Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Pabianice przejmują pętlę Duży Skręt

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
14-03-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Pabianice przejmują pętlę Duży Skręt
Fot. Kasper FiszerTramwaj na pętli Duży Skręt (fot. archiwalna)
Podłódzkie Pabianice przygotowują się do kompleksowego remontu infrastruktury tramwajowej biegnącej do stolicy aglomeracji. Bardzo duży przetarg na roboty nie objął jednak prac na pętli Duży Skręt. Awaryjny kraniec pozostaje bowiem w relatywnie dobrym stanie technicznym, a lokalny samorząd dopiero reguluje skomplikowane sprawy własnościowe dotyczące gruntu, na którym ułożone zostało torowisko.

W zeszłym tygodniu Pabianice ogłosiły długo wyczekiwany przetarg na modernizację infrastruktury tramwajowej łączącej miasto z Łodzią przez Ksawerów. Gruntowny remont, dzięki któremu jeszcze niedawno zagrożona likwidacją trasa zyska nową jakość, nie obejmie jednak pośredniej pętli Duży Skręt zlokalizowanej niedaleko granicy Łodzi i Ksawerowa. W przeszłości była ona wykorzystywana przy obsłudze linii wewnątrzpabianickich, a w ostatnich latach służyła jako kraniec awaryjny i umożliwiała uruchamianie komunikacji zastępczej na krótszym odcinku.

W dokumentach wciąż figurowała Międzygminna Komunikacja Tramwajowa

Jak zapewnia nas pabianicki magistrat, nie oznacza to jej likwidacji. – Zarówno torowisko, jak i sieć trakcyjna z uwagi na niewielki stopień zużycia są w niezłym stanie [technicznym]. Pętla Duży Skręt będzie przejezdna po modernizacji głównego ciągu torowego wzdłuż ulicy Warszawskiej – mówi Aneta Klimek, rzecznik prasowy prezydenta Pabianic. Tym niemniej miasto pierwotnie chciało objąć przebudową także tę część infrastruktury.

– W trakcie przygotowywania wniosku [o dofinansowanie modernizacji z funduszy łódzkiego RPO] okazało się, że teren pętli Duży Skręt nie jest własnością gminy miejskiej Pabianice. W dokumentach była wpisana jeszcze spółka Międzygminna Komunikacja Tramwajowa, figurowały tam także osoby prywatne – tłumaczy przedstawicielka samorządu. MKT zaprzestała działalności w 2012 r., ale tramwaje należącej do wielu samorządów (ale nie do Pabianic) spółki przestały docierać do tego miasta o wiele wcześniej – w roku 2004.

Kończy się procedura komunalizacji Dużego Skrętu

– Równolegle do procesu aplikacyjnego toczyły się postępowania administracyjne i sądowe, które niestety zakończyły się już po złożeniu wniosku do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Na dzień dzisiejszy większość terenu pętli Duży Skręt jest już własnością gminy miejskiej Pabianice, a co do pozostałej toczy się postępowanie komunalizacyjne – relacjonuje nasza rozmówczyni. Podkreśla przy tym, że w dniu aplikacji miasto nie miało praw do dysponowania gruntem, na którym położony jest kraniec.

Opisywana pętla została wybudowana w 1969 r. w okresie podejmowania szeregu działań usprawniających komunikację tramwajową w Pabianicach: niedługo wcześniej wydłużono odcinek dwutorowy i wybudowano funkcjonujący do dziś kraniec przy ul. Wiejskiej. Regularne, wewnętrzne kursy w skróconej relacji Wiejska – Duży Skręt realizowane były do końca 1997 r. i w latach 2004 – 2006. Pętla Duży Skręt ma charakter jednotorowy, ale wybudowany został także osobny tor odstawczy.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pabianice formalnie kończą wielką inwestycję tramwajową

Komunikacja

Pabianice formalnie kończą wielką inwestycję tramwajową

Kasper Fiszer 05 września 2023

Pabianice: Tramwaj wrócił. Pierwsze godziny – bez problemów

Komunikacja

Pabianice: Ostatnie przygotowania do wznowienia ruchu tramwajów

Komunikacja

Od lipca wielki powrót tramwajów do Pabianic

Przestrzeń

Od lipca wielki powrót tramwajów do Pabianic

Redakcja/inf. pras. 16 czerwca 2023

Zobacz również:

Pabianice formalnie kończą wielką inwestycję tramwajową

Komunikacja

Pabianice formalnie kończą wielką inwestycję tramwajową

Kasper Fiszer 05 września 2023

Pabianice: Tramwaj wrócił. Pierwsze godziny – bez problemów

Komunikacja

Pabianice: Ostatnie przygotowania do wznowienia ruchu tramwajów

Komunikacja

Od lipca wielki powrót tramwajów do Pabianic

Przestrzeń

Od lipca wielki powrót tramwajów do Pabianic

Redakcja/inf. pras. 16 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5