Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Pabianice. Miasto zastępuje prywatnego przewoźnika

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2014-04-17 13:36
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Pabianice. Miasto zastępuje prywatnego przewoźnika
autobus w Pabianicachfot. Kasper Fiszer
Z obsługi linii Pabianice – Rzgów zrezygnował prywatny Eltrans. Pabianice wraz z okolicznymi ofertami rozszerzyły więc ofertę na kursującej na podobnej trasie komunalnej linii T. Zmiana jest niewielka, ale pokazuje, że samorządy mogą skutecznie reagować na zmiany w układzie połączeń niedotowanych.

Leżące w Rzgowie kompleksy handlowe specjalizujące się w handlu odzieżą i tekstyliami, w tym największe i najbardziej znane centrum Ptak, to znaczący pracodawca w południowej części aglomeracji łódzkiej. Bezpośrednie kursy uruchamia tam łódzkie MPK. Do niedawna dotrzeć można było tam także dwoma liniami z Pabianic: komercyjnym autobusem prywatnego Eltransu i obsługiwanym przez MZK Pabianice T.

Prywatny przewoźnik po dwunastu latach obsługi trasy zlikwidował jednak połączenie i linia T została jedynym środkiem transportu łączącym Pabianice ze Rzgowem. 1 kwietnia weszła w życie zmiana rozkładu jazdy, która ma być odpowiedzią na brak autobusów Eltransu.

Badania podróżnych wskazały potrzeby

Choć korekta grafiku kursów jest stosunkowo niewielka, w dużej mierze rekompensuje utracone połączenie. – Urząd Miejski w Pabianicach przeprowadził po likwidacji linii Eltransu ankiety wśród pasażerów linii „T” co do oczekiwań na temat rozkładu jazdy. Okazało się, że najczęściej zgłaszaną przez pasażerów bolączką był brak dogodnego dojazdu w soboty do Rzgowa na godz. 8:00 oraz brak powrotu ze Rzgowa w soboty i niedziele po godz. 15:00 – powiedziała nam Joanna Stelmach, rzecznik prasowy pabianickiego urzędu miejskiego. – Prywatny przewoźnik wykonywał kursy sobotnie, za które teraz wyjeżdża autobus linii T – dodała.

Miejski Zakład Komunikacyjny uruchomił też postulowany przez podróżnych kurs niedzielny. – Nie jest to jednak wypełnienie luki pozostałej po Eltransie, bowiem prywatny przewoźnik tego kursu również nie realizował – mówi Joanna Stelmach.

Jedna linia, trzy gminy, wspólny udział w kosztach

Rozszerzenia oferty MZK nie udało się wprowadzić równocześnie z likwidacją konkurencyjnego połączenia, bo, jak tłumaczy pabianicki urząd miejski, informacja o rezygnacji z obsługi trasy wpłynęła do magistratu tuż przed faktycznym zaprzestaniem działalności przewozowej. Trzy miesiące trwały więc badania preferencji podróżnych i procedury formalne.

Konieczne było bowiem podpisanie aneksu do porozumienia Pabianic z gminami Ksawerów i Rzgów. Dodatkowe kursy wyjechały jednak już kilka dni po uzgodnieniu nowych postanowień – radni z Ksawerowa podjęli uchwałę upoważniającą wójta do podpsiania aneksu podjęła 26 marca. Wszystkie trzy gminy partycypują w kosztach funkcjonowania T.

Konsekwentny wzrost udziału w rynku

Wzmocnienie rozkładu weekendowego to kolejna w ostatnich latach poprawa oferty MZK Pabianice na linii T. W 2011 roku wprowadzono tam cykliczny rozkład jazdy, a trasę zmodyfikowano tak, by biegła środkiem, a nie obrzeżem dużego osiedla mieszkaniowego. Dzięki wprowadzeniu przystanków na żądanie skrócił się też czas jazdy. Rok później gminy ujednoliciły obowiązującą na linii T taryfę opłat z tą funkcjonującą na pozostałych pabianickich liniach podmiejskich.

– Rezultaty tych działań są widoczne. W latach 2011 – 2012 liczba pasażerów w dni robocze wzrosła o 17,4 proc., a do dziś w sumie o 34,3 proc. – twierdzi Joanna Stelmach i dodaje, że gdy na podobnej trasie kursowały autobusy Eltransu, udział linii T w rynku wynosił około 87 procent.

Łatwiej do Rzgowa, łatwiej do Łodzi

Podobnie niewielkie zmiany mają niebawem uatrakcyjnić rozkład jazdy na innej międzygminnej linii współorganizowanej przez Pabianice – tramwajowym połączeniu z Łodzią. Wprowadzona zostanie dodatkowa para kursów w weekendowe wieczory umożliwiająca późniejszy powrót z Łodzi oraz nowa para połączeń w dni robocze w międzyszczycie (co pozwoli podnieść częstotliwość kursowania z 40 do 30 minut).

Wprowadzane przez tamtejszy urząd rozwiązania dobrze pokazują, że zauważalną poprawę oferty można osiągnąć odpowiadając na bardzo konkretne potrzeby mieszkańców przy stosunkowo niewielkich nakładów finansowych.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Aleksandrów: Do Łodzi na różnych biletach

Prawo & Finanse

Aleksandrów: Do Łodzi na różnych biletach

Kasper Fiszer 30 maja 2014

Oborniki – wzorzec komunikacji miejskiej dla miasteczek

Komunikacja

Oborniki – wzorzec komunikacji miejskiej dla miasteczek

Dominik Wójcik 07 kwietnia 2014

Szczecin rozwija komunikację (pod)miejską

Komunikacja

Szczecin rozwija komunikację (pod)miejską

Michał Lange 21 lutego 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS