Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Olsztyn z dofinansowaniem na kolejne tramwaje, buspasy i Pieniężnego

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-12-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Zrównoważona ekomobilność miejska otrzymała dzisiaj unijne dofinansowanie z Programu Polska Wschodnia. Umowę w tej sprawie podpisał dzisiaj (14.12) Piotr Grzymowicz, prezydent miasta, w Ministerstwie Rozwoju. To pierwszy projekt z Olsztyna, który otrzymał dotację ze środków unijnych. Kolejny ma trafić do PARP-u jeszcze przed świętami.

Podobnie jak w ubiegłych latach, fundusze z ponadregionalnego programu dla Polski Wschodniej przeznaczone są na rozwój transportu miejskiego w miastach wojewódzkich i otaczających je obszarach. Nowym inwestycjom programu dedykowanego Polsce Wschodniej, na które przeznaczono łącznie 440 mln euro, towarzyszy bardziej kompleksowe podejście. – Koncentrujemy się na znacznie szerszym oddziaływaniu projektów rozwijających transport miejski. Rozpatrujemy je nie tylko przez pryzmat inwestycji w infrastrukturę, ale też m.in. przez poprawę poziomu życia mieszkańców i jakości środowiska. Patrzymy na transport publiczny jako na ważny czynnik miastotwórczy, mający bardzo duży wpływ na jego społeczno-gospodarczą atrakcyjność – wyjaśnił wiceminister Adam Hamryszczak.

W siedzibie Ministerstwa Rozwoju Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna popisał umowę o dofinansowanie z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia na projekt rozwój zrównoważonego transportu miejskiego. To pierwsze zadanie w przygotowanym przez miasto programu rozwoju całego systemu komunikacji miejskiej.

Kraj potrzebuje infrastruktury

– Dzięki rozwojowi transportu zbiorowego w Olsztynie, który w ramach ekomobilności zintegruje ze sobą różne środki transportu, powstaną liczne ułatwienia, które sprawią, że transport będzie szybszy, bardziej przyjazny, także dla środowiska, i w konsekwencji też tańszy – wskazuje Mateusz Morawiecki, wicepremier.

– Kraj na takim poziomie rozwoju, na jakim się teraz znajduje, potrzebuje dużo bardziej infrastruktury, a nie basenów i stadionów, które są tylko generatorami kosztów. Potrzebuje właśnie takiej infrastruktury jak w Olsztynie, integrującej dworzec PKP i PKS. To jest kolejny dowód, że linia tramwajowa to nie tylko zysk dla firm, które ją budowały, ale też zysk dla producenta