Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Opoczno. Kolej regionalna wróciła na dobre

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2014-03-07 10:53
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Opoczno. Kolej regionalna wróciła na dobre
Opocznofot. Kasper Fiszer
Mimo regresu połączeń regionalnych w województwie łódzkim na reaktywowanej niedawno trasie do Opoczna utrzymany zostanie dotychczasowy, wysoki poziom oferty Przewozów Regionalnych. To trasa, której obsługę ma w przyszłości przejąć budowana właśnie ŁKA.

Niedzielna korekta kolejowego rozkładu jazdy nie przyniesie pasażerom w łódzkiem dużych zmian. Na trasach, na których w grudniu znacznie ograniczono ruch pociągów, nadal realizowanych będzie niewiele kursów – z jednym wyjątkiem. Utrzymane zostaną bowiem dodatkowe połączenia z Łodzi i Koluszek do Opoczna. Wprowadzone miesiąc temu udogodnienia były bardzo duże, na odcinku Tomaszów Mazowiecki – Opoczno pociągów jest bowiem trzykrotnie więcej niż wcześniej.

Przerwany ciąg międzyregionalny

Łącząca region łódzki z kielecczyzną linia z Tomaszowa Mazowieckiego do Skarżyska-Kamiennej przez Opoczno i Końskie przez ostatnią dekadę w zasadzie nie obsługiwała ruchu regionalnego. Uruchomienie pociągów osobowych organizowanych wspólnie przez dwa województwa było bowiem drogie: niedysponujące własnym taborem spalinowym urzędy marszałkowskie opłacały kursowanie klasycznych składów wagonowych. W efekcie ofertę zredukowano do dwóch par w godzinach niedopasowanych do codziennego ruchu, a następnie, w sierpniu 2009, odwołano ostatnie kursy.

Sąsiednie regiony przerwały wówczas ciąg komunikacyjny i uruchomiły, każdy na własną rękę, zastępcze autobusy z Tomaszowa do Opoczna i z Końskich do Skarżyska. Zmiana środka komunikacji na łódzkim odcinku paradoksalnie spowodowała poprawę rozkładu jazdy i skierowanie go do pasażerów codziennych. Kursów przybyło, zaś droga biegnie bliżej wsi niż tor kolejowy, a tereny te są słabo obsługiwane przez przewoźników autobusowych. Po trzech latach zastępstwo zostało jednak zlikwidowane.

Trudne koleje reaktywacji

W grudniu 2012 kolej wznowiła połączenie Tomaszowa z Opocznem – tym razem, przynajmniej teoretycznie, po torach. Teoretycznie, bo Przewozy Regionalne skierowały na tę trasę wysłużone i awaryjne prototypowe szynobusy SN81. Trudno było więc uznać połączenie za pewne, skoro nawet co kilka dni autobus szynowy zastępowany był autobusem kołowym. Kiedy natomiast w grudniu zeszłego roku pojazdy z raciborskiego Kolzamu zostały zastąpione nowymi SA135, urząd marszałkowski radykalnie ograniczył liczbę kursów – z czterech do znów, jak przed laty, dwóch. Możliwość prowadzenia regularnego ruchu zbiegła się więc z... niemal całkowitą jego likwidacją.

Na styczniowej konferencji prasowej marszałek województwa Witold Stępień ogłosił, że w bieżącej perspektywie unijnej – do 2020 roku – UMWŁ chce włączyć linię do Opoczna do systemu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Dobrze więc, że po dwóch miesiącach urząd przywrócił zawieszone kursy, a nawet rozbudował ofertę względem poprzedniego stanu do sześciu par, by teraz ten poziom utrzymać. Jest szansa, że uda się w ten sposób odbudować zaufanie do kolei – tym bardziej, że rozkład zakłada bezpośrednie kursy do Koluszek bez przesiadki w Tomaszowie i weekendowe przyspieszone pociągi do Łodzi, co znacznie upraszcza podróże do stolicy regionu.

Słaba komunikacja drogowa to szansa dla kolei

Komunikacja autobusowa powiatu opoczyńskiego z resztą województwa jest na tle innych obszarów regionu słaba. Pomiędzy Opocznem a Tomaszowem kursuje tylko kilka autobusów PKS, a do tego wszystkie jadą trasami okrężnymi przez inne miejscowości niż te obsługiwane przez kolej. Jeszcze mniej jest autobusów łączących to przeszło dwudziestotysięczne miasto z Łodzią. Nowe kursy pociągów są więc realnym rozszerzeniem możliwości komunikacyjnych dla mieszkańców Opoczna. Kolej regionalna – czy pod szyldem Przewozów Regionalnych, czy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej – ma więc szansę na trwałe wpisanie się w system transportowy województwa.

Więcej o Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej przeczytasz tutaj.



Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
ŁKA: Konkurencja rośnie w siłę

Komunikacja

ŁKA: Konkurencja rośnie w siłę

Kasper Fiszer 28 lutego 2014

Łódzkie: Po województwie... busem

Komunikacja

Łódzkie: Po województwie... busem

Kasper Fiszer 13 lutego 2014

ŁKA: Podsumowanie i perspektywy

Komunikacja

ŁKA: Podsumowanie i perspektywy

Roman Czubiński 28 stycznia 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS