Jakub MadrjasPrezydent Grzymowicz podpisuje umowę z FCC
Prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz, reprezentując gminę Olsztyn, na podstawie opinii inżyniera kontraktu, podjął w piątek 9 sierpnia decyzję o odstąpieniu od umowy na budowę linii tramwajowej z hiszpańską firmą FCC Construcción, z przyczyn leżących po stronie wykonawcy.
Jak poinformowało biuro prasowe miasta, główne powody odstąpienia od umowy to: brak realizacji robót budowlanych w terminie, brak realizacji postanowień kontraktu, oraz niewykonywanie poleceń inżyniera kontraktu przez FCC. - Miasto Olsztyn niestety musi komunikować się z wykonawcą poprzez media, gdyż odmówił on przyjęcia odstąpienia od umowy, które zostało zawiezione przez pracownika Urzędu Miasta Olsztyna do siedziby firmy w Warszawie. Wobec powyższego byliśmy zmuszeni do przekazania odstąpienia drogą elektroniczną i faksową - podają urzędnicy. - Jednocześnie należy zwrócić uwagę na fakt, że wielokrotnie wzywaliśmy wykonawcę do zwiększenia swojego zaangażowania w najważniejszy i najrozleglejszy projekt Olsztyna - dodają.
- Niestety, mimo wsparcia udzielonego wykonawcy oraz pomocy w uzyskiwaniu pozwoleń na budowę, ułatwieniach w uzgodnieniach dokumentacji, miejskich deklaracji dotyczących gwarantowania płatności podwykonawcom, nasze prośby o realizację kontraktu zgodnie z harmonogramem, nie zostały spełnione. Mając na względzie fakt współfinansowania tego projektu przez Unię Europejską wykonawca nie pozostawił miastu wyboru. Prezydent musiał podjąć działania w interesie miasta i jego mieszkańców, żeby nie utracić unijnego dofinansowania - tłumaczy magistrat.
Jednocześnie urzędnicy podali, że kolejny odcinek linii tramwajowej ma już pozwolenie na budowę. Nie ma już formalnych przeszkód, by prace rozpoczęły się w miejscu przyszłego torowiska i przystanków wzdłuż ulicy Witosa. Zezwolenie na realizację inwestycji drogowej - bo tak formalnie nazywa się dokument pozwalający na rozpoczęcie budowy - obejmuje odcinek od początku linii tramwajowej, czyli od skrzyżowania ulic Witosa i Kanta do ulicy Jarockiej.
Co ciekawe, według hiszpańskiej firmy odstąpienie od umowy przez władze Olsztyna było nieskuteczne. - Opóźnienia w realizacji wynikają z braku zdecydowania Urzędu Miasta co do ostatecznego kształtu linii tramwajowej oraz nieskoordynowanego działania poszczególnych jednostek Urzędu Miasta. Już na samym początku realizacji kontraktu wystąpiły problemy projektowe będące skutkiem działań lub zaniechań zamawiającego - podkreśla rzecznik formy. Według hiszpańskiej firmy, przez ponad 2 lata Urząd Miasta, nie biorąc pod uwagę daleko idących konsekwencji przedstawiania różnych nowych żądań wobec wykonawcy, wprowadzał liczne zmiany do przedmiotu zamówienia, co spowodowało 10-miesięczne opóźnienie w realizacji prac projektowych.
- Naszym zdaniem decyzja zamawiającego o odstąpieniu od kontraktu została podjęta bezpodstawnie, jest nieskuteczna, a FCC gotowa jest udowodnić to przed sądem - zapewniła rzeczniczka. Hiszpanom nie udało się jednak sądownie zablokować gwarancji bankowych złożonych podczas przetargu, dzięki czemu miasto może wyegzekwować kary umowne.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.