Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Od 1 lipca koniec starych aut w centrum Paryża

Dalej Wstecz
Autor:

Marcin Żywiałkowski

Data publikacji:
2016-06-02 09:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport-Publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Od 1 lipca koniec starych aut w centrum Paryża
Paryż walczy z zanieczyszczeniem powietrzaFot. Josh Hallett - Flickr, wikipedia, lic. CC.
Władze Paryża zakazują jazdy po mieście samochodom wyprodukowanym przed 1997 rokiem. To kolejny etap walki z zanieczyszczeniem powietrza w stolicy Francji.

Władze miasta próbowały niemal wszystkich sposobów na ograniczenie smogu. Zamykano część ulic dla ruchu samochodowego, wprowadzano stałe dni bez samochodu. Ostatnio, wzorem Pekinu, wprowadzono ograniczenia w ilości samochodów wyjeżdzających na ulicę. Na ulice mogły wyjechać tylko samochody z nieparzystymi numerami rejestracyjnymi. Władze na czas ograniczeń wprowadziły bezpłatną komunikację miejską.

Ograniczenia od lipca

Od 1 lipca żaden samochód zarejestrowany przed 1997 roku i motocykl zarejestrowany przed 2000 rokiem nie będzie mógł poruszać się po ulicach Paryża w dni powszednie. Zakaz jest częścią planu ograniczenia zanieczyszczenia powietrza w Paryżu, który zakłada całkowite wyrzucenie z miasta samochodów starszych niż 10 lat. Oznacza to, że w 2020 roku, po mieście będą mogły poruszać się wyłącznie samochody zarejestrowane po 2011 roku. Zakaz nie dotyczy na razie pojazdów historycznych, zarejestrowanych jako zabytki.

Miasto zamierza zastosować znane z miast niemieckich „naklejki ekologiczne”. Najwyższą kategorię uzyskają samochody napędzane wodorem, lub zasilane energią elektryczną z akumulatora, najniższą – samochody ze starymi silnikami Diesla. Mimo, że najstarsze pojazdy to tylko około 10% wszystkich samochodów poruszających się po paryskich ulicach, to według danych ratusza, odpowiadają one za połowę zanieczyszczeń w mieście. Władze miasta już zakazały używania silników Diesla w samochodach dostawczych oraz ciężarówkach.

Kto truje w Warszawie?


Według danych Wojewódzkiego Instytutu Ochrony Środowiska za smog w Warszawie odpowiadają głównie piece opalane drewnem, węglem i śmieciami zlokalizowane w ościennych miejscowościach. Stanowią one 56% ogólnego zanieczyszczenia. Udział samochodów w najbardziej szkodliwym pyle PM10 to zaledwie 30%, z czego tylko 7% to bezpośredni pył „z rury wydechowej”, 13% to udział ścierania opon i klocków hamulcowych a 80% to pylenie wtórne, czyli pył podrywany z jezdni. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli najbardziej zanieczyszczone Polskie miasta to Jelenia Góra, Poznań, Rybnik, Katowice, Nowy Sącz i Kraków. W większości tych miast za zanieczyszczenia odpowiadają stare piece, a nie samochody.

W Polsce średni wiek samochodu, według danych instytutu SAMAR wynosi 15,5 roku. Instytut opiera się na danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, która była wielokrotnie krytykowana za nieaktualne dane. Według danych GiPA, która bada rynek części używanych i usług motoryzacyjnych, średni wiek samochodu w Polsce to 11,47 roku. Podobnie, średni wiek pojazdu sprzedawanego na popularnym portalu ogłoszeniowym Otomoto.pl wynosi niespełna 10 lat.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Szwajcaria: Otwarcie tunelu Gotarda

Komunikacja

Szwajcaria: Otwarcie tunelu Gotarda

Łukasz Malinowski/ Marcin Żywiałkowski 01 czerwca 2016

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS