Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Park&Ride sposobem Wrocławia na korki

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-01-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Park&Ride sposobem Wrocławia na korki
fot. Radosław Drożdżewski, lic. CC A-SA 4.0 International
Wrocław chce rozwiązać problem korków za pomocą parkingów Park&Ride. W jedenastu lokalizacjach powstaną nowe miejsca postojowe, a razem z nimi – system kontroli pojazdów. Kierowcy na aplikacji zobaczą, jakie jest obłożenie parkingów.

Chodzi o najbardziej przeciążone drogi wjazdowe do miasta: od strony Środy Śląskiej, Oławy, Bielan Wrocławskich, Kątów Wrocławskich i Długołęki. Dojazd tymi drogami do centrum w godzinach szczytu to tragedia, a większość ruchu generują przyjezdni. Władze Wrocławia liczą, że sprawdzi się tu model znany z europejskich miast: żeby nie pchać się do zatłoczonego centrum, kierowcy zostawią pojazd na rogatkach i przesiądą się w tramwaj lub pociąg.

Pomysł nie jest nowy. Pierwsze Park&Ride we Wrocławiu powstały już kilka lat temu m.in. przy dworcu w Leśnicy, Psim Polu czy stadionie miejskim. Do tych pierwszych, nieśmiałych inwestycji dołączą teraz nowe lokalizacje.

800 nowych miejsc

Władze miasta dostały dwadzieścia milionów z Europejskiego Programu Rozwoju Regionalnego na pierwszy etap budowy systemu „Parkuj i Jedź”. Z miejskiego skarbca urzędnicy dołożą kolejne trzy miliony. Efektem będzie budowa 13 naziemnych parkingów w 11 miejscach.

Niektóre lokalizacje to rozbudowa istniejących już parkingów. W okolicach dworca Psie Pole powstaną dwa nowe obiekty, choć jeden parking już tam jest. Psie Pole nie doczekało się jeszcze linii tramwajowej, dlatego w tym miejscu ulokowane będą w pobliżu transportu kolejowego. Również na Kuźnikach Park and Ride powstanie przy przystanku kolejowym.

Największe obłożenie widać na wjeździe od Środy Śląskiej, czyli od osiedla Leśnica. Istniejący już parking przy pętli tramwajowej uzupełnią dwie nowe lokalizacje przy ul. Kosmonautów, w pobliżu przystanków tramwajowych.

Park&Ride po raz pierwszy zawita na Księże Małe, czyli wjazd od strony Oławy. Tam od razu zaplanowano dwie lokalizacje. System pojawi się też na Krzykach, przy skrzyżowaniu Bardzkiej i Świeradowskiej.

Łącznie powstanie ponad 800 miejsc postojowych. Zadaniami podzieliły się miejskie jednostki: Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta i spółka Wrocławskie Inwestycje. Część inwestycji już ruszyła. Pracownicy ZdiUM w grudniu udostępnili nowe miejsca na Oporowie (w pobliżu cmentarza Grabiszyńskiego) i przy ul. Ślężnej. Kilka innych lokalizacji jest na etapie przetargu. Parkingi mają być gotowe w 2018 roku.

Dostępność ograniczona

Ale to nie koniec, bo w ślad za nowymi miejscami postojowymi idzie system zarządzania ruchem. Na wszystkich parkingach ma pojawić się monitoring, czujniki i system automatycznego zliczania pojazdów.

– Czujniki zamontowane na wjeździe i wyjeździe pozwolą stale monitorować poziom zajętości parkingu. Informacje te będą ogólnodostępne. Kierowcy będą mogli na bieżąco sprawdzać wolne miejsca na parkingach za pomocą aplikacji na urządzenia mobilne, jak też na portalu its.wroc.pl. Ułatwi im to stworzenie planu podróży oraz dokonania przesiadki z samochodu na komunikację miejską – informuje Ewa Mazur, rzecznik ZdiUM.

Informacje będą aktualizowane co pięć minut. Dodatkowo przy siedmiu parkingach pojawią się dynamiczne tablice informacji pasażerskiej, które wyświetlą wiadomości o czasie oczekiwania na autobus lub tramwaj.

Przy wjazdach najpewniej pojawią się też szlabany. Nie każdy kierowca będzie mógł skorzystać z Park&Ride. Wjazd będzie możliwy tylko dla kierowców, którzy dysponować będą biletem uprawniającym do przejazdu wrocławską komunikacją miejską: Biletem okresowym, czasowym 24-godzinnym lub dłuższym, zapisanym na jednym z nośników: miejskiej karcie Urbancard, zbliżeniowej karcie płatniczej lub mobilnym urządzeniu do płatności elektronicznej. To utrudni korzystanie z parkingu np. turystom. Idea parkingów jest jednak taka, by korzystały z nich osoby na co dzień dojeżdżające do pracy.

Dokumentacja projektowa dla tego systemu ma być gotowa do końca kwietnia. W drugim półroczu urzędnicy chcą pozyskać wykonawcę i zrealizować całe zadanie.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Zobacz również:

Bydgoszcz. Budowa parkingów Park&Ride na finiszu

Komunikacja

Bydgoszcz. Budowa parkingów Park&Ride na finiszu

Redakcja/inf. pras. 12 sierpnia 2022

Pozostałe z wątku:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Zobacz również:

Bydgoszcz. Budowa parkingów Park&Ride na finiszu

Komunikacja

Bydgoszcz. Budowa parkingów Park&Ride na finiszu

Redakcja/inf. pras. 12 sierpnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5