Pomorska Kolej Metropolitalna ogłosiła przetarg na budowę dwóch nowych przystanków w Gdyni na linii kolejowej nr 201. Będą one miały podobną stylistykę do już zrealizowanych przystanków na trasie PKM. Pasażerowie mają skorzystać z przystanków Karwiny i Stadion jeszcze w 2016 r.
Ogłoszony dziś przetarg obejmuje zaprojektowanie i budowę przystanków Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion wraz z przebudową układu torowego linii nr 201 na wysokości tych przystanków. PKM przekaże wykonawcy projekt budowlany, który będzie podstawą dla dalszych prac projektowych. Zadaniem wykonawcy będzie też uzyskanie wszelkich niezbędnych zgód na funkcjonowanie przystanków.
Projektowany przystanek Gdynia Karwiny zlokalizowany będzie na terenie znajdującym się w rejonie wiaduktu drogowego w ciągu ul. Wielkopolskiej, między ulicami Buraczaną, Strzelców, Sopocką i Nowodworcową w Gdyni, a przystanek Gdynia Stadion na terenie znajdującym się w rejonie wiaduktu linii kolejowego nr 201 nad ulicą Sportową w Gdyni, między ulicami Kazimierza Górskiego i Łużycką. W obu przypadkach przewidziano dwa ok. 167-metrowe perony jednokrawędziowe. W zakres prac wchodzi wytyczenie dojść na perony oraz zadaszenie wejść (charakterystyczna dla PKM tzw. czerwona wstążka)
Postępowanie zakłada budowę urządzeń umożliwiających bezpieczną obsługę podróżnych, w tym osób niepełnosprawnych, przy jednoczesnym umożliwieniu przewozu ładunków ponadgabarytowych. Na przystanku Karwiny założono zastosowanie tzw. toru wieloszynowego, który umożliwi transport takich ładunków bez konieczności konieczności obniżenia krawędzi peronowej przy jednym z torów. Dzięki temu perony PKM zachowają jeden standard.
Zastosowano ograniczoną procedurę. Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w przetargu mija 1 lutego br. O wyborze zadecydują cena (90%) oraz skrócenie terminu wykonania (10%).
Jak informuje PKM, przystanki mają powstać już w 2016 r. Całość zamówienia, wraz z przekazaniem dokumentacji, obejmuje okres do 30 października 2017 r. Pierwotnie realizację przystanków zakładano dopiero w II etapie projektu PKM, planowanym do 2020 r. Dzięki decyzji Komisji Europejskiej z lutego 2015 r. o zwiększeniu dofinansowania unijnego z 70 do 85% udało się rozszerzyć pierwotny projekt o te dodatkowe przystanki, dzięki czemu będą mogły one powstać wcześniej.
Wizualizacje prezentowaliśmy TUTAJ.