Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

PEKA usprawni komunikację w aglomeracji

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-11-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
PEKA usprawni komunikację w aglomeracji
fot. WU
PEKA, czyli Poznańska Elektroniczna Karta Aglomeracyjna. Kawałek plastiku, który docelowo ma zastąpić pęk innych kart. Obecnie jest to jedynie nośnik biletu okresowego zarówno dla mieszkańców Poznania i okolic. Docelowo PEKA ma służyć także jako środek płatniczy, bilet do strefy płatnego parkowania czy karta biblioteczna.

Jak to działa

Obecnie PEKA jest nośnikiem biletów długoterminowych na liniach miejskich oraz niektórych podmiejskich. Docelowo karta ma zastąpić bilety papierowe, których zostaną tylko dwa rodzaje, głównie z myślą o turystach. Każdy posiadacz karty będzie mógł sobie ją „doładować” w stacjonarnym punkcie lub przez internet. Środkami zgromadzonymi w ten sposób na karcie PEKA będziemy płacić za faktycznie odległość przebytą drogę.

Opłata ma być naliczana za liczbę przejechanych przystanków na trasie. Aby było to możliwe, już teraz w autobusach oraz tramwajach są przygotowywane do montażu nowe kasowniki z czytnikiem chipów. Niesie to za sobą jeszcze jedną istotną zmianę. Od momentu, w którym PEKA całkowicie zacznie działać, każdy pasażer, nawet ten posiadający bilet miesięczny, będzie musiał podejść do kasownika i zbliżyć do niego swoją kartę z chipem po wejściu i przed wyjściem z pojazdu. Jest to system działający na zasadzie check in/out, który funkcjonuje np. w Tallinie. Dzięki temu z karty są pobierane pieniądze za przejechanie danej odległości. Niestety nie wiadomo jeszcze jaka wysokość i struktura taryf zostanie zastosowana. Początkowo nowy system miał zacząć funkcjonować od początku 2014 roku, niemniej na chwilę obecną jest to mało prawdopodobne, ponieważ miejscy radni nie mogą dojść do porozumienia z Zarządem Transportu Miejskiego co do wysokości cen biletów. Wiadomo natomiast, że najwyższa opłata będzie za przejechanie trzech pierwszych przystanków, a im więcej ich przejedziemy, tym mniejsza stawka ma być naliczana.

Wprowadzenie całego systemu stanowi też inny problem dla miasta. Będzie trzeba dostosować biletomaty i parkomaty do nowych kart. Wiąże się to z ich wymianą lub przeprogramowaniem.

Dla kogo?

Niestety dla wszystkich. Niestety – ponieważ będą ją musiały posiadać nawet osoby zwolnione z opłat za komunikację miejską, np. osoby, które ukończyły 70 lat. Na szczęście kartę można wyrobić bezpłatnie, składając wniosek w jednym z punktów sprzedaży biletów ZTM lub elektronicznie. Ze zmian powinni ucieszyć się mieszkańcy podpoznańskich gmin, którzy codziennie dojeżdżają do miasta. Dzięki karcie PEKA będą oni mogli mieć na jednym nośniku bilety zarówno przewoźnika miejskiego (MPK), jak i swojego gminnego.

Za i przeciw karcie PEKA

System check in/out może się okazać uciążliwy dla pasażerów, którzy za każdym razem będą musieli „odbić” swoją kartę w czytniku przy wchodzeniu do pojazdu i jego opuszczaniu. Może to spowodować spore kolejki zwłaszcza na obleganych przystankach, co może się odbić na punktualności pojazdu. Jednak system ten ma również swoją zaletę. Przewoźnik zamierza wykorzystać dane z czytników do przeliczenia strumienia pasażerów. To umożliwi ułożenie dokładniejszego rozkładu jazdy, który będzie dostosowany do występującego popytu.

Z pewnością minusem wprowadzenia kart PEKA będzie wzrost cen biletów długoterminowych. Jeszcze nie wiadomo, o ile droższe będą sieciówki, ale z pewnością kolejna podwyżka cen nie spodoba się pasażerom. Z drugiej strony karta PEKA posłuży jako karta biblioteczna, płatnicza, pozwoli opłacić postój w strefie płatnego parkowania oraz posłuży za bilet. Poszerzenie jej zastosowania jest możliwe, dzięki czemu w przyszłości może ona pełnić o wiele więcej funkcji.

Mimo czasowych utrudnień związanych z wprowadzeniem nowego systemu oraz dyskomfortu związanego chociażby z koniecznością wyrobienia karty PEKA lub wymianą starej KomKarty, całe przedsięwzięcie wyjdzie mieszkańcom Poznania i okolicznych gmin na dobre. Oczywiście pod warunkiem, że opłaty za korzystanie z komunikacji miejskiej (które już są jednymi z najwyższych w Polsce!) radykalnie nie wzrosną.
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Z Jeny do Łodzi. Jeden tramwaj za 30 tys. euro

Komunikacja

Z Jeny do Łodzi. Jeden tramwaj za 30 tys. euro

Witold Urbanowicz 11 września 2023

Warszawa: Most na Pragę. Rozstrzygnięto przetarg na projekt pasów przy Karowej

Przestrzeń

Modlin: Już nie pięć a osiem złotych zapłaci Ryanair?

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Z Jeny do Łodzi. Jeden tramwaj za 30 tys. euro

Komunikacja

Z Jeny do Łodzi. Jeden tramwaj za 30 tys. euro

Witold Urbanowicz 11 września 2023

Warszawa: Most na Pragę. Rozstrzygnięto przetarg na projekt pasów przy Karowej

Przestrzeń

Modlin: Już nie pięć a osiem złotych zapłaci Ryanair?

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5