Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Pabianice. Miasto zastępuje prywatnego przewoźnika

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2014-04-17 13:36
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Pabianice. Miasto zastępuje prywatnego przewoźnika
autobus w Pabianicachfot. Kasper Fiszer
Z obsługi linii Pabianice – Rzgów zrezygnował prywatny Eltrans. Pabianice wraz z okolicznymi ofertami rozszerzyły więc ofertę na kursującej na podobnej trasie komunalnej linii T. Zmiana jest niewielka, ale pokazuje, że samorządy mogą skutecznie reagować na zmiany w układzie połączeń niedotowanych.

Leżące w Rzgowie kompleksy handlowe specjalizujące się w handlu odzieżą i tekstyliami, w tym największe i najbardziej znane centrum Ptak, to znaczący pracodawca w południowej części aglomeracji łódzkiej. Bezpośrednie kursy uruchamia tam łódzkie MPK. Do niedawna dotrzeć można było tam także dwoma liniami z Pabianic: komercyjnym autobusem prywatnego Eltransu i obsługiwanym przez MZK Pabianice T.

Prywatny przewoźnik po dwunastu latach obsługi trasy zlikwidował jednak połączenie i linia T została jedynym środkiem transportu łączącym Pabianice ze Rzgowem. 1 kwietnia weszła w życie zmiana rozkładu jazdy, która ma być odpowiedzią na brak autobusów Eltransu.

Badania podróżnych wskazały potrzeby

Choć korekta grafiku kursów jest stosunkowo niewielka, w dużej mierze rekompensuje utracone połączenie. – Urząd Miejski w Pabianicach przeprowadził po likwidacji linii Eltransu ankiety wśród pasażerów linii „T” co do oczekiwań na temat rozkładu jazdy. Okazało się, że najczęściej zgłaszaną przez pasażerów bolączką był brak dogodnego dojazdu w soboty do Rzgowa na godz. 8:00 oraz brak powrotu ze Rzgowa w soboty i niedziele po godz. 15:00 – powiedziała nam Joanna Stelmach, rzecznik prasowy pabianickiego urzędu miejskiego. – Prywatny przewoźnik wykonywał kursy sobotnie, za które teraz wyjeżdża autobus linii T – dodała.

Miejski Zakład Komunikacyjny uruchomił też postulowany przez podróżnych kurs niedzielny. – Nie jest to jednak wypełnienie luki pozostałej po Eltransie, bowiem prywatny przewoźnik tego kursu również nie realizował – mówi Joanna Stelmach.

Jedna linia, trzy gminy, wspólny udział w kosztach

Rozszerzenia oferty MZK nie udało się wprowadzić równocześnie z likwidacją konkurencyjnego połączenia, bo, jak tłumaczy pabianicki urząd miejski, informacja o rezygnacji z obsługi trasy wpłynęła do magistratu tuż przed faktycznym zaprzestaniem działalności przewozowej. Trzy miesiące trwały więc badania preferencji podróżnych i procedury formalne.

Konieczne było bowiem podpisanie aneksu do porozumienia Pabianic z gminami Ksawerów i Rzgów. Dodatkowe kursy wyjechały jednak już kilka dni po uzgodnieniu nowych postanowień – radni z Ksawerowa podjęli uchwałę upoważniającą wójta do podpsiania aneksu podjęła 26 marca. Wszystkie trzy gminy partycypują w kosztach funkcjonowania T.

Konsekwentny wzrost udziału w rynku

Wzmocnienie rozkładu weekendowego to kolejna w ostatnich latach poprawa oferty MZK Pabianice na linii T. W 2011 roku wprowadzono tam cykliczny rozkład jazdy, a trasę zmodyfikowano tak, by biegła środkiem, a nie obrzeżem dużego osiedla mieszkaniowego. Dzięki wprowadzeniu przystanków na żądanie skrócił się też czas jazdy. Rok później gminy ujednoliciły obowiązującą na linii T taryfę opłat z tą funkcjonującą na pozostałych pabianickich liniach podmiejskich.

– Rezultaty tych działań są widoczne. W latach 2011 – 2012 liczba pasażerów w dni robocze wzrosła o 17,4 proc., a do dziś w sumie o 34,3 proc. – twierdzi Joanna Stelmach i dodaje, że gdy na podobnej trasie kursowały autobusy Eltransu, udział linii T w rynku wynosił około 87 procent.

Łatwiej do Rzgowa, łatwiej do Łodzi

Podobnie niewielkie zmiany mają niebawem uatrakcyjnić rozkład jazdy na innej międzygminnej linii współorganizowanej przez Pabianice – tramwajowym połączeniu z Łodzią. Wprowadzona zostanie dodatkowa para kursów w weekendowe wieczory umożliwiająca późniejszy powrót z Łodzi oraz nowa para połączeń w dni robocze w międzyszczycie (co pozwoli podnieść częstotliwość kursowania z 40 do 30 minut).

Wprowadzane przez tamtejszy urząd rozwiązania dobrze pokazują, że zauważalną poprawę oferty można osiągnąć odpowiadając na bardzo konkretne potrzeby mieszkańców przy stosunkowo niewielkich nakładów finansowych.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Aleksandrów: Do Łodzi na różnych biletach

Prawo & Finanse

Aleksandrów: Do Łodzi na różnych biletach

Kasper Fiszer 30 maja 2014

Oborniki – wzorzec komunikacji miejskiej dla miasteczek

Komunikacja

Oborniki – wzorzec komunikacji miejskiej dla miasteczek

Dominik Wójcik 07 kwietnia 2014

Szczecin rozwija komunikację (pod)miejską

Komunikacja

Szczecin rozwija komunikację (pod)miejską

Michał Lange 21 lutego 2014

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS