Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Osiem dworców dolnośląskich szykowanych do remontu

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2017-09-14 14:58
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Osiem dworców dolnośląskich szykowanych do remontu
Wałbrzych Główny mat. PKP SA
Osiem dworców dolnośląskich szykowanych do remontu
Osiem dworców dolnośląskich szykowanych do remontu
Osiem dworców dolnośląskich szykowanych do remontu
Osiem dworców dolnośląskich szykowanych do remontu
Osiem dworców dolnośląskich szykowanych do remontu
Osiem dworców dolnośląskich szykowanych do remontu
Osiem dworców dolnośląskich szykowanych do remontu
Osiem dworców dolnośląskich szykowanych do remontu
Osiem dworców dolnośląskich szykowanych do remontu
Osiem dworców dolnośląskich szykowanych do remontu
Osiem dworców dolnośląskich szykowanych do remontu
Osiem dworców dolnośląskich szykowanych do remontu
Osiem dworców dolnośląskich szykowanych do remontu
Osiem dworców dolnośląskich szykowanych do remontu
Osiem dworców dolnośląskich szykowanych do remontu
Osiem dworców dolnośląskich szykowanych do remontu
PKP SA nie ustają w przygotowaniach do remontu dworców kolejowych. Ruszył właśnie przetarg na dokumentację projektową dla obiektów dworcowych Boguszów Gorce Zach., Bolesławiec, Imbramowice, Kąty Wrocławskie, Malczyce, Smolec, Szklarska Poręba, Wałbrzych Główny. Start prac zapowiadany jest na 2019 r.

PKP SA prowadzą przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowych dla przebudowy dworców Boguszów Gorce Zach., Bolesławiec, Imbramowice, Kąty Wrocławskie, Malczyce, Smolec, Szklarska Poręba, Wałbrzych Główny. Obiekty podzielono na odrębne zadania.

Dworzec Boguszów Gorce Zachód leży przy liniach kolejowych nr 274 Wrocław Świebodzki – Zgorzelec i 976 Boguszów Gorce Zachód – Czarny Bór. Obiekt powstał w 1885 r. i jest objęty ochroną konserwatorską. Po przebudowie pomieszczenia związane z obsługą podróżnych mają znajdować się na parterze, w części parterowej. Natomiast piętro w drugiej części budynku miałoby zostać przekazane samorządowi, a poddasze wyłączone z użytkowania. W otoczeniu dworca przewiduje się niwelację różnic wysokości oraz budowę parkingu. 

Szklarska Poręba Górna znajduje się przy linii 311 Jelenia Góra – Harrachov. Obecnie kończą tu pociągi z kierunku Harrachova i Jeleniej Góry. Obiekt powstał w 1919 r. i jest objęty ochroną konserwatorską. Budynek jest po remoncie elewacji i częściowym wnętrz, ale PKP SA określa te działania jako niewystarczające. W dawnym, parterowym budynku dworca, przylegającym do głównej bryły, przewiduje się ulokowanie poczekalni z funkcją gastronomiczną. Piętra głównego budynku przewiduje się przeznaczyć na potrzeby pomieszczenia drużyn konduktorskich oraz np. hostelową działalność. Odrębnym projektem będzie przebudowa budynku spedycji dla najemców zewnętrznych. Powstaną wiata rowerowa oraz miejsca postojowe. Gmina planuje natomiast zrealizować projekt budowy punktów widokowych, któru polegającego na budowie tarasu widokowego z ciągiem pieszym, miejscami parkingowymi i oświetleniem.

Bolesławiec leży przy linii 282 relacji Miłkowice – Żary. Obiekt powstał w 1845 roku i jest objęty ochroną konserwatorską. Bryła budynku składa się z trzech części, z czego centralna jest dwukondygnacyjna, a skrajne mają po jednej kondygnacji.  Przebudowa zakłada m.in. przywrócenie historycznej powierzchni holu dworcowego i powiększenie go o poczekalnię dla opiekunów z dziećmi z przyległym lokalem handlowo-usługowym. Rekomendowane zagospodarowanie pozostałych powierzchni to trzy punkty usługowo-handlowe, gastronomia i opcjonalnie szkoła językowa, szkoła sztuk walki oraz przychodnia prywatna. Samorząd natomiast proponuje siedzibę straży miejskiej oraz ewentualnie filię biblioteki miejskiej, domu dziennego pobytu seniora, punkt informacji turystycznej. Budynek dawnych szaletów jest przewidziany do przebudowy i zaadaptowania na funkcje wiaty rowerowej. Do budynku szaletów od strony przeciwnej do dworca będzie przylegać teren zewnętrznego parkingu dla rowerów urządzony na obecnym terenie zielonym

Wałbrzych Główny leży przy liniach 274 do Zgorzelca oraz 286 Kłodzko Główne – Wałbrzych Główny. Trzykondygnacyjny obiekt powstał w latach 80. XIX w. i jest objęty ochroną konserwatorską. Zakłada się przebudowę dworca wraz z powiększeniem powierzchni poczekalni i holu dostępnego dla pasażerów. Przewidziano rozbiórkę budynku SOK, dawnych szaletów i budynku automatyki. SOK miałby teraz znajdować się na parterze dworca. W zakresie przeznaczenia pozostałych dostępnych powierzchni na dworcu rekomendacje obejmują także pomieszczenia biurowe, hostel, gastronomię. W budynku swoje pomieszczenia miałoby mieć także PKP Cargo. Zakłada się wykonanie zatoczki dla autobusów na placu dworcowym wraz z przystankiem dla pasażerów. W ramach przebudowy dojazdu oraz placu przed dworcem planuje się zwiększenie liczby ogólnodostępnych miejsc parkingowych. Parkingi przewidziane są przede wszystkim na terenie po wyburzonym budynku automatyki. Miejsca postojowe dla rowerów przewiduje się na wysepce zieleni przed dworcem oraz zadaszoną wiatę na tyłach dworca przy parkingu PKP Cargo. 

