Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Peñalosa: Nie ma smart city bez zieleni i stref dla pieszych

Dalej Wstecz
Autor:

Łukasz Malinowski/Roman Czubiński

Data publikacji:
2018-04-22 11:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Peñalosa: Nie ma smart city bez zieleni i stref dla pieszych
Bogotafot. Jimmy Gomez N, lic. CC BY SA 3.0
- Jednym z najważniejszych wyznaczników nowoczesności miasta jest to, jak traktuje onoswoich najsłabszych mieszkańców – mówił podczas konferencji Urban Future w Wiedniu Gil Peñalosa, założyciel i prezes międzynarodowej organizacji "8 80 Cities."

Zdaniem mówcy, któremu Bogota zawdzięcza duże zmiany w układzie transportowym oraz poprawę jakości życia, zrównoważony transport powinien przede wszystkim zapewniać jak najlepsze warunki komunikacji pieszej. Wśród obiektów, do których każdy mieszkaniec powinien być w stanie dotrzeć pieszo, powinny znajdować się także parki.

– To nie ludzie mają pracować dla technologii, ale technologia dla ludzi – zaznaczył na początku. W dalszej części wystąpienia zaprezentował jednak inną, niż powszechnie przyjmowaną, filozofię „inteligentnego miasta”. W większym stopniu, niż na technologiach informatycznych, opiera się ona na powszechnej dostępności terenów zielonych, dobrze zorganizowanym transporcie publicznym i udogodnieniach dla najsłabszych uczestników ruchu, poprawiających wygodę i bezpieczeństwo poruszania się pieszo.

Nie ma smart city bez zieleni

Zdaniem Peñalosy smart city to takie miasto, w którym ludzie mają gdzie się spotykać. – To zmienia ich zachowania. Integracja społeczna – polegająca na tym, by ludzie nie tylko mieszkali w tych samych budynkach i posyłali dzieci do tych samych szkół, ale i kontaktowali się ze sobą i tworzyli relacje – odgrywa kluczową rolę – przekonywał Peñalosa.

W czasie gdy jego brat Enrique stał na czele władz Bogoty Gil kierował wydziałem parków, sportu i rekreacji. Od tamtego czasu w Bogocie powstało wiele nowych parków – dziś stolica Kolumbii ma ich ponad 200. – W prawdziwym smart city każdy mieszkaniec ma park w odległości wygodnego dojścia pieszego. Tereny zielone poprawiają jakość życia, są miejscami spotkań, kontaktu z naturą, sprzyjają socjalizacji oraz aktywności fizycznej. Są też miejscami do zabawy dla dzieci, które uczą się w nich podstaw życia – wyliczył mówca.

Tereny zielone to jednak tylko środek do osiągnięcia celu, którym jest stworzenie „miasta sukcesu” i pomaganie wspólnotom w tym, by każdy mógł żyć bardziej szczęśliwie. – Zmiany są trudne, ale trzeba je podejmować. Tworzenie miejsc spotkań zadziała wszędzie, niezależnie od wielkości miasta – czy to w Nowym Jorku, czy w Kopenhadze – przekonywał.

Nie każdy jest sprawny jak sportowiec

Innym ważnym aspektem zmian w mieście jest – w opinii Peñalosy – zamykanie wyznaczonych ulic dla samochodów i otwieranie ich dla innych uczestników ruchu. – Ulice zajmują ponad 30% powierzchni miast. Powinny one należeć do wszystkich mieszkańców, nie tylko zmotoryzowanych – argumentował. Przy projektowaniu przestrzeni miejskiej i infrastruktury transportowej powinno się – jego zdaniem – kierować zdrowym rozsądkiem i przyjmować perspektywę „milczącej większości”, czyli mieszkańców nieprowadzących samochodu – takich jak dzieci czy ludzie starsi. – Smart cities zawsze przywiązują szczególną wagę do traktowania swoich najsłabszych mieszkańców. Przestańmy budować miasta tak, jakby każdy był 30-letnim sportowcem! – zaapelował. W osiągnięciu tego celu może pomóc partycypacja społeczna, do udziału w której – jak wyraźnie zaznaczył Peñalosa – powinien zostać zaproszony każdy mieszkaniec.

Obecnie w miastach na całym świecie żyje 3,5 mld ludzi. W ciągu 40 lat liczba ta – zarówno z powodu przyrostu naturalnego, jak i rosnącej średniej długości życia – prawdopodobnie się podwoi. Sposób ich rozbudowywania będzie musiał różnić się od tego stosowanego w ostatnich kilkudziesięciu latach. – Opieranie polityki transportowej na samochodzie – jak w latach 50., 60. i 70. – nie ma sensu. Te same spowodowane tym problemy występują zarówno w krajach wysoko rozwiniętych, jak i w Rosji, Chinach czy Indiach – dowodził Peñalosa.

Pieszy na pierwszym miejscu

Zrównoważona mobilność polega, jego zdaniem, przede wszystkim na zwiększaniu roli ruchu pieszego. – Każda podróż zaczyna się od spaceru. Taki sposób poruszania się jest naturalny dla człowieka. Powinniśmy uczynić chodzenie po mieście przyjemnym, a nawet radosnym. Przede wszystkim jednak miasto powinno być bezpieczne dla pieszego, i to zarówno zimą, jak i latem – stwierdził, nawiązując do idei Wizji Zero (dążenie do stopniowej całkowitej eliminacji śmiertelnych wypadków drogowych).

– W ostatnich 10 latach w Europie ponad 8 tysięcy dzieci padło ofiarą wypadków samochodowych, a ponad 60 tysięcy zostało rannych. Badania wykazują, że połowę spośród wypadków mogłoby wyeliminować ograniczenie prędkości do 30 km/h – przytoczył prelegent. Jak stwierdził, nie jest zwolennikiem całkowitej eliminacji samochodów z miast, ale zmiany sposobu korzystania z nich. Przemiana nawyków transportowych musi przy tym iść w parze ze zmianą mentalności, a każde miast o musi być wygodne dla życie zarówno dla ośmiolatka jak i osiemdziesięciolatka.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Trewir. Karol Marks na sygnalizacji świetlnej w centrum miasta

Przestrzeń

Trewir. Karol Marks na sygnalizacji świetlnej w centrum miasta

Jakub Dybalski 01 kwietnia 2018

USA. Pierwsza piesza ofiara samochodu autonomicznego

Mobilność

USA. Pierwsza piesza ofiara samochodu autonomicznego

Jakub Dybalski 20 marca 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS