Wszystko wskazuje na to, że dostawa 120 tramwajów Fokstrot do Moskwy to tylko przygrywka przed dużą ekspansją na rosyjski rynek bydgoskiego producenta taboru, Pesy. W czwartek podpisana została umowa z UralWagonZawod (UVZ) na utworzenie wspólnej spółki. Obie firmy sprecyzowały w podpisanym dokumencie, że celem ich przyszłego wspólnego działania jest produkcja, sprzedaż i serwisowanie pojazdów szynowych.
Przedstawiciele kierownictw bydgoskiego producenta taboru i UVZ ujawnili, że pierwszymi wspólnymi krokami obu firm będą: w najbliższych tygodniach rejestracja spółki w Federacji Rosyjskiej i rozpoczęcie jej działalności zmierzającej na tym etapie do pozyskania pierwszych zamówień zgodnie z założeniami przyjętego biznes planu. - To kolejny krok w realizacji strategii naszej spółki na rynku rosyjskim i rynkach całej unii gospodarczej. Współpraca z UVZ, tak poważnym i doświadczonym partnerem, otwiera przed obiema firmami nowe perspektywy rozwoju na tych rynkach - powiedział Dariusz Skotnicki, dyrektor marketingu rynku wschodniego Pesy Bydgoszcz.
Porozumienie zakłada uruchomienie centrów montażowych i serwisowych na terytorium Federacji Rosyjskiej oraz powstanie wspólnego przedsiębiorstwa produkującego tramwaje, lokomotywy, wagony metra i inne pojazdy elektryczne. - Nie byłoby podpisanego dzisiaj dokumentu, gdyby nie dostawa tramwajów dla Moskwy. To dzięki niej mogliśmy zbudować biznesowe relacje i wzajemne zaufanie. Dla Pesy to kolejne, ważne wyzwanie, a dla polskich przedsiębiorców potwierdzenie, że rosyjskie firmy są dla nas ważnym partnerem. Oparta na profesjonalizmie i wzajemnym zaufaniu współpraca może zaowocować sukcesami w skali globalnej - dodał Tomasz Zaboklicki, prezes Pesy.
Producent czołgów z polskim wsparciem technologicznymFirma UralWagonZawod
powstała w 1936 roku jako producent taboru. Podczas II wojny światowej fabryka przejęła produkcję czołgów i do dziś jest największym na świecie producentem tego typu pojazdów. „Produkcja specjalna”, czyli dla wojska, jest najważniejszym zadaniem liczącego ponad 100 firm kombinatu naukowo-produkcyjnego. O skali zaangażowania w tabor szynowy też świadczą liczby: fabryka wyprodukowała w 2012 roku 30 tysięcy wagonów towarowych, co jest prawdopodobnie rekordem świata. W 2013 roku nastąpiło spowolnienie produkcji, do… 20 tys. wagonów. Gigant z Niżnego Tagiłu szuka źródeł dywersyfikacji przychodów, stąd wejście na rynek taboru pasażerskiego.
O tym, jak poważne są ambicje Pesy świadczy to, że pierwotnie z gigantem miał współpracować największy producent taboru na świecie - kanadyjski Bombardier. Jego miejsce zajął jednak bydgoski producent. Rosyjskie firmy stoją przed wielkim wyzwaniem modernizacji taboru zarówno Kolei Rosyjskich RŻD, jak i tramwajów czy metra w miastach. Dość powiedzieć, że Fokstrot jest pierwszym seryjnie dostarczanym nowoczesnym tramwajem w tym kraju.
Model, który przyjęły Pesa i UVZ jest klasyczny dla inwestycji na rosyjskim rynku. Tą samą drogą postępował Alstom, który założył spółkę joint-venture z Transmaszholding (mają m. in. kontrakt na dostawę 1210 wagonów piętrowych dla Kolei Rosyjskich) oraz Siemens z Sinarą (wspólne zamówienia na ponad 1000 lokomotyw). Tramwaje dla Moskwy też chciały zresztą dostarczać Alstom i TMH, ale robi to Pesa z UVZ.
Kosmiczny tramwajPartner Pesy jest szczególnie aktywny na targach Innoprom. Zaprezentował na nich niezwykły model koncepcyjny
tramwaju Russia One (R1). Według naszych informacji, z projektowaniem tramwaju R1 Pesa nie miała jednak nic wspólnego.