Dworzec Smolec leży przy linii 274 relacji Wrocław Świebodzki – Gorlitz. Obiekt powstał w 1920 roku i wraz z budynkami gospodarczymi jest objęty ochroną konserwatorską. W budynku przewidziano powierzchnie magazynowe dla samorządu, posterunek policji, gminne biuro obsługi klienta oraz na piętrze filię Gminnego Domu Kultury (trzy pomieszczenia dla stowarzyszeń oraz sala konferencyjna). Poddasze zostanie wyłączone z użytkowania. Zabytkowe budynki gospodarcze zostaną poddane remontowi z myślą o wiacie rowerowej. Gmina planuje też zrealizować węzeł przesiadkowy przed dworcem.

Malczyce leżą przy linii 275 relacji Wrocław – Gubin. Dwukondygnacyjny powstał na początku XX w. i jest objęty ochroną konserwatorską. W części mieści lokale mieszkaniowe, a w pozostałej części jest nieużytkowany. Dworzec nie obsługuje aktualnie podróżnych. Obiekt był remontowany w 2011 r. Przewidziano ę wyburzenie dobudówki przed placem dworcowym oraz wzdłuż elewacji frontowej budynku, w celu przywrócenia pierwotnej bryły architektonicznej budynku. Będzie też przywrócona funkcja obsługi pasażerów. Pietro w całości przeznaczone ma być dla najemcy komercyjnego. Rekomendowane zagospodarowanie parteru to punkty handlowo-usługowe, punkt weterynaryjny, kawiarenka, gastronomia, Na piętrze natomiast – biblioteka, posterunek policji, izba muzealna, świetlica wiejska z kawiarenką. Powstaną nowe miejsca parkingowe, a samorząd planuje węzeł przesiadkowy.

Kąty Wrocławskie leżą przy linii 274 Wrocław – Zgorzelec. Dworzec powstały w roku 1920 jest objęty ochroną konserwatorską. Bryła składa się z czterech członów: dwóch dwukondygnacyjnych, naprzemiennie z dwoma parterowymi. Główne wejście do dworca znajduje się w części parterowej i, podobnie jak wyjście z dworca na perony, prowadzi przez drewniany przedsionek o strukturze werandy. Część dworcowa będzie zajmować jedną z parterowych części budynku z wejściem przez drewniany ganek. Dwukondygnacyjne części oraz jedną parterową przeznacza się na funkcje dla najemców zewnętrznych (strona zachodnia: parter i piętro – Dom Kultury; strona wschodnia: piętra, kilka pomieszczeń na parterze – Zakład Gospodarki Mieszkaniowej). Przed dworcem zostanie zwiększona liczba miejsc parkingowych, a droga dojazdowa podniesiona do wysokości budynku – z zachowaniem historycznego bruku. Przewidziano także miejsca parkingowe oraz zatokę autobusową. Przewidziano zmianę układu dróg poprzez wytyczenie głównego zjazdu z drogi gminnej i ewentualną likwidację zjazdu z drogi krajowej.

Imbramowice leżą przy linii 274 relacji Wrocław Świebodzki – Zgorzelec. Jednokondygnacyjny budynek to modernistyczna bryła ze świetlikiem w centralnej części budynku. Obiekt nie jest objęty ochroną konserwatorską. Przewiduje się zachowanie pomieszczeń zajmowanych rzez PKP PLK, a także część dworcowa w istniejącym segmencie bryły. PKP SA planuje wykonanie drugiego wejścia do poczekalni od strony drogi. Z poczekalni zostanie wydzielony węzeł sanitarny oraz pomieszczenia sprzedaży biletów, a także pas pomieszczeń technicznych.

W postępowaniu mogą brać udział podmioty, które wykonały minimum trzy odrębne zamówienia na dokumentację projektową, w tym co najmniej jedną dotyczącą obiektu zabytkowego. Termin składania ofert mija 28 września. Jedynym kryterium wyboru ofert jest cena.

Na opracowanie dokumentacji projektowych przeznaczono do 36 tygodni. Jedynie w przypadku Wałbrzycha Głównego ten termin jest dłuższy – do 48 tygodni. Zadaniem projektantów będzie też pełnienie nadzoru autorskiego w trakcie przebudowy. Przewidywany termin rozpoczęcia robót budowlanych to I kwartał 2019 r., natomiast przewidywany okres realizacji robót budowlanych wynosi 30 miesięcy od momentu zawarcia umowy z wykonawcą robót budowlanych.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Bruksela. Taksówkarze nielegalnie konkurowali z autobusami

Komunikacja

Bruksela. Taksówkarze nielegalnie konkurowali z autobusami

Jakub Dybalski 15 września 2017

Dworzec w Jaworze z umową na przebudowę

Przestrzeń

Dworzec w Jaworze z umową na przebudowę

Witold Urbanowicz 23 sierpnia 2017

Dworzec w Strzelinie zostanie przebudowany

Przestrzeń

Dworzec w Strzelinie zostanie przebudowany

Witold Urbanowicz 22 sierpnia 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS