Do MZK Opole trafiły w poniedziałek trzy 15–metrowe autobusy miejskie MAN A26 Lion’s City. To ostatni zakup współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków z perspektywy budżetowej na lata 2007–13.
Pojazdy są efektem przetargu ogłoszonego w lutym tego roku. Zwycięstwo MAN–a nie jest niespodzianką, bo w ostatnich latach miasto regularnie kupuje pojazdy tej marki. W latach 2011 i 2012 sprowadzono tam po pięć 12–metrowych autobusów. Rok później ze środków własnych dokupiono 16 kolejnych MAN–ów, a w zeszłym roku następne dwa, tym razem 15–metrowe.
Zaprezentowane w poniedziałek autobusy to nowoczesne pojazdy napędzane silnikiem spełniającym normę emisji spalin Euro 6. Mają 14,7 m długości i 128 miejsc, w tym 41 miejsc siedzących. Są wyposażone w 3 pary drzwi, klimatyzację, monitoring, oświetlenie LED i system informacji pasażerskiej.
– Kontynuujemy politykę wymiany taboru. Trzy nowe pojazdy wpisują się w nasz plan uatrakcyjnienia komunikacji zbiorowej. Do dyspozycji mieszkańców trafiają kolejne nowoczesne i ekologiczne autobusy spełniające wyśrubowane standardy komfortu. Są ciche i bardzo pojemne – mówił prezydent Opola Arkadiusz Wiśniewski cytowany przez serwis urzędu miasta.
Autobusy kosztowały 3,4 mln zł. 76 proc. tej sumy to dofinansowanie unijne. W ciągu najbliższych lat Opole zamierza dalej wymieniać tabor, pozyskując pieniądze z nowej perspektywy na autobusy o napędzie hybrydowym. Ten program nosi nazwę Opole Smart City 2020.
MZK Opole obsługuje 17 linii dziennych i dwie nocne. Korzysta z prawie 90 autobusów. Częściowo są to starsze i sukcesywnie wymieniane jelcze, ale w większości właśnie MAN–y.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.