Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Opłaty za wjazd do centrów miast będą, ale… poza godzinami szczytu

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2018-05-17 16:52
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Opłaty za wjazd do centrów miast będą, ale… poza godzinami szczytu
fot. Tadeusz Rudzki, CC A-SA 4.0 International
Posłowie po raz kolejny rozmontowali propozycję opłaty za wjazd do centrum miast, w obecnie proponowanym kształcie i tak śmiesznie niskiej. Po poprawce przyjętej jednogłośnie podczas środowego posiedzenia Komisji ds. Energii i Skarbu Państwa, opłata pozostanie w projekcie, ale jest tak skonstruowana, że mało kogo dotknie. Tak zresztą, wprost, tłumaczył to wnioskodawca, poseł Kukiz ’15, Krzysztof Sitarski.

Opłata ma obowiązywać wyłącznie w godzinach od 9. do 17. W strefach czystego transportu, które mogą wprowadzić tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców. W dodatku tam, gdzie zwarta, śródmiejska zabudowa jest określona w planie zagospodarowania przestrzennego lub studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. Wykreślenie górnego limitu 25 zł na dobę jest logiczną konsekwencją ograniczenia opłat do ośmiu godzin dziennie.

Powtórka z poprawki

Możliwość wprowadzania opłat za wjazd do stref czystego transportu dla „brudnych aut”, czyli wszystkich poza elektrycznymi, wodorowymi i gazowymi, znalazła się w procedowanej właśnie nowelizacji ustawy o biokomponentach, która ma zmienić przyjętą w styczniu ustawę o elektromobilności. W tamtym dokumencie opłata (maksymalnie 3 zł za godzinę i 30 zł dziennie) była, ale została w trakcie prac sejmowych usunięta. W efekcie miasta zyskały możliwość utworzenia takich stref, ale bez opłat nie mają one sensu. Dlaczego? Bo w praktyce oznaczałoby to zamknięcie centrum miasta dla prawie wszystkich aut. Żaden samorządowiec, który nie jest politycznym samobójcą, tego nie zrobi.

Opłata za wjazd do centrum miasta to skuteczne narzędzie ograniczające ruch samochodowy, a co za tym idzie zanieczyszczenie powietrza i korki, m.in. w Londynie, Sztokholmie i Mediolanie. Kierowca, wiedząc, że za przejazd przez miasto będzie musiał zapłacić, mocniej zastanowi się, czy rzeczywiście musi wsiąść w samochód, czy może skorzystać z transportu publicznego, a może załatwić sprawę kiedy indziej. Bardziej ogólnie, jest zachętą do zakupu aut z czystszym napędem.

W procedowanej obecnie ustawie próbowano ją przywrócić, choć nieco niższą – maksymalnie 2,5 zł za godzinę oraz 25 zł za dobę. To co prawda mniej niż w większych miastach kosztuje bilet komunikacji miejskiej, a także ułamek tego co płaci się w innych miastach w Europie (dziś w Londynie auto wjeżdżające do centrum płaci w sumie 21,5 euro, niezależnie od tego czy wjeżdża na kwadrans, czy na cały dzień), ale zawsze coś. W środę jednak Komisja ds. Energii i Skarbu Państwa jednogłośnie przyjęła poprawkę zgłoszoną przez Krzysztofa Sitarskiego (Kukiz’15, to ten sam poseł, który poprzednio „wyrzucił” opłaty z ustawy o elektromobilności), Andrzeja Maciejewskiego (Kukiz’15) oraz przewodniczącego komisji Macieja Małeckiego (PiS).

Co ona zmienia? Ze stawki nie większej niż 2,5 zł/h i 25 zł/dzień pozostaje tylko ta pierwsza. To logiczne, bo możliwość pobierania opłat ograniczono do godzin 9-17, czyli w praktyce w godzinach szczytu, gdy samochodów jest najwięcej, więc dymią najbardziej i powodują permanentne korki, nic się nie zmieni.

Możliwość wyznaczania stref, poprawką posłów Kukiz’15 i PiS, ograniczono dla miast powyżej 100 tys. mieszkańców. Strefy czystego transportu zabrano więc np. Sopotowi i Zakopanemu, które okresowo mierzą się z olbrzymim napływem samochodów. Ograniczono je też do intensywnej, śródmiejskiej zabudowy określonej w miejskich dokumentach.

Biedni polscy kierowcy

– Jestem zdecydowanym przeciwnikiem wprowadzenia tak wysokich opłat za wjazd do stref czystego transportu, tak jak 99 proc. użytkowników samochodów spalinowych w Polsce, których nie stać ani na hybrydy z „pluginem”, ani na elektryki, bądź jeszcze inne, wysokiej technologii samochody – tłumaczył swoją poprawkę poseł Sitarski podczas posiedzenia komisji

Wprost wspomniał, że chodzi o to, żeby maksymalnie ograniczyć koszt tych opłat dla obywateli. – Nie jest to poprawka moich marzeń, ale z tego co wiem jedyna, wokół której może być konsensus. Pozwoli na dotarcie z dziećmi do przedszkola rano i odwiedzenie rodziny w centrum miasta… – referował dalej, sprawiając wrażenie, jakby było to możliwe wyłącznie samochodem.

Przekonał wszystkich. Kancelaria Sejmu nie opublikowała jeszcze pełnego zapisu posiedzenia, ale na nagraniu środowego posiedzenia widać, że żaden z posłów nie sprzeciwił się poprawce.



VII Kongres Kolejowy
 

Celem kongresu CITY MATTERS jest zgromadzenie w jednym miejscu przedstawicieli samorządów, miejskich aktywistów, polskich i zagranicznych ekspertów oraz przedsiębiorców aby móc dyskutować o przyszłości naszych miast.

Wspólnym mianownikiem tematycznym wydarzenia jest szeroko rozumiana jakość życia w mieście oraz promowanie rozwiązań technicznych i organizacyjnych wpływających na jej poprawę. Istotną funkcją kongresu jest umożliwianie osobom decydującym o kształcie polskich miast nawiązania kontaktu, wymiany poglądów i opinii.

Wśród zagadnień, jakie poruszymy będą m.in.: wspólne miasto, jakość powietrza, transport, polityka mieszkaniowa, zieleń miejska, miasto dla pieszych, placemaking oraz estetyka przestrzeni publicznych. Sprawdź program i zarejestruj się tutaj

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Strefy Czystego Transportu to narzędzie, nie atrakcja

Felietony i komentarze

Strefy Czystego Transportu to narzędzie, nie atrakcja

Leszek Wiśniewski 16 maja 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS