Jeśli wspólna inwestycja wszystkich podłódzkich samorządów pod nazwą Łódzki Tramwaj Metropolitalny dojdzie do skutku, w Pabianicach powstanie najprawdopodobniej wspólny pas tramwajowo-autobusowy. Na obecnym etapie trudno jednak przewidzieć zarówno szanse na modernizację wszystkich podmiejskich tras tramwajowych, jak i termin ewentualnego zakończenia prac.
Pabianice są jednym z samorządów zaangażowanych w projekt Łódzkiego Tramwaju Metropolitalnego najsilniej. Choć losy koncepcji modernizacji wszystkich podłódzkich tramwajowych linii podmiejskich połączonej z całkowitą wymianą taboru
wciąż nie są pewne, miasto wybrało już oczekiwany wariant inwestycji. Latem władze deklarowały również, że będą dążyć do wykonania remontu trasy
nawet w przypadku niepowodzenia dużego programu, w którym uczestniczyć miałyby wszystkie podłódzkie samorządy.
Zmiany liczby torów nie będzieNajwiększą zmianą kształtu linii względem stanu obecnego miałoby być według aktualnego projektu utworzenie pasów tramwajowo-autobusowych na terenie samych Pabianic. – Tam, gdzie obecnie torowisko umiejscowione jest w jezdni, najkorzystniejsze pod względem ruchowym jest rozwiązanie z torowiskiem tramwajowo-autobusowym z pełnowymiarowymi wydzielonymi peronami obsługującymi pasażerów komunikacji tramwajowej i autobusowej. Rozwiązanie to zapewni największy komfort pasażerów i innych uczestników ruchu w centralnej części Pabianic – ocenia Aneta Klimek, rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Pabianicach.
Projekt nie zakłada natomiast zmiany liczby torów ani na odcinku pomiędzy Łodzią i Pabianicami, ani w samym mieście. Na odcinku podmiejskim planowane jest zachowanie układu jednotorowego z mijankami i odcinkami dwutorowymi. – Jest on wystarczający do przeniesienia zakładanych częstotliwości kursowania tramwajów – ocenia Aneta Klimek. Odrzucona została natomiast koncepcja poprowadzenia w Pabianicach torowiska pojedynczego. – Spowodowałoby to drastyczne pogorszenie jakości obsługi komunikacji tramwajowej oraz pogorszenie obsługi pasażerskiej komunikacji autobusowej [nie byłoby możliwe utworzenie pasów tramwajowo-autobusowych] – tłumaczy rzecznik prasowy.
Niebawem zamówienie na uzupełnienie studium wykonalnościCoraz realniejszy wydaje się tymczasem scenariusz podzielenia dużej inwestycji ŁTM na mniejsze etapy, które mogłyby być realizowane przez poszczególne samorządy. Jak wskazuje przedstawicielka władz Pabianic, jednym z założeń do przygotowania uzupełnień do gotowego od dłuższego czasu studium wykonalności ma być właśnie koncepcja etapowania projektu. Prace nad dokumentem mają ruszyć niebawem. – Pierwsze zapytanie ofertowe nie zostało rozstrzygnięte, wkrótce będzie przeprowadzone kolejne postępowanie mające na celu wyłonienie firmy, która wykona koreferat – mówi Aneta Klimek.
– Dalsze decyzje gmin w sprawie realizacji inwestycji będą podejmowane w I kwartale 2017 r., już po wykonaniu koreferatu – wskazuje rzecznik prasowy UM Pabianice. Ocenia również, że opóźnienia związane z trudnościami w uzgodnieniach międzygminnych i koniecznością uzupełnienia prac projektowych przełożą się także na przesunięcie terminu oddania do eksploatacji zmodernizowanych tras, w tym lini pabianickiej. Studium wykonalności przewidywało zakończenie robót do roku 2020.