Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Pesa na podbój metra w Bukareszcie. Tym razem się nie udało

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2014-10-21 12:47
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Pesa na podbój metra w Bukareszcie. Tym razem się nie udało
stacja Titan w Bukareszciefot. Mihai Petre, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Pesa wystartowała w przetargu na pociągi metra dla Bukaresztu, jednak oferta firmy okazała się najdroższa. –Od czegoś trzeba zacząć. Po wyprodukowaniu lokomotyw w ofercie brakowało nam właściwie tylko pociągu metra – mówi Michał Żurowski, rzecznik Pesy.

Bukareszteńskie metro, obsługiwane przez państwową firmę Metrorex, intensywnie rozbudowuje się. W tej chwili blisko 70-kilometrowa sieć składa się z czterech linii i 51 stacji. Wg szacunków korzysta z nich w dzień roboczy ok. 600 tys. pasażerów (czyli niewiele więcej niż z jednej linii i 21 stacji w Warszawie). Od kilku lat trwa budowa piątej linii metra, która po skończeniu będzie liczyć 18 km długości i 22 stacji. Europejski Bank Inwestycyjny udzielił pożyczki na budowę dwóch odcinków: Drumul Taberei – Universitate i Universitate – Pantelimon.

W związku z budową linii M5 Metrorex ogłosił przetarg ramowy na dostawę do 51 pociągów w ciągu siedmiu lat. Szacowana wartość zamówienia to 1,6 mld lei (ok. 1,5 mld zł). Wpłynęły oferty pięciu firm: Astra z Rumunii, CSR Sifang Co z Chin, Alstom Rumunia i Francja, Pesa oraz CAF z Hiszpanii. – Po wyprodukowaniu lokomotyw brakowało nam właściwie tylko pociągu metra. Nasza propozycja jest sumą doświadczeń z produkcji tramwajów i innych pojazdów elektrycznych – mówi Michał Żurowski, rzecznik Pesy.

O wyborze w 60% decyduje cena, pozostałe punkty przyznane zostaną za techniczne aspekty (warunki dostawy, gwarancje, koszty eksploatacji itp.). Pesa nie jest faworytem tego zamówienia. – Wszystko wskazuje na to, że nie wygraliśmy tego przetargu. Mimo że cena stanowi tylko 60% kryterium wyboru, różnice w zaoferowanych kwotach są zbyt duże – mówi Żurowski. Polski producent złożył najdroższą ofertę.

Pesa, która już kilka lat temu snuła wizje produkcji pociągów metra, nie poddaje się. – Od czegoś trzeba zacząć. Ważny jest udział. Liczymy, że kolejne zamówienia będą bardziej szczęśliwe – nie traci nadziei rzecznik Pesy.

Metrorex eksploatuje w tej chwili trzy rodzaje pociągów. Najstarsze składy Astra IVA powstawały w latach 1976-1992 w rumuńskim Aradzie. W sumie jeżdżą 33 pociągi (198 wagonów) w wersji 4- i 6-wagonowej. Są one stopniowo wycofywane z ruchu. Na stanie spółki jest też 44 pociągi (264 wagony) Bombardier Movia 346, które były produkowane między 2002 a 2008 r. Najnowszy nabytek to 16 pociągów (96 wagonów) firmy CAF, wyprodukowanych w latach 2013-2014. Ramowy kontrakt zakłada możliwość zwiększenia zamówienia o kolejne 8 składów.

Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa: Jazz z pasażerami w piątek? Na razie nieudane testy

Komunikacja

Warszawa: Jazz z pasażerami w piątek? Na razie nieudane testy

Witold Urbanowicz 21 października 2014

Warszawa: Jazzy Duo bardziej żółte. Wyjadą w październiku?

Komunikacja

Warszawa: Jazzy Duo bardziej żółte. Wyjadą w październiku?

Witold Urbanowicz 02 października 2014

Tramwaje Warszawskie z umową na kolejne pięć Jazzów Duo

Komunikacja

Tramwaje Warszawskie z umową na kolejne pięć Jazzów Duo

Witold Urbanowicz 15 września 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS