Podłódzkie Pabianice przygotowują się do kompleksowego remontu infrastruktury tramwajowej biegnącej do stolicy aglomeracji. Bardzo duży przetarg na roboty nie objął jednak prac na pętli Duży Skręt. Awaryjny kraniec pozostaje bowiem w relatywnie dobrym stanie technicznym, a lokalny samorząd dopiero reguluje skomplikowane sprawy własnościowe dotyczące gruntu, na którym ułożone zostało torowisko.
W zeszłym tygodniu Pabianice
ogłosiły długo wyczekiwany przetarg na modernizację infrastruktury tramwajowej łączącej miasto z Łodzią przez Ksawerów. Gruntowny remont, dzięki któremu jeszcze niedawno zagrożona likwidacją trasa zyska nową jakość, nie obejmie jednak pośredniej pętli Duży Skręt zlokalizowanej niedaleko granicy Łodzi i Ksawerowa. W przeszłości była ona wykorzystywana przy obsłudze linii wewnątrzpabianickich, a w ostatnich latach służyła jako kraniec awaryjny i umożliwiała uruchamianie komunikacji zastępczej na krótszym odcinku.
W dokumentach wciąż figurowała Międzygminna Komunikacja TramwajowaJak zapewnia nas pabianicki magistrat, nie oznacza to jej likwidacji. – Zarówno torowisko, jak i sieć trakcyjna z uwagi na niewielki stopień zużycia są w niezłym stanie [technicznym]. Pętla Duży Skręt będzie przejezdna po modernizacji głównego ciągu torowego wzdłuż ulicy Warszawskiej – mówi Aneta Klimek, rzecznik prasowy prezydenta Pabianic. Tym niemniej miasto pierwotnie chciało objąć przebudową także tę część infrastruktury.
– W trakcie przygotowywania wniosku [o dofinansowanie modernizacji z funduszy łódzkiego RPO] okazało się, że teren pętli Duży Skręt nie jest własnością gminy miejskiej Pabianice. W dokumentach była wpisana jeszcze spółka Międzygminna Komunikacja Tramwajowa, figurowały tam także osoby prywatne – tłumaczy przedstawicielka samorządu. MKT zaprzestała działalności w 2012 r., ale tramwaje należącej do wielu samorządów (ale nie do Pabianic) spółki przestały docierać do tego miasta o wiele wcześniej – w roku 2004.
Kończy się procedura komunalizacji Dużego Skrętu – Równolegle do procesu aplikacyjnego toczyły się postępowania administracyjne i sądowe, które niestety zakończyły się już po złożeniu wniosku do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Na dzień dzisiejszy większość terenu pętli Duży Skręt jest już własnością gminy miejskiej Pabianice, a co do pozostałej toczy się postępowanie komunalizacyjne – relacjonuje nasza rozmówczyni. Podkreśla przy tym, że w dniu aplikacji miasto nie miało praw do dysponowania gruntem, na którym położony jest kraniec.
Opisywana pętla została wybudowana w 1969 r. w okresie podejmowania szeregu działań usprawniających komunikację tramwajową w Pabianicach: niedługo wcześniej wydłużono odcinek dwutorowy i wybudowano funkcjonujący do dziś kraniec przy ul. Wiejskiej. Regularne, wewnętrzne kursy w skróconej relacji Wiejska – Duży Skręt realizowane były do końca 1997 r. i w latach 2004 – 2006. Pętla Duży Skręt ma charakter jednotorowy, ale wybudowany został także osobny tor odstawczy.