Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Opole. Mniej pasażerów, ale trend wyhamowano

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
30-09-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Opole. Mniej pasażerów, ale trend wyhamowano
fot. Kaww, domena publicznaautobus w Opolu
Liczba pasażerów komunikacji miejskiej w Opolu spadła na przestrzeni dekady o prawie 20 proc. Władze miasta zwracają jednak uwagę, że od trzech lat udało się zahamować trend spadkowy – głównie dzięki atrakcyjnej dla podróżnych polityce taryfowej.

W 2013 r. licznik pasażerów komunikacji miejskiej w Opolu zatrzymał się na wartości 18,5 mln osób. W 2004 r. wskaźnik ten wyniósł 22,3 mln, co oznacza spadek na przestrzeni 10 lat o 17 proc. Przy czym należy zauważyć, że trend spadkowy w 2011 r. został wyhamowany.

Liczba pasażerów po 2004 r. była następująca: 21,0 mln w 2005 r., następnie w 2006 r. nastąpił minimalny wzrost (21,1 mln) i później odnotowywano spadki: 20,0, 19,2, 18,7 i 17,8 w 2010 r. Następnie w 2011 r. odnotowano wzrost do 18,4 mln, taką samą liczbę pasażerów przewieziono w 2012 r., a w 2013 r. wskaźnik ten wyniósł 18,5 mln. W I połowie 2014 r. odnotowano 9,4 mln przejazdów.

Suburbanizacja i import niemieckich samochodów

– Od wielu lat obserwowaliśmy zmniejszanie się liczby pasażerów w komunikacji miejskiej w Opolu. Przyczyną była rosnąca zamożność społeczeństwa, wzrost liczby kupowanych samochodów osobowych, który na Opolszczyźnie był i jest szczególnie intensywny, z uwagi na migrację zarobkową i duży import samochodów używanych: co wynika m.in. z dużych wpływów niemieckich i własnego konsulatu. Oczywiście wpływ miało zjawisko suburbanizacji, której towarzyszył również wzrost liczby użytkowanych samochodów osobowych – mówi Tomasz Zawadzki z Biura Organizacji Transportu Zbiorowego Urzędu Miasta Opola.

Zawadzki zauważa jednocześnie, zjawisko spadku udało się jednak opanować i zatrzymano trend spadkowy. – Po pierwsze, udało się to dzięki nie podwyższaniu ceny biletów miejskich, podczas gdy większość miast podwyższyło ceny. Od 2011 r. bilet jednorazowy normalny kosztuje 2,60 zł, a miesięczny normalny na wszystkie linie 88 zł. Ponadto w lutym 2013 r. obniżono ceny biletów pozamiejskich jednorazowych, a we wrześniu 2014 r. ceny biletów miesięcznych pozamiejskich [oraz na liniach nocnych – red.] i od 2013 r. obserwujemy wzrost przewozów pozamiejskich. Po pierwszych tygodniach od obniżki cen biletów miesięcznych pozamiejskich, w sytuacji gdy obecnie jego cena wynosi 120 zł za bilety normalny na wszystkie linie pozamiejskie, obserwujemy znaczny wzrost sprzedaży. Docierają do nas sygnały o rezygnacji z dojazdów do pracy samochodem osobowym z miejscowości podopolskich – zauważa Tomasz Zawadzki.

GUS zwraca uwagę na podobne czynniki

Warto zauważyć, że w okresie, gdy liczba podróżnych spadała, miały miejsce kilkukrotne podwyżki cen biletów. Następowały one w 2005 r. (dwukrotnie), 2006 r. (też dwukrotnie), 2007 r., 2008 r. i, ostatnia, w marcu 2011 r.

Według najnowszych danych GUS, w ubiegłym roku z komunikacji miejskiej w całej Polsce korzystaliśmy 3,6 mld razy. To o 6 proc. mniej niż rok wcześniej i najmniejsza liczba pasażerów od 10 lat. Warto zauważyć, że GUS jako jedną z przyczyn spadku liczby pasażerów podał właśnie suburbanizację, czyli ten sam czynnik, na który zwracają uwagę władze Opola. Warto dodać, że spadek nie jest jednak obserwowany we wszystkich miastach. Patrząc choćby na dane z Lublina – sytuacja może być nawet krańcowo przeciwstawna.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Beroud: Koszty drastycznie rosną, a część samorządów tnie dotacje

Prawo & Finanse

Beroud: Koszty drastycznie rosną, a część samorządów tnie dotacje

Roman Czubiński 06 września 2023

Dotacja transportowa dla powiatów zamiast FRPA?

Prawo & Finanse

Dotacja transportowa dla powiatów zamiast FRPA?

Roman Czubiński 06 września 2023

Zobacz również:

Visa: Opłata za przejechane przystanki najwygodniejsza kartą

Komunikacja

Pozostałe z wątku:

Beroud: Koszty drastycznie rosną, a część samorządów tnie dotacje

Prawo & Finanse

Beroud: Koszty drastycznie rosną, a część samorządów tnie dotacje

Roman Czubiński 06 września 2023

Dotacja transportowa dla powiatów zamiast FRPA?

Prawo & Finanse

Dotacja transportowa dla powiatów zamiast FRPA?

Roman Czubiński 06 września 2023

Zobacz również:

Visa: Opłata za przejechane przystanki najwygodniejsza kartą

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5