Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Olsztyńska zajezdnia tramwajowa rośnie w oczach

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-02-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Olsztyńska zajezdnia tramwajowa rośnie w oczach
fot. Martyn JandułaHala postojowa
Minął już rok od podpisania umowy na projekt i budowę zajezdni dla powstającej sieci tramwajowej w Olsztynie. Prace budowlane, prowadzone przez Budimex i KZN Rail, znajdują się na półmetku. W wakacje obiekt przyjmie pierwsze Tramino, które produkuje teraz Solaris.

Zajezdnia dla tramwajów powstanie na terenie dzisiejszej bazy MPK Olsztyn (operatora autobusowego). Tramwaje dojeżdżać będą do niej dwutorowym torem technicznym, który od dworca głównego powstanie wzdłuż ulic Dworcowej i Towarowej, a wybuduje go Torpol.

Cały kompleks zajezdni składać się będzie z hali głównej, w której będą na co dzień stacjonować tramwaje oraz z hali warsztatowej, budynku administracyjnego i podstacji trakcyjnej. Dodatkowo powstanie też tor obwodowy wokół zajezdni oraz tor techniczny o długości 132 m do prób hamulcowych.

Początkowo zakładano, że tramwaje będą stacjonować pod gołym niebem. Ostatecznie jednak zdecydowano się na budowę zadaszonej hali. Jej konstrukcja jest już w większości przykryta stalową blachą. – W hali znajdzie się miejsce na 18 składów – informuje Ewa Janowiak, rzecznik prasowy jednostki odpowiedzialnej za projekt tramwajowy. Obiekt będzie tym samym nieznacznie większy niż wynika to z zapotrzebowania. – W kontrakcie zamówiliśmy na razie 15 tramwajów, ale jak tylko znajdą się środki, miasto ma w planach zakupić kolejne trzy składy. Posłużą one do rozwoju sieci tramwajowej – mówi rzecznik. Na razie nie wiadomo, gdzie stacjonować będą kolejne tramwaje, których dostawa będzie konieczna w przypadku rozbudowy sieci tramwajowej.

Zamontowane są już pierwsze szyny wraz z rozjazdami na żelbetowym fundamencie. Docelowo w zajezdni znajdzie się dziewięć torów postojowych – każdy dla dwóch tramwajów. W budowie jest także podstacja trakcyjna, która będzie zasilać składy.

Pierwotnie zajezdnię, jak i całą trasę tramwajową realizować mieli Hiszpanie, którzy jednak zostali wyrzuceni z placu budowy. Miasto zdecydowało o podzieleniu inwestycji. Przetarg na projekt i budowę zajezdni – ogłoszony w listopadzie 2013 r. – był jednym z najwcześniej rozpisanych postępowań tramwajowych. Pośpiech był podyktowany tym, że już w wakacje do Olsztyna Solaris dostarczy pierwsze Tramino, co wiąże się z koniecznością zapewnienia odpowiedniego miejsca, gdzie pojazd mógłby stacjonować. Umowę ze zwycięzcą przetargu – konsorcjum firm Budimex i KZN Rail – podpisano 7 lutego 2014 r. Na pełne zaprojektowanie zajezdni wykonawca miał maksymalnie pół roku, natomiast rok miały potrwać prace budowlane. Planowany termin zakończenia realizacji zajezdni to 7 sierpnia 2015 r.

Wartość tej części inwestycji tramwajowej, którą realizuje warszawsko-krakowskie konsorcjum, wynosi 88,8 mln zł. Środki na realizację umowy pochodzą ze środków własnych Olsztyna (15%) i środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej na lata 2007-2013 (85%).

Hala główna













Hala warsztatowa



Podstacja trakcyjna



Wyjazd z zajezdni







Wszystkie fot. Martyn Janduła
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Olsztyn. Jest już szkielet rozbudowywanej zajezdni tramwajowej

Przestrzeń

Olsztyn. Będzie waloryzacja tramwajowego kontraktu. Jest porozumienie

Przestrzeń

Jednokierunkowa Pesa Twist dla rumuńskiej Krajowy na testach w Olsztynie

Przestrzeń

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Mobilność

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Przemysław Farsewicz 28 października 2022

Olsztyn. Za wykonawcą tramwajowym większość prac podziemnych

Przestrzeń

Zobacz również:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Olsztyn. Jest już szkielet rozbudowywanej zajezdni tramwajowej

Przestrzeń

Olsztyn. Będzie waloryzacja tramwajowego kontraktu. Jest porozumienie

Przestrzeń

Jednokierunkowa Pesa Twist dla rumuńskiej Krajowy na testach w Olsztynie

Przestrzeń

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Mobilność

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Przemysław Farsewicz 28 października 2022

Olsztyn. Za wykonawcą tramwajowym większość prac podziemnych

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5