Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Pięć powodów, dla których Amsterdam jest rowerową stolicą świata

Dalej Wstecz
Autor:

Rafał Stawecki

Data publikacji:
2017-11-15 07:56
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Pięć powodów, dla których Amsterdam jest rowerową stolicą świata
fot. Tobias Niepel
„Rowerocentryczny” system transportowy Amsterdamu jest jednym z najefektywniejszych na świecie. Mówi się o nim wiele, jednak mało kto potrafi wymienić więcej niż dwie cechy, które sprawiają, że tak wielu mieszkańców stolicy Holandii decyduje się na codzienne dojazdy do pracy czy szkoły rowerem.

Amsterdam nie zawsze był przyjazny rowerzystom. W drugiej połowie XX w. zdominowały go samochody, przez co – podobnie, jak dzisiejsze miasta polskie – borykał się z problemem korków. Dziś stolica Holandii może poszczycić się jednym z najefektywniejszych systemów transportowych na świecie. Nie da się ukryć, że za jego wygodę, wydajność i bezpieczeństwo w dużej mierze odpowiada duży udział dwóch kółek w podróżach. Realizowana konsekwentnie od lat 70. XX w. prorowerowa polityka transportowa odmieniła miasto i uczyniła go przyjaznym cyklistom. Oto pięć głównych cech, które wypracowano i które w największej mierze wpływają na rowerowy sukces Amsterdamu.

1. Wszystkie ulice są dla rowerów
W większości miast (nawet holenderskich) długość wydzielonych tras dla rowerów jest mniejsza niż długość sieci dróg ogółem, jednak w przypadku Amsterdamu nawet ulice bez dedykowanej infrastruktury rowerowej nadają się do bezpiecznego poruszania jednośladem. Do jazdy rowerem nadaje się tam absolutnie każda ulica. Znacznie trudniej za to poruszać się tam samochodem, Holendrzy równie chętnie jak ułatwienia dla cyklistów tworzą...

2. Przestrzenie wolne od samochodów
Amsterdamscy planiści coraz częściej przeprojektowują drogi w sposób całkowicie pomijający ruch samochodowy. Dobrym przykładem może być zmodernizowana w ostatnim czasie Plantage Middenlaan – ulica, która kiedyś miała tory tramwajowe, pasy dla samochodów, chodniki i drogi rowerowe. Dziś zostały tam jedynie tory (na torowisku z trawy), ścieżki rowerowe oraz chodniki. Całość estetycznie komponuje się z ciągnącym się wzdłuż ulicy parkiem.

Warto pamiętać, że rozwój ruchu rowerowego nie oznacza chęci totalnej eliminacji samochodów. Auta po prostu nie wszędzie mają dostęp i nie posiadają uprzywilejowanej pozycji, czego przykładem są m.in...

3. Dwa limity prędkości i infrastruktura wymuszająca ich przestrzeganie
W Amsterdamie obowiązują dwa limity prędkości: 30 oraz 50 km/h. Co istotne, przestrzegania ograniczeń wymagają nie tylko przepisy, ale także sama infrastruktura, która od początku projektowana jest w sposób wymuszający zdjęcie nogi z gazu. Standardem są szykany w postaci progów i wybrzuszeń, zwężenia czy wyniesione tarcze skrzyżowań. Wierzchem płytowych progów, zmuszających kierwców do zwolnienia, często wiodą trasy rowerowe; to ekstremalnie skuteczne narzędzie dbania o bezpieczeństwo rowerzystów.

Dzięki podobnym rozwiązaniom Amsterdam może pochwalić się niską śmiertelnością na drogach (2 zgony na 100 tys. mieszkańców; 30 lat temu liczba ta była 3 razy wyższa).

4. Odpowiednio zaprojektowane skrzyżowania
Skrzyżowania zawsze stanowią dla projektantów największe wyzwanie. Źle wykonane, niweczą cały sens infrastruktury rowerowej (o czym projektanci i zarządcy dróg w Polsce zdają się, niestety, często nie wiedzieć). Każde skrzyżowanie w Amsterdamie da się w bezpieczny i komfortowy sposób pokonać rowerem – o kilkukrotnym oczekiwaniu na światłach czy zsiadaniu nie ma nawet mowy.

W pokonywaniu skrzyżowań pomaga również rozwiązanie prawne polegające na umożliwieniu cyklistom skrętu w lewo „na dwa”, czyli zjechania na prawo w jezdnię poprzeczną i pojechanie z niej prosto. To najbezpieczniejszy sposób wykonania lewoskrętu rowerem (w Polsce nielegalny).

5. Wydzielone trasy dla rowerzystów
Punkt ostatni to oczywista oczywistość – na drogach o wyższych prędkościach Holendrzy zdecydowanie stawiają na wydzielone trasy dla rowerów, które zwiększają poczucie bezpieczeństwa i w większym stopniu zachęcają do korzystania z rowerów, zwłaszcza osoby starsze czy rodziny z dziećmi.

Wymienione wyżej cechy są fundamentami rowerowego sukcesu Amsterdamu. Gdyby którykolwiek z punktów został niespełniony, tamtejszym rowerzystom jeździłoby się znacznie trudniej.



VII Kongres Kolejowy
 

Celem kongresu CITY MATTERS jest zgromadzenie w jednym miejscu przedstawicieli samorządów, miejskich aktywistów, polskich i zagranicznych ekspertów oraz przedsiębiorców aby móc dyskutować o przyszłości naszych miast.

Wspólnym mianownikiem tematycznym wydarzenia jest szeroko rozumiana jakość życia w mieście oraz promowanie rozwiązań technicznych i organizacyjnych wpływających na jej poprawę. Istotną funkcją kongresu jest umożliwianie osobom decydującym o kształcie polskich miast nawiązania kontaktu, wymiany poglądów i opinii.

Wśród zagadnień, jakie poruszymy będą m.in.: wspólne miasto, jakość powietrza, transport, polityka mieszkaniowa, zieleń miejska, miasto dla pieszych, placemaking oraz estetyka przestrzeni publicznych. Sprawdź program i zarejestruj się tutaj

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Londyn. Burmistrz zapowiedział czwartą autostradę rowerową

Przestrzeń

Londyn. Burmistrz zapowiedział czwartą autostradę rowerową

Jakub Dybalski 10 października 2017

Tysiące rowerów porzuconych po festiwalu. Pojadą na… Karaiby

Mobilność

Tysiące rowerów porzuconych po festiwalu. Pojadą na… Karaiby

Jakub Dybalski 03 października 2017

Turku. Nextbike Polska z kontraktem na rowery w Finlandii

Mobilność

Turku. Nextbike Polska z kontraktem na rowery w Finlandii

Jakub Dybalski 06 września 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS