Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

PKM zostanie włączona w system biletu metropolitalnego?

Dalej Wstecz
Autor:

Paweł Rydzyński

Data publikacji:
2014-07-24 13:01
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

PKM zostanie włączona w system biletu metropolitalnego?
fot. PKM
Jak poinformował nas Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, zakres obowiązywania trójmiejskiego biletu metropolitalnego zostanie prawdopodobnie rozszerzony o linie zawierające się w projekcie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To oczywiście dobra informacja, ale nie do końca.

Bilet metropolitalny jest emitowany przez Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej, zrzeszający gminy aglomeracji trójmiejskiej. Zgodnie z koncepcją sprzed kilku lat, na poziom MZKZG miała być przeniesiona organizacja całości transportu zbiorowego w aglomeracji. Plany te nie zostały jednak zrealizowane, a po tym, jak upadł projekt „samorządowego” tramwaju wodnego, de facto jedyną istotną rolą MZKZG stała się emisja biletów metropolitalnych.

Analiza wskaże, o jakie odcinki rozszerzyć integrację

Są one ważne w komunikacji miejskiej organizowanej przez ZTM Gdańsk, ZKM Gdynia i MZK Wejherowo, a także w pociągach (SKM i PR) na obszarze aglomeracji, ograniczonym przystankami Cieplewo, Luzino, Reda Rekowo i Babi Dół. Jak informuje Małgorzata Pisarewicz, rzeczniczka UMWP, zakres obowiązywania biletu metropolitalnego miałby zostać rozszerzony o te odcinki linii kolejowych, które wejdą w projekt Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Które konkretnie – to wykaże analiza.

– W przypadku operatora, który będzie realizował przewozy na sieci komunikacyjnej pod nazwą Pomorska Kolej Metropolitalna, przewiduje się nałożenie obowiązku honorowania biletu metropolitalnego na terenie MZKZG [czyli na obecnie obowiązującym obszarze – red.]. W celu zaimplementowania biletu metropolitalnego, zwłaszcza w pociągach kursujących z Kartuz w kierunku Trójmiasta, poprosiliśmy MZKZG o przedstawianie, umożliwiających podjęcie właściwych decyzji, analiz finansowych opisujących planowane rozwiązania, czyli rozszerzenie MZKZG o jednostki samorządu terytorialnego leżące w obszarze oddziaływania PKM – mówi Małgorzata Pisarewicz.

Z powyższych słów wynika zatem, że istnieją znacznie większe szanse, iż w zakres obowiązywania biletu metropolitalnego włączona zostanie trasa Gdańsk/Gdynia – Kartuzy niż że będzie się w nim zawierać także trasa do Kościerzyny.

To jeszcze nie jest pełen sukces


Należy jednak przypomnieć, że samo rozszerzenie zakresu biletu metropolitalnego o „linie PKM” nie rozwiąże całkowicie problemu integracji taryfowej w aglomeracji trójmiejskiej.

Wielokrotnie pisaliśmy, że w Trójmieście funkcjonuje chaotyczny system taryfowy, gdyż oprócz biletów metropolitalnych obowiązują, niezależnie od siebie, taryfy SKM, PR oraz komunalnych organizatorów komunikacji (m.in. Gdańska, Gdyni i Wejherowa). Sytuacja w Trójmieście jest biegunowo odległa choćby od sytuacji w aglomeracji stołecznej, gdzie posiadacze biletów ZTM Warszawa (od dobowych wzwyż) mogą podróżować wszystkimi pociągami w obrębie aglomeracji, nie zastanawiając się czy są to pociągi KM, SKM czy WKD.

W tym kontekście, dla powodzenia projektu PKM niedobrą będzie sytuacja, w której na „liniach PKM” pojawią się różni przewoźnicy. Jeśli bowiem przetarg na przewozy na liniach powiązanych z PKM zostanie podzielony np. tak, że osobnym zadaniem będzie połączenie „stricte” aglomeracyjne Gdańsk-Rębiechowo-Gdynia, a osobnym – połączenie bardziej „regionalne” Gdańsk-Rębiechowo-Kartuzy/Kościerzyna, to nie jest wykluczone, że pierwsze z nich realizowane będzie przez SKM, a drugie przez PR bądź Arrivę (która, o czym należy przypomnieć, wyraźnie zgłasza zainteresowanie PKM). A wówczas, w przypadku niepełnej integracji taryfowej pomiędzy przewoźnikami, PKM może stać się projektem znacznie mniej atrakcyjnym dla pasażerów niż miałoby to miejsce w sytuacji, gdyby integracja była pełna lub przynajmniej bardziej pogłębiona.

W ogłoszeniu wstępnym na stronie UMWP (o zamiarze wdrożenia przetargu) widnieje informacja, że postępowanie przetargowe na obsługę „linii PKM” rozpocznie się we wrześniu br. Teoretycznie z ogłoszenia wynika, że linie zawierające się w „projekcie PKM” (Gdańsk – Port Lotniczy – Kartuzy/Kościerzyna/Gdynia) będą jednym zadaniem przetargowym, czyli linie te miałby obsługiwać, najprawdopodobniej, jeden przewoźnik. Jednak, jak pokazały ubiegłoroczne doświadczenia z przetargiem na obsługę m.in. linii Malbork-Grudziądz, treść ogłoszenia wstępnego nie była wówczas tożsama z ostatecznymi warunkami ogłoszonego przez UMWP przetargu.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Pierwszy pociąg na torach PKM

Komunikacja

Pierwszy pociąg na torach PKM

Paweł Rydzyński / Jakub Madrjas 13 sierpnia 2014

Gdańsk. Podpisano umowę na wykonanie dojazdów do PKM

Komunikacja

Gdańsk. Podpisano umowę na wykonanie dojazdów do PKM

Edyta Wsół 04 sierpnia 2014

Gdańsk: Jesteśmy ostrożni co do integracji taryfowej w ramach PKM

Prawo & Finanse

Gdańsk: Jesteśmy ostrożni co do integracji taryfowej w ramach PKM

Paweł Rydzyński 28 lutego 2014

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS