Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Ostrów Wielkopolski stawia na elektryki. Rusza przetarg

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2017-01-23 11:06
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Ostrów Wielkopolski stawia na elektryki. Rusza przetarg
Fot. Solaris
Miejski Zakład Komunikacyjny w Ostrowie Wielkopolskim rozpisał przetarg na dostawę czterech elektrobusów ładowanych za pomocą wtyczki (plug-in). Niewykluczone, że w przyszłości zostaną wyposażone w pantografy. 12-metrowe pojazdy mają zostać dostarczone w tym roku.

Przedmiotem przetargu prowadzonego przez MZK w Ostrowie Wielkopolskim jest dostawa czterech autobusów miejskich ładowanych za pomocą złącza plug-in, czyli wtyczki, wraz z całym dedykowanym systemem ładowania. Długość pojazdów określono na przedział od 11,8 do 12,15 m. Pojazdy mają pomieścić minimum 75 pasażerów, w tym co najmniej 25 na miejscach siedzących, z czego pięć ma być dostępnych z poziomu podłogi. W pojeździe przewidziano trzy pary drzwi w układzie 2-2-2.

Autobus ma być napędzany silnikiem elektrycznym (bądź silnikami) o mocy co najmniej 160 kW, zasilanym magazynem energii elektrycznej o pojemności 200 kWh. Zamawiający wymaga aby magazyn energii elektrycznej był doładowywany podczas jazdy autobusu energią elektryczną wygenerowaną podczas hamowania (rekuperacja energii). Magazyn ten może przybrać formę akumulatorów, superkondensatorów bądź innych urządzeń o porównywalnych bądź lepszych możliwościach, będących wynikiem postępu technicznego. Autobus powinien być w stanie przejechać co najmniej 130 km bez konieczności doładowywania baterii.

Jeśli dostawca zaoferuje ładowarki wolnostojące, to przed obiorem pojazdów będzie musiał też dostarczyć i uruchomić system ładowania składający się z dwóch sztuk dwustanowiskowej ładowarki o łącznej mocy ładowania 200 kW (2x100 kW). Ładowanie odbywać się będzie za pomocą złącza plug-in (wtyczki) w czasie, który nie będzie przekraczać pięciu godzin. Zgodnie z wymaganiami wozy mają być konstrukcyjnie przystosowane i posiadać przygotowaną instalację zapewniającą możliwość podłączenia urządzenia pozwalającego na ładowanie baterii zastosowanych w autobusie za pomocą pantografu o mocy ładowania co najmniej 200 kW.

Wejście powinno znajdować się na wysokości 340 mm, a szerokość w najwęższym miejscu powinna wynieść min. 550 mm (mierzona na wysokości 100 mm). Przewidziano dwa miejsca dla przewozu osób na wózkach bądź z wózkami dziecięcymi oraz rozkładaną rampę przy drugich drzwiach. Poręcze powinny być wyposażone w punkty świetlne w technologii LED. Pasażerów ucieszy fakt, że w pojeździe znajdzie się sześć ładowarek USB dla urządzeń mobilnych. Ponadto wyposażenie obejmuje system rozgłoszeniowy, wentylację, ogrzewanie, klimatyzację, urządzenia umożliwiające pasażerom dostęp do bezprzewodowego, monitoring. Przewidziano także uchylne lub przesuwne górne partie okien bocznych w przedziale pasażerskim, które muszą stanowić min. 25% powierzchni okna.

Ostrów nie dopuszcza prototypów. Oferowane autobusy nie mogą być prototypami i muszą znajdować się w bieżącej ofercie sprzedaży oraz być wyprodukowane w podobnej kompletacji w co najmniej trzech egzemplarzach. Konstrukcja autobusów i zastosowane rozwiązania mają gwarantować co najmniej 10 lat bezawaryjnej eksploatacji przy założeniu średnio 50 000 km rocznego przebiegu.

MZK wymaga co najmniej 36-miesięcznej gwarancji na cały autobus, a także minimum 10 lat gwarancji na szkielet nadwozia i podwozia. Zgodnie z wymaganiami akumulatory lub superkondensatory (lub inne urządzenia, w których gromadzona jest energia elektryczna do trakcji napędu elektrycznego) mają być objęte z kolei minimum ośmioletną gwarancją bez względu na liczbę cykli ładowania.

Termin składania ofert mija 21 lutego. W postępowaniu mogą brać udział firmy, które wykażą, że w ciągu ostatnich trzech lat zrealizowały co najmniej jedną dostawę fabrycznie nowych, niskopodłogowych autobusów z napędem elektrycznym, z dedykowanym systemem ładowania baterii, o wartości co najmniej 4,150 mln zł. O wyborze zadecydują cena (80%) oraz parametry techniczno-eksploatacyjne (20%). Co będzie brane pod uwagę? Materiał elementów konstrukcyjnych szkieletu nadwozia, kratownicy, ramy. podwozia, przy czym punkty można otrzymać za profile ze stali odpornej na korozję bądź aluminium (5 pkt.), materiał poszycia zewnętrznego nadwozia (Aluminium, tworzywa sztuczne wzmacniane włóknem szklanym niewymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego – 2 punkty), rozwiązanie konstrukcyjne silnika elektrycznego (zastosowanie jednego silnika elektrycznego ułożonego wzdłużnie do osi autobusu i połączonego wałem napędowym z mostem napędowym – 3.5 pkt.), zużycie energii elektrycznej przez autobus w kWh/100km przebiegu bez załączonych urządzeń dodatkowych (max. 3,5 pkt.), technologia oświetlenia autobusu (w 100% LED – 0.25 pkt.), spełnienie wymogów homologacji w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich(4,5 pkt.), system ładowania energii elektrycznej (ładowarki zewnętrzne ładujące magazyn energii w autobusach za pomocą złącza plug-in o konstrukcji modułowej, wolnostojącego, autonomicznego urządzenia – 0.25). 

Zakup jest dofinansowany z regionalnego programu operacyjnego. Pojazdy powinny zostać dostarczone do 10 grudnia 2017 r.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Września kupuje jednego elektryka dla nowej komunikacji miejskiej

Komunikacja

Września kupuje jednego elektryka dla nowej komunikacji miejskiej

Witold Urbanowicz 23 stycznia 2017

15 elektryków trafi do Olsztyna? Są na to szanse

Przestrzeń

15 elektryków trafi do Olsztyna? Są na to szanse

Martyn Janduła 19 stycznia 2017

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS