Opole rozpisało duży przetarg na wymianę taboru autobusowego. 13 autobusów standardowych i 15 przegubowych trafi tam w ramach większego planu, o którym kilka miesięcy temu opowiadał prezydent miasta Arkadiusz Wiśniewski.
Po Opolu, w ramach MZK, jeździ 87 autobusów, część jeszcze z ubiegłego stulecia. Dlatego przetarg spowoduje odnowienie aż jednej trzeciej taboru. A to nie koniec, bo
Wiśniewski w grudniu mówił w rozmowie z Transportem–Publicznym.pl, że miasto chce wydać na komunikację w najbliższych kilku latach nawet 300 mln zł. W tym zawiera się zakup ponad 60 pojazdów, ale też wyposażenie ich w biletomaty, odnowienie przystanków i zakup elektronicznych tablic informacyjnych. Prezydent przyznał, że jest dużym entuzjastą elektrobusów.
Póki co 28 pojazdów, które trafią do Opola to autobusy z napędem diesla, ale spełniające normę emisji spalin Euro 6. Mają być fabrycznie nowe, niskopodłogowe. Autobusy o długości 12 metrów musza pomieścić minimum 85 pasażerów, z czego 27 na miejscach siedzących. Powinny posiadać troje drzwi w układzie 2–2–2. Autobusy przegubowe przewidziano na minimum 140 pasażerów z czego 38 na miejscach siedzących. Mają posiadać czworo drzwi w układzie 2–2–2–2.
Zamówienie podzielono na dwie części. Każda dotyczy autobusów określonej długości. Opolscy urzędnicy oszacowali wartość zamówienia w części pierwszej (13 autobusów klasy MAXI) na 2 849 170,04 euro netto. Część druga zamówienia (15 autobusów klasy MEGA) jest warta 4 652 806,06 euro. W sumie więc cały przetarg opiewa na ponad 31,5 mln zł.
W ocenie ofert w 60 proc. będzie decydowała cena. W obu częściach zamówienia kryteria są podobne. Poza ceną, w 35 proc. decydują kryteria techniczne, a w 5 proc. warunki gwarancji. Jeśli chodzi o kryteria techniczne, to są rozbudowane. Wśród nich zawarto m.in. zabezpieczenie antykorozyjne nadwozia, unifikację silnika, podział szyby przedniej, umożliwienie obsługi chłodnic bez ich demontażu, moment obrotowy silnika (osobno określony w obu częściach zamówienia), ilość miejsc dostępnych z niskiej podłogi (w autobusach 12–metrowych maksymalna ilość punków jest za minimum 13, w przegubowcach za minimum 14 takich miejsc), bezobsługowy układ smarowania podwozia, homologacje niepalności i trwałości konstrukcji nośnej, a także zastosowanie technologii LED do zewnętrznego oświetlenia pojazdu.
Jeśli chodzi o warunki gwarancji, to maksymalną liczbę punktów otrzymają te oferty, które zaproponują gwarancję trzyletnią na cały pojazd i 12–letnią na system detekcji i gaszenia pożarów.
Oferty można składać do 20 czerwca. Doświadczenie wymagane od oferentów, to zrealizowanie w ciągu ostatnich trzech lat przynajmniej jednej dostawy o wielkości takiej samej, jak w każdej z części zamówienia.
W Opolu określono, że zamówienie powinno zostać zrealizowane w ciągu 150 dni od daty podpisania umowy. To oznacza, że opolanie będą mogli przejechać się nowymi pojazdami najprawdopodobniej w zimie.