Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

PKM zostanie włączona w system biletu metropolitalnego?

Dalej Wstecz
Autor:

Paweł Rydzyński

Data publikacji:
2014-07-24 13:01
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

PKM zostanie włączona w system biletu metropolitalnego?
fot. PKM
Jak poinformował nas Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, zakres obowiązywania trójmiejskiego biletu metropolitalnego zostanie prawdopodobnie rozszerzony o linie zawierające się w projekcie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To oczywiście dobra informacja, ale nie do końca.

Bilet metropolitalny jest emitowany przez Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej, zrzeszający gminy aglomeracji trójmiejskiej. Zgodnie z koncepcją sprzed kilku lat, na poziom MZKZG miała być przeniesiona organizacja całości transportu zbiorowego w aglomeracji. Plany te nie zostały jednak zrealizowane, a po tym, jak upadł projekt „samorządowego” tramwaju wodnego, de facto jedyną istotną rolą MZKZG stała się emisja biletów metropolitalnych.

Analiza wskaże, o jakie odcinki rozszerzyć integrację

Są one ważne w komunikacji miejskiej organizowanej przez ZTM Gdańsk, ZKM Gdynia i MZK Wejherowo, a także w pociągach (SKM i PR) na obszarze aglomeracji, ograniczonym przystankami Cieplewo, Luzino, Reda Rekowo i Babi Dół. Jak informuje Małgorzata Pisarewicz, rzeczniczka UMWP, zakres obowiązywania biletu metropolitalnego miałby zostać rozszerzony o te odcinki linii kolejowych, które wejdą w projekt Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Które konkretnie – to wykaże analiza.

– W przypadku operatora, który będzie realizował przewozy na sieci komunikacyjnej pod nazwą Pomorska Kolej Metropolitalna, przewiduje się nałożenie obowiązku honorowania biletu metropolitalnego na terenie MZKZG [czyli na obecnie obowiązującym obszarze – red.]. W celu zaimplementowania biletu metropolitalnego, zwłaszcza w pociągach kursujących z Kartuz w kierunku Trójmiasta, poprosiliśmy MZKZG o przedstawianie, umożliwiających podjęcie właściwych decyzji, analiz finansowych opisujących planowane rozwiązania, czyli rozszerzenie MZKZG o jednostki samorządu terytorialnego leżące w obszarze oddziaływania PKM – mówi Małgorzata Pisarewicz.

Z powyższych słów wynika zatem, że istnieją znacznie większe szanse, iż w zakres obowiązywania biletu metropolitalnego włączona zostanie trasa Gdańsk/Gdynia – Kartuzy niż że będzie się w nim zawierać także trasa do Kościerzyny.

To jeszcze nie jest pełen sukces


Należy jednak przypomnieć, że samo rozszerzenie zakresu biletu metropolitalnego o „linie PKM” nie rozwiąże całkowicie problemu integracji taryfowej w aglomeracji trójmiejskiej.

Wielokrotnie pisaliśmy, że w Trójmieście funkcjonuje chaotyczny system taryfowy, gdyż oprócz biletów metropolitalnych obowiązują, niezależnie od siebie, taryfy SKM, PR oraz komunalnych organizatorów komunikacji (m.in. Gdańska, Gdyni i Wejherowa). Sytuacja w Trójmieście jest biegunowo odległa choćby od sytuacji w aglomeracji stołecznej, gdzie posiadacze biletów ZTM Warszawa (od dobowych wzwyż) mogą podróżować wszystkimi pociągami w obrębie aglomeracji, nie zastanawiając się czy są to pociągi KM, SKM czy WKD.

W tym kontekście, dla powodzenia projektu PKM niedobrą będzie sytuacja, w której na „liniach PKM” pojawią się różni przewoźnicy. Jeśli bowiem przetarg na przewozy na liniach powiązanych z PKM zostanie podzielony np. tak, że osobnym zadaniem będzie połączenie „stricte” aglomeracyjne Gdańsk-Rębiechowo-Gdynia, a osobnym – połączenie bardziej „regionalne” Gdańsk-Rębiechowo-Kartuzy/Kościerzyna, to nie jest wykluczone, że pierwsze z nich realizowane będzie przez SKM, a drugie przez PR bądź Arrivę (która, o czym należy przypomnieć, wyraźnie zgłasza zainteresowanie PKM). A wówczas, w przypadku niepełnej integracji taryfowej pomiędzy przewoźnikami, PKM może stać się projektem znacznie mniej atrakcyjnym dla pasażerów niż miałoby to miejsce w sytuacji, gdyby integracja była pełna lub przynajmniej bardziej pogłębiona.

W ogłoszeniu wstępnym na stronie UMWP (o zamiarze wdrożenia przetargu) widnieje informacja, że postępowanie przetargowe na obsługę „linii PKM” rozpocznie się we wrześniu br. Teoretycznie z ogłoszenia wynika, że linie zawierające się w „projekcie PKM” (Gdańsk – Port Lotniczy – Kartuzy/Kościerzyna/Gdynia) będą jednym zadaniem przetargowym, czyli linie te miałby obsługiwać, najprawdopodobniej, jeden przewoźnik. Jednak, jak pokazały ubiegłoroczne doświadczenia z przetargiem na obsługę m.in. linii Malbork-Grudziądz, treść ogłoszenia wstępnego nie była wówczas tożsama z ostatecznymi warunkami ogłoszonego przez UMWP przetargu.



VII Kongres Kolejowy
 VII Kongres Kolejowy


23 listopada 2017 r. w warszawskim hotelu Sofitel Victoria odbędzie się kolejna, VII edycja Kongresu Kolejowego. To największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne w branży transportu szynowego, organizowane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR wspólnie z Forum Kolejowym - Railway Business Forum. Wszystkie poprzednie edycje Kongresu miały ogromne znaczenie dla branży transportu kolejowego w naszym kraju oraz były jedyną tak szeroką platformą dyskusji poświęconej polskiemu kolejnictwu. W zeszłym roku udział w dyskusjach wzięło ponad 700 osób ze świata polityki, samorządu, nauki, biznesu i przemysłu. W 2017 r. poruszać będziemy m.in. następujące tematy:

• Rola kolei w systemie transportowym państwa – jak przywrócić transportowi szynowemu należne mu miejsce?
• Kolejowe przewozy towarowe – jaki jest potencjał wzrostu sektora?
• Smart Railways – inteligentna kolej na miarę XXI wieku
• Gdzie będzie infrastruktura kolejowa w Polsce w roku 2023?
• Inwestycje w transport kolejowy a oczekiwania wspólnot samorządowych
• Bezpieczeństwo na kolei w Polsce

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, za akredytacją. Zapraszamy do rejestracji pod www.kongreskolejowy.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Pierwszy pociąg na torach PKM

Komunikacja

Pierwszy pociąg na torach PKM

Paweł Rydzyński / Jakub Madrjas 13 sierpnia 2014

Gdańsk. Podpisano umowę na wykonanie dojazdów do PKM

Komunikacja

Gdańsk. Podpisano umowę na wykonanie dojazdów do PKM

Edyta Wsół 04 sierpnia 2014

Gdańsk: Jesteśmy ostrożni co do integracji taryfowej w ramach PKM

Prawo & Finanse

Gdańsk: Jesteśmy ostrożni co do integracji taryfowej w ramach PKM

Paweł Rydzyński 28 lutego 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS