Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Parkowanie w Amsterdamie, czyli co robią zmotoryzowani Holendrzy

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-10-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Parkowanie w Amsterdamie, czyli co robią zmotoryzowani Holendrzy
fot. Egissamochód skanujący SPP w Amsterdamie
Amsterdam w oczywisty sposób kojarzy się z miastem wypełnionym rowerami. Ale tamtejsza strefa płatnego parkowania to aż 150 tys. miejsc, czyli kilkakrotnie więcej niż w Warszawie. Nie ma biletów parkingowych i mimo 30 różnych rodzajów wyłączeń, strefa funkcjonuje bardzo sprawnie.

Amsterdamską strefą płatnego parkowania zarządza Egis, który niedawno wygrał przetarg na tę usługę. - W sierpniu 2015 r. podpisaliśmy czteroletni kontrakt na zarządzanie i rozwijanie strefy. Przejęliśmy istniejąca strefę - tłumaczył podczas wtorkowej konferencji "Parkingi 2016" Włodzimierz Olejniczak z firmy Egis Polska. – Jeden z wymogów przetargowych polegał na tym, żeby przez pierwszy rok nikogo spośród pracowników poprzedniego operatora nie zwolnić. Okazało się, że nie ma takiej potrzeby. Po prostu ludzi pracujących na ulicy, posadziliśmy za biurkiem – tłumaczył.

Dlaczego w Amsterdamie trudno spotkać kontrolera? Bo sprawdzanie, czy kierowcy wnieśli opłaty odbywa się mobilnie. – Korzystamy z 10 pojazdów i dwóch skuterów skanujących. Dzięki nim wykonujemy pracę, którą wcześniej wykonywało 150 etatowych pracowników – wyjaśniał Olejniczak.

Organizacja strefy jest skomplikowana. Istnieje tam kilkanaście podstref, w których są różne stawki za parkowanie. Funkcjonuje też ok. 30 wyłączeń od opłat, m.in. dla osób niepełnosprawnych, czy dla klubów sportowych. Cena za parkowanie to między 1,1 a 5 euro za godzinę, przy czym maksymalna opłata dzienna to 35 euro, a mandat za nielegalne parkowanie – 47,5 euro. Dodatkowo w strefach handlowych stawka jest symboliczna w przypadku krótkiego czasu parkowania. Wpływy ze strefy to 180 mln euro rocznie.


źródło: Egis

Dla kierowców strefa też jest wygodna. Zdecydowana większość opłat odbywa się za pośrednictwem aplikacji. W dodatku parkomaty nie wydają biletów, które trzeba umieścić za szybą. Na ekranie podaje się numer rejestracyjny. Zarówno aplikacja, jak i brak konieczności wracania do samochodu z biletem sprawiają, że parkomaty nie muszą być umieszczone tak gęsto. W mieście jest ich więc ok. 2,4 tys.

Weryfikacja płatności odbywa się kilkuetapowo. Tablice rejestracyjne samochodów zaparkowanych w strefie są skanowane. Jeśli pozostawienie samochodu nie jest opłacone, kolejny skuter weryfikuje wykroczenie na miejscu i robi zdjęcia. Kolejna weryfikacja odbywa się już w biurze, na podstawie materiału z poprzedniej weryfikacji. Polecenie zapłaty też wystawiane jest drogą elektroniczną. Wyjątek to samochody z zagranicznymi rejestracjami, bo ich, siłą rzeczy, nie ma w bazie. W tym przypadku kontroler na skuterze tradycyjnie zostawia wezwanie do zapłaty za szybą.

– Amsterdam jest specyficzny. Istnieje tam np. przepis, który zwalnia od opłaty samochód, który jest w trakcie wyładunku. Jeśli wiec na zdjęciu wykonanym przez kontrolerów jest auto, które nie zapłaciło, ale ma otwarty bagażnik, to wezwanie do opłaty dodatkowej raczej nie zostanie wystawione – tłumaczył Olejniczak.

– Co ciekawe, Holendrzy są bardzo zdyscyplinowani. Chcą płacić. 91 proc. to opłaty za parkowanie i opłaty abonamentowe, a tylko 9 proc. to opłaty dodatkowe – wspominał wskazując na niewielki odsetek mandatów.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Jak zarządzać przestrzeniami parkingowymi w miastach?

Przestrzeń

Jak zarządzać przestrzeniami parkingowymi w miastach?

TOR Konferencje 11 maja 2021

Parking szpitalny wg RPO? Tani, zatłoczony, niedostępny

Felietony i komentarze

Parking szpitalny wg RPO? Tani, zatłoczony, niedostępny

Jędrzej Puzyński 26 października 2018

W miastach USA parkingów jest więcej niż mieszkań

Przestrzeń

Zobacz również:

Jak zarządzać przestrzeniami parkingowymi w miastach?

Przestrzeń

Jak zarządzać przestrzeniami parkingowymi w miastach?

TOR Konferencje 11 maja 2021

Parking szpitalny wg RPO? Tani, zatłoczony, niedostępny

Felietony i komentarze

Parking szpitalny wg RPO? Tani, zatłoczony, niedostępny

Jędrzej Puzyński 26 października 2018

W miastach USA parkingów jest więcej niż mieszkań

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5