Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Pesa nie przedłuża ważności wadium na tramwaje dla Krakowa. Co dalej?

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2017-09-28 12:20
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Pesa nie przedłuża ważności wadium na tramwaje dla Krakowa. Co dalej?
fot. Martyn Janduła
Nie kończy się zamieszanie z krakowskim przetargiem na nowe tramwaje. Pesa, która po bojach w sądzie wygrała konkurs na dostawę do 50 nowych tramwajów do Krakowa, zdecydowała się… nie przedłużać ważności wadium do swojej oferty. – To postępowanie bydgoskiego producenta jest dla nas zaskoczeniem – mówi Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK Kraków.

Przedmiotem postępowania, ogłoszonego w sierpniu przez MPK Kraków, jest dostawa 35 nowych tramwajów z opcją na kolejne 15 pojazdów. Wozy mają być jednokierunkowe, o długości od 32 do 35 metrów. Tramwaje mają posiadać co najmniej 60% niskiej podłogi. Ciekawym wymogiem jest możliwość jazdy bez zasilania z sieci trakcyjnej na dystansie 3,5 km. Więcej o wymogach pisaliśmy tutaj.

Pod koniec października 2016 r. otwarto oferty. Wpłynęły cztery propozycje – od Pesy, Newagu, Skody i konsorcjum firm Stadler Polskę i Solaris. Najtańszą ofertę złożył bydgoski producent, choć oczywiście cena nie jest jedynym kryterium wyboru.

Przed rozstrzygnięciem postępowania zamawiający zdecydował się na wykluczenie oferty Pesy. Głównym powodem było nienależyte wykonanie poprzedniej umowy na dostawy 36 Krakowiaków. Chodziło przede wszystkim o opóźnione dostawy Krakowiaków, za co zresztą przewoźnik wystawił już Pesie rachunek.

Z taką decyzją rzecz jasna nie zgodziła się Pesa, która skutecznie odwołała się do Krajowej Izby Odwoławczej. Arbitrzy uznali powody wykluczenia oferty Pesy za niezasadne – opóźnienie w realizacji kontaktu wynikało m.in. z opóźnienia podpisania umowy, a także pojawienia się dodatkowych wymagań zamawiającego, które nie były uwzględnione w specyfikacji. Więcej o powodach pisaliśmy tutaj. KIO nakazała przywrócenie wykonawcy do udziału w postępowaniu.

MPK nie złożyło jednak broni i odwołało się od tej decyzji. Sąd Okręgowy w czerwcu wydał orzeczenie w tej sprawie, oddalając argumenty MPK Kraków i zgodnie z orzeczeniem KIO nakazał przywrócenie oferty złożonej przez Pesę.

Na początku sierpnia MPK rozstrzygnęło wreszcie postępowanie, wybierając ofertę Pesy. Teraz nastąpił kolejny zwrot akcji. – Pesa Bydgoszcz nie utrzymała ważności wadium w przetargu na dostawę 35 nowych tramwajów do Krakowa. To postępowanie bydgoskiego producenta jest dla nas zaskoczeniem, ponieważ jeszcze we wrześniu firma deklarowała chęć podpisania umowy z MPK na realizację tego projektu. Nie otrzymaliśmy oficjalnego wyjaśnienia w tej sprawie – mówi Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK Kraków.

– Warto podkreślić, że MPK SA po wyborze oferty firmy Pesa Bydgoszcz SA przesłało wszystkie dokumenty związane z procedurą przetargową do Urzędu Zamówień Publicznych, co jest ostatnim elementem niezbędnym do podpisania umowy. Obecnie trwa ich kontrola – dodaje Gancarczyk. Przewoźnik nie komentuje, jakie zostaną podjęte dalsze kroki. Zgodnie jednak z prawem, jeśli pierwszy oferent odmówi podpisania umowy, zamawiający może podjąć rozmowy z kolejnym oferentem – tym razem konsorcjum Solarisa i Stadlera.

Pesa nie komentuje powodów swoich działań. – Potwierdzam, że nie przedłużyliśmy ważności wadium. To czysto biznesowa decyzja - mówi Michał Żurowski, rzecznik Pesy. Jak jednak nieoficjalnie dowiaduje się portal Transport-publiczny.pl rozmowy między prawnikami dalej trwają i istnieje... możliwość formalna podpisania umowy. Przy dalszych negocjacjach Pesa nie ryzykuje jednak utratą całkiem dużego wadium.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
To jednak Pesa wygrywa przetarg w Krakowie  na kolejne tramwaje

Komunikacja

To jednak Pesa wygrywa przetarg w Krakowie na kolejne tramwaje

Witold Urbanowicz 08 sierpnia 2017

Kraków. Kara umowna to za mało by wykluczyć Pesę

Felietony i komentarze

Kraków. Kara umowna to za mało by wykluczyć Pesę

Agnieszka Suchecka 27 czerwca 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5