Michalski.

Wypracowany zysk może nie wystarczyć na utrzymanie dworców, zwłaszcza wobec rosnących kosztów związanych z chęcią zachowania zmodernizowanych dworców w należytym stanie. – Stoimy przed dyskusją o opłacie dworcowej. Co prawda z niektórymi przewoźnikami mamy podpisane umowy cywilno-prawne na korzystanie z dworców, ale ogólnie nie ma jednak obowiązku ponoszenia opłat przez przewoźników, którzy przecież również korzystają z naszych dworców – ubolewa Michalski.

Wspólnie z samorządami

PKP SA deklarują, że dworce mają służyć przede wszystkim pasażerowi. W większym stopniu ma być uwzględniany głos mieszkańców i samorządów. – Startujemy z konsultacjami społecznymi Programu Inwestycji Dworcowych. Zaczynamy od Nidzicy, pierwszej z 464 lokalizacji – poinformował wczoraj (8 listopada) Michał Beim, członek zarządu PKP SA. W miejscu istniejącego obiektu w Nidzicy stanąć ma dworzec systemowy, ruszył właśnie przetarg na dokumentację projektową. Wczoraj odbyły się już rozmowy z samorządem, a dzisiaj przewidziano warsztaty planistyczne ze społecznością lokalną.

Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Dworce dla każdego, czyli dla kogo?

Przestrzeń

Dworce dla każdego, czyli dla kogo?

Witold Urbanowicz 08 listopada 2016

Dworce mają służyć wszystkim

Przestrzeń

Dworce mają służyć wszystkim

Witold Urbanowicz 24 października 2016

Ponad 50 dworców na Wschodzie Polski do przebudowy

Przestrzeń

Ponad 50 dworców na Wschodzie Polski do przebudowy

Paweł Rydzyński 15 września 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS