Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Ornontowice nie przywróciły opłat za autobus. Zlikwidowały go

Dalej Wstecz
Autor:

Martyn Janduła

Data publikacji:
2016-05-18 08:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Ornontowice nie przywróciły opłat za autobus. Zlikwidowały go
fot. Gmina Ornontowice
Z powodu problemów finansowych gminy, urzędnicy musieli szukać oszczędności w wydatkach z budżetu. Cięcia dotknęły też komunikację publiczną. Z początkiem roku miały powrócić bilety na autobus, który na jednej linii rozwoził pasażerów za darmo. Opłata ta jednak nie wróciła, za to zniknął autobus.

Sytuacja ekonomiczna gminy ma związek z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z 13 października 2011 r. W jej wyniku sądy administracyjne uchyliły decyzję wójta, co wiązało się z koniecznością zwrotu Jastrzębskiej Spółce Węglowej znacznej części pobranego podatku od nieruchomości. W konsekwencji wiązało się to z koniecznością wprowadzenia znaczących oszczędności w wydatkach bieżących.

Cięcia miały dotknąć też gminny autobus, który od 2014 r. rozwoził mieszkańców za darmo. – Wprowadziłem bezpłatną komunikację gminną, aby mieszkańcy mogli korzystać z gminnego autobusu i przesiadając się na przystanku Ornontowice-Centrum, swobodnie dojechać do szkół czy zakładów pracy poza Ornontowice, jak również szybko przemieścić się po terenie gminy – mówi Kazimierz Adamczyk, wójt gminy.

Gminny autobus jeździł na jednej linii, która miała 14 przystanków. Początkowo zapowiadano, że mieszkańcy będą musieli ponosić opłaty za przejazd. Ostatecznie zdecydowano się jednak zlikwidować ten środek komunikacji miejskiej. – Na terenie gminy działa od lat płatna komunikacja publiczna obsługiwana przez przewoźników MZK Tychy, KZK GOP Katowice oraz MZK Jastrzębie Zdrój, finansowana zresztą z budżetu gminy Ornontowice – podkreśla wójt.

Sam jednak przyznaje, że gminny autobus cieszył się dużą popularnością. – Korzystała z niego znaczna część mieszkańców – głównie dzieci, młodzież i osoby starsze, czego dowodem były badania napełnień prowadzone przez kierowcę autobusu. Ich wyniki, jak i ustne opinie czy pisma, które wpływały w sprawie zmian w rozkładzie jazdy autobusu na pewno były dowodem, że mieszkańcy chętnie korzystali z tego autobusu – podaje wójt. Bezpłatna komunikacja publiczna od momentu jej uruchomienia 14 października 2014 do końca 2015 r. kosztowała Ornontowice prawie 174 tys. zł.

Po likwidacji autobusu gminnego pozostałe linie autobusowe obsługujące teren gminy funkcjonują bez zmian. – Chociaż przewidujemy drobne korekty, oczywiście polepszające skomunikowanie naszej gminy z gminami ościennymi – zapowiada wójt. – W tym roku będziemy prowadzili jeszcze ustalenia z powiatem dotyczące finansowania linii powiatowych oraz uczestniczyli w ustaleniach dotyczących dalszego istnienia linii wojewódzkich, które funkcjonują na terenie gminy Ornontowice jedynie dzięki dotacji przekazywanej przez nas od 2012 roku Marszałkowi Województwa Śląskiego – dodaje Adamczyk.

Jest jednak szansa na powrót bezpłatnej linii w Ornontowicach. – Nasze doświadczenie w zorganizowaniu bezpłatnej komunikacji gminnej będzie bardzo przydatne, kiedy po wyjściu z trudnej sytuacji finansowej będziemy ponownie chcieli taką komunikację uruchomić – podaje wójt.

Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Poznań. Więcej stacji roweru publicznego i nowe udogodnienia

Komunikacja

Poznań. Więcej stacji roweru publicznego i nowe udogodnienia

Rafał Stawecki 18 maja 2016

Zielone torowiska znane od stu lat. Gonimy Europę

Przestrzeń

Zielone torowiska znane od stu lat. Gonimy Europę

Witold Urbanowicz 17 maja 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS