Partnerzy serwisu:
Felietony i komentarze

Otwarte przewozy szkolne odpowiedzią na deficyt transportu

Dalej Wstecz
zdjęcie autora

Kasper Fiszerdziennikarz portalu Rynek Kolejowy

Absolwent UAM i UŁ. Dziennikarz związany z transportem szynowym. Publikuje w najważniejszych tytułach branży kolejowej, w tym w "Rynku Kolejowym" i portalu "Transport Publiczny". Komentuje wydarzenia związane z komunikacją zbiorową w mediach ogólnoinformacyjnych i na łamach portalu Instytutu Misesa. Pasjonuje się transportem na terenie b. ZSRR.

Data publikacji:
2017-09-03 10:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Otwarte przewozy szkolne odpowiedzią na deficyt transportu
Autobus szkolny w Rytrzefot. Kasper Fiszer
Gminy mogą realizować przewozy szkolne nie tylko na wydzielonych, niedostępnych dla osób postronnych liniach komunikacyjnych. Innym rozwiązaniem jest wykup biletów miesięcznych dla uczniów na liniach ogólnodostępnych. To narzędzie pozwala zapewnić choć minimalny dostęp do komunikacji zbiorowej także dla pozostałych mieszkańców terenów cechujących się wykluczeniem transportowym.

Na łamach naszego portalu wielokrotnie opisywaliśmy problemy komunikacyjne obszarów leżących poza największymi aglomeracjami i z dala od czynnej sieci kolei pasażerskiej. Regres autobusowej komunikacji segmentu regionalnego, który rozpoczął się jeszcze w latach 90., do dziś nie został zatrzymany. W ostatnich miesiącach zmniejszyła się liczba połączeń w rejonie Turku czy w powiecie sanockim, z obsługi którego wycofała się Arriva.

To jednak tylko najgłośniejsze przypadki związane z upadkiem przedsiębiorstw czy likwidacją całych ich oddziałów. Równolegle trwają jednak także duże cięcia w ofercie innych przewoźników. Jeśli stworzono by mapę, na której zaznaczone zostałyby zlikwidowane tylko w tym roku kursy, sieć kresek objęłaby niemal cały kraj: PKS Jarosław wycofał połączenia do Tomaszowa Lubelskiego, Mobilis wykreślił z rozkładu jazdy dla Ostrołęki część odjazdów do Wyszkows, Baranowa, Ostrowi Mazowieckiej czy Przasnysza, Kujawsko-Pomorski Transport Samochodowy zredukował zaś ofertę na trasach Żnin – Szubin, Inowrocław – Żnin czy Mogilno – Gniezno i Mogolno – Orchowo. Przykłady można by mnożyć.

W przeddzień rozpoczęcia roku szkolnego warto przypomnieć, że w wielu miejscowościach praktycznie jedynym środkiem regularnego transportu zbiorowego pozostaje komunikacja szkolna. Lokalne samorządy mają bowiem obowiązek organizować przewozy dla dzieci dojeżdżających do szkół podstawowych więcej niż – w zalezności od wieku ucznia – 3 lub 4 km. Gminy mają do dyspozycji kilka różnych sposobów realizacji tego zadania.

Podstawowym jest, rzecz jasna, organizacja zamkniętych linii szkolnych, na których przewóz dzieci odbywa się pod nadzorem opiekuna. W kontekście coraz uboższej siatki połączeń ogólnodostępnych warto jednak przyjrzeć się bliżej innym dopuszczalnym formom. Jeśli na danej trasie w ogóle realizowane są połączenia o charakterze otwartym, samorząd może wykupić bilety miesięczne lub zwrócić koszt ich nabycia rodzicom uczniów, wspierając tym samym miejscowego przewoźnika, który będzie miał gwarancję regularnych wpływów. Gmina może też zorganizować połączenia o charakterze otwartym, z których korzystać mogliby również inni pasażerowie.

Rzecz jasna, jeśli rozkład jazdy skrojony jest pod potrzeby uczniów, otwarte linie szkolne nie zastąpią w pełni oferty połączeń realizowanych przez cały rok, w godzinach dopasowanych do potrzeb pracujących itd. Tym niemniej mogą przynajmniej w części umozliwić załatwienie spraw w urzędzie, wizytę u lekarza itp. bez konieczności korzystania z własnego samochodu. Warto też podkreslić, że taki wariant może przynieść gminie pewne oszczędności, bo z jednej strony pozwala na uzyskiwanie pewnych dodatkowych wpływów z biletów, z drugiej – na otrzymanie wsparcia z budżetu centralnego w postaci rekompensaty z tytułu honorowania ulg ustawowych dla uczniów.

Przykładów na taką organizację komunikacji jest już relatywnie dużo. Przewóz uczniów pod nadzorem opiekuna, ale w komunikacji ogólnodostępnej, na dwóch trasach wskazanych przez gminę, realizowany jest od lat w gminie Lubiszyn w województwie lubuskim. Samorząd ogłasza tam rokrocznie postępowania na wykup biletów miesięcznych komunikacji regularnej, który jest podstawowym dochodem przewoźnika-zwycięzcy przetargu. W tym roku kalendarzowym przewozy świadczy niewielka firma Argos z Gorzowa Wielkopolskiego.

Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Japonia: Pociąg dla jednego pasażera

Komunikacja

Japonia: Pociąg dla jednego pasażera

Łukasz Malinowski 10 stycznia 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS