Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Pesa coraz mocniej gra w Rosji. Utworzy spółkę z gigantem

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Madrjas

Data publikacji:
2014-07-11 10:51
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Pesa coraz mocniej gra w Rosji. Utworzy spółkę z gigantem
podpisanie umowyfot. Pesa
W czwartek (10 lipca) na Targach Przemysłowych InnoProm 2014 w Jekaterynburgu prezes Pesy Tomasz Zaboklicki i Dyrektor Generalny UralWagonZawod Oleg Sijenko podpisali list intencyjny w sprawie powołania wspólnego przedsiębiorstwa. To kolejny przełom dla polskiego producenta taboru.

Wszystko wskazuje na to, że dostawa 120 tramwajów Fokstrot do Moskwy to tylko przygrywka przed dużą ekspansją na rosyjski rynek bydgoskiego producenta taboru, Pesy. W czwartek podpisana została umowa z UralWagonZawod (UVZ) na utworzenie wspólnej spółki. Obie firmy sprecyzowały w podpisanym dokumencie, że celem ich przyszłego wspólnego działania jest produkcja, sprzedaż i serwisowanie pojazdów szynowych.

Przedstawiciele kierownictw bydgoskiego producenta taboru i UVZ ujawnili, że pierwszymi wspólnymi krokami obu firm będą: w najbliższych tygodniach rejestracja spółki w Federacji Rosyjskiej i rozpoczęcie jej działalności zmierzającej na tym etapie do pozyskania pierwszych zamówień zgodnie z założeniami przyjętego biznes planu. - To kolejny krok w realizacji strategii naszej spółki na rynku rosyjskim i rynkach całej unii gospodarczej. Współpraca z UVZ, tak poważnym i doświadczonym partnerem, otwiera przed obiema firmami nowe perspektywy rozwoju na tych rynkach - powiedział Dariusz Skotnicki, dyrektor marketingu rynku wschodniego Pesy Bydgoszcz.

Porozumienie zakłada uruchomienie centrów montażowych i serwisowych na terytorium Federacji Rosyjskiej oraz powstanie wspólnego przedsiębiorstwa produkującego tramwaje, lokomotywy, wagony metra i inne pojazdy elektryczne. - Nie byłoby podpisanego dzisiaj dokumentu, gdyby nie dostawa tramwajów dla Moskwy. To dzięki niej mogliśmy zbudować biznesowe relacje i wzajemne zaufanie. Dla Pesy to kolejne, ważne wyzwanie, a dla polskich przedsiębiorców potwierdzenie, że rosyjskie firmy są dla nas ważnym partnerem. Oparta na profesjonalizmie i wzajemnym zaufaniu współpraca może zaowocować sukcesami w skali globalnej - dodał Tomasz Zaboklicki, prezes Pesy.

Producent czołgów z polskim wsparciem technologicznym

Firma UralWagonZawod powstała w 1936 roku jako producent taboru. Podczas II wojny światowej fabryka przejęła produkcję czołgów i do dziś jest największym na świecie producentem tego typu pojazdów. „Produkcja specjalna”, czyli dla wojska, jest najważniejszym zadaniem liczącego ponad 100 firm kombinatu naukowo-produkcyjnego. O skali zaangażowania w tabor szynowy też świadczą liczby: fabryka wyprodukowała w 2012 roku 30 tysięcy wagonów towarowych, co jest prawdopodobnie rekordem świata. W 2013 roku nastąpiło spowolnienie produkcji, do… 20 tys. wagonów. Gigant z Niżnego Tagiłu szuka źródeł dywersyfikacji przychodów, stąd wejście na rynek taboru pasażerskiego.

O tym, jak poważne są ambicje Pesy świadczy to, że pierwotnie z gigantem miał współpracować największy producent taboru na świecie - kanadyjski Bombardier. Jego miejsce zajął jednak bydgoski producent. Rosyjskie firmy stoją przed wielkim wyzwaniem modernizacji taboru zarówno Kolei Rosyjskich RŻD, jak i tramwajów czy metra w miastach. Dość powiedzieć, że Fokstrot jest pierwszym seryjnie dostarczanym nowoczesnym tramwajem w tym kraju.

Model, który przyjęły Pesa i UVZ jest klasyczny dla inwestycji na rosyjskim rynku. Tą samą drogą postępował Alstom, który założył spółkę joint-venture z Transmaszholding (mają m. in. kontrakt na dostawę 1210 wagonów piętrowych dla Kolei Rosyjskich) oraz Siemens z Sinarą (wspólne zamówienia na ponad 1000 lokomotyw). Tramwaje dla Moskwy też chciały zresztą dostarczać Alstom i TMH, ale robi to Pesa z UVZ.

Kosmiczny tramwaj

Partner Pesy jest szczególnie aktywny na targach Innoprom. Zaprezentował na nich niezwykły model koncepcyjny tramwaju Russia One (R1). Według naszych informacji, z projektowaniem tramwaju R1 Pesa nie miała jednak nic wspólnego.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Jakie tramwaje dla polskich miast? Nowa perspektywa ostatnią szansą

Komunikacja

Jakie tramwaje dla polskich miast? Nowa perspektywa ostatnią szansą

Witold Urbanowicz 08 sierpnia 2014

Pesa dostarczy 12 Swingów dla Tramwaju Fordon

Komunikacja

Pesa dostarczy 12 Swingów dla Tramwaju Fordon

Witold Urbanowicz 07 sierpnia 2014

Wrocław. Pesa podbija nowe miasto?

Prawo & Finanse

Wrocław. Pesa podbija nowe miasto?

Jakub Dybalski 04 sierpnia 2014

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS