Gmina wiejska Zgierz proponuje, by pozyskaniem funduszy unijnych na remont linii tramwajowej Łódź – Zgierz – Ozorków oraz modernizacją trasy zajęła się specjalnie powołana do tego spółka. Samorząd tłumaczy, że urzędnicy są obciążeni pracą, a w nowym podmiocie można by zatrudnić specjalistów. Na razie koncepcja ta nie została skonsultowana z pozostałymi jednostkami zainteresowanymi wznowieniem komunikacji po lutowym zawieszeniu ruchu.
Samorządowcy gmin, przez które przebiega trasa podmiejskiej linii tramwajowej 46, poszukują sposobu na przeprowadzenie jej remontu. W lutym przewozy
zostały tam bowiem zawieszone w związku ze złym stanem infrastruktury, przede wszystkim sieci energetycznej, ale
modernizacja musi objąć także m.in. samo torowisko i podstacje elektryczne. Nową koncepcję organizacji procesu pozyskiwania środków przedstawiła niedawno wójt gminy wiejskiej Zgierz Barbara Kaczmarek.
Dziś trudno przesądzać o formie współpracy, bo wciąż nie ma funduszy – Być może powstanie spółka celowa z wkładem miast Zgierza i Ozorkowa oraz naszej gminy. Być może ta spółka będzie aplikowała o pozostałe środki, ponieważ musi być to grupa ludzi, która jest w tym temacie wykształcona. Nie mogą być to pracownicy naszych urzędów, bo oni i tak są już dociążeni [pracą] – mówiła na antenie Radia Łódź. Podkreśliła także, że spółka miałaby mieć charakter ściśle celowy i związany jedynie z procesem remontu trasy.
Trudno jest obecnie oszacować szanse na wdrożenie tego planu w życie. – Propozycja nie została skonsultowana [z innymi zainteresowanymi samorządami] w ramach spotkań [
roboczych poświęconych przyszłości linii 46] – poinformowała nas bowiem Beata Karolewska, pełnomocnik ds. komunikacji społecznej Urzędu Miasta Zgierza. – Dziś trudno mówić o tym, jaka będzie formuła współpracy: spółka celowa, porozumienie międzygminne czy też jeszcze inna forma [prawna] – dodała nasza rozmówczyni.
Kolejne spotkanie samorządów odbędzie się w połowie miesiąca – Najpierw musi się znaleźć źródło pozyskania środków – zauważa przedstawicielka władz miasta Zgierza. – [Dopiero] potem będzie można się zastanowić, w jakiej formule zarządzać pieniędzmi i realizować to przedsięwzięcie – konkluduje. Na razie w tym temacie nie osiągnięto jednak przełomu – przypomnijmy, że w zeszłym tygodniu Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego zasugerował, że odpowiednim programem unijnym jest w tym przypadku Regionalny Program Operacyjny Województwa Łódzkiego. Nabór wniosków z zakresu transportu niskoemisyjnego został już jednak dawno zamknięty (w jego ramach fundusze na tramwaj otrzymały miasto Pabianice i gmina Ksawerów).
Być może konkrety uda się wypracować podczas kolejnej rundy rozmów pomiędzy gminą wiejską Zgierz, miastami Zgierz i Ozorków, przewoźnikiem – MPK-Łódź – oraz Zarządem Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi, który pozostaje organizatorem komunikacji tramwajowej w skali całej aglomeracji łódzkiej. Najbliższe spotkanie zostało zaplanowane na połowę marca.