Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Oświęcim: Przyjęto plan transportowy przygotowany przez ZDG TOR

Dalej Wstecz
Autor:

Paweł Rydzyński

Data publikacji:
2015-04-30 10:38
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport-Publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Oświęcim: Przyjęto plan transportowy przygotowany przez ZDG TOR
Oświęcim, dworzecfot. Tiia Monto, lic. CC BY-SA 3.0
Rada Miasta Oświęcimia przyjęła w środę plan transportowy. Dokument został przygotowany przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR. Wśród postulowanych działań wskazano m.in. zwiększenie liczby połączeń pomiędzy miastem i gminą wiejską Oświęcim, a także konieczność dążenia do wzrostu roli transportu kolejowego w podróżach o charakterze regionalnym do i z Oświęcimia.

Plan transportowy dotyczy miasta Oświęcim oraz gmin, które powierzyły Oświęcimiowi organizację transportu zbiorowego na swoim terenie – tzn. gminy wiejskiej Oświęcim, gmin Brzeszcze i Chełmek oraz gminy Libiąż w zakresie obsługi sołectwa Gromiec. Całość obszaru planu zamieszkuje ok. 94 tys. osób (sam Oświęcim – ok. 40 tys.). Z tego też względu – obowiązek sporządzenia planu, zgodnie z zapisami Ustawy o publicznym transporcie zbiorowym występuje dopiero w przypadku całej sieci komunikacyjnej MZK. Gdy ma miejsce porozumienie między gminami przekazujące na jedną z nich zadanie organizacji publicznego transportu zbiorowego, obowiązek sporządzenia planu występuje, gdy gminy objęte porozumieniem liczą razem co najmniej 80 tys. mieszkańców. W przypadku pojedynczej gminy, obowiązek sporządzenia planu transportowego występuje w przypadku, jeśli liczba jej mieszkańców przekracza 50 tys.

Dobry tabor i rozkład, brak współpracy z koleją

Autorzy planu transportowego wskazali, że do atutów oferty MZK Oświęcim należy m.in. stosunkowo wysoka jakość taboru (35 z 43 autobusów będących własnością MZK określono jako spełniające podstawowe oczekiwania podróżnych w zakresie estetyki pojazdu i komfortu podróżowania), wysoką częstotliwość kursowania autobusów na terenie miasta, wysoką dostępność komunikacją miejską dużych zakładów pracy, czy też dość rozbudowaną możliwość korzystania z komunikacji miejskiej w godzinach późnowieczornych (po godz. 22-23), co ma związek m.in. z obsługą wspomnianych zakładów pracy.

Natomiast jako główne mankamenty, wskazano m.in. niską częstotliwość kursowania części linii (zwłaszcza podmiejskich), gdzie brakuje kursów zwłaszcza w godzinach późnowieczornych i w dni wolne, a także brak synchronizacji oferty MZK z rozkładami i taryfami przewoźników kolejowych i autobusowych regionalnych. Zwłaszcza ten ostatni fakt silnie zdeterminował wskazane w planie transportowym kierunki rozwoju publicznego transportu zbiorowego w Oświęcimiu i na terenach przylegających.

Podkreślono konieczność wzrostu roli transportu kolejowego w podróżach do i z Oświęcimia. Dziś, mimo iż oferta przewozów na liniach wychodzących z węzła oświęcimskiego nie jest najgorsza (np. Oświęcim z Krakowem łączy w dni robocze aż 15 par pociągów), to jednak rola kolei w obsłudze dojazdów do Oświęcimia jest niewielka – głównie poprzez bardzo zły stan techniczny wszystkich linii wychodzących z węzła oświęcimskiego, na których prowadzonych jest ruch pasażerski. Biorąc jednak pod uwagę, że w najbliższych latach planowany jest remont zarówno trasy w kierunku Trzebini, jak i Mysłowic oraz Czechowic-Dziedzic, w planie transportowym zapisano postulaty zwiększenia roli kolei. Środkiem do tego celu ma być m.in. współpraca przewoźników kolejowych z MZK w zakresie synchronizacji rozkładów jazdy i wspólnych rozwiązań taryfowych. W tej ostatniej kwestii, zasygnalizowano konieczność dążenia do rozszerzenia w przyszłości na MZK Oświęcim projektów Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej oraz Biletu Śląskiego.

Trzeba ułatwić dojazd do Oświęcimia

Innym istotnym postulatem jest sukcesywne zwiększanie częstotliwości kursowania linii podmiejskich, co wynika z faktu, że na obszarze planu transportowego także zarysowana suburbanizacja. Zjawisko to nie występuje naturalnie w takiej skali jak w największych polskich aglomeracjach, jednak 4-procentowy spadek liczby mieszkańców miasta Oświęcimia w ciągu 10 lat, przy 8-procentowym wzroście liczby mieszkańców gminy wiejskiej determinuje konieczność poprawy oferty połączeń podmiejskich. Wśród postulatów pojawiło się także zwiększenie palety biletów czasowych (obecnie dostępne są tylko bilety 90-minutowe).

Za przyjęciem planu transportowego podniosło ręce 18 z 19 radnych biorących udział w głosowaniu (1 osoba wstrzymała się).

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Nysa: Plan transportowy zakłada budowę centrum przesiadkowego

Prawo & Finanse

Nysa: Plan transportowy zakłada budowę centrum przesiadkowego

Paweł Rydzyński 05 maja 2015

Małopolskie: SKA i MKA, czyli kolej musi być coraz ważniejsza

Komunikacja

Małopolskie: SKA i MKA, czyli kolej musi być coraz ważniejsza

Paweł Rydzyński 19 stycznia 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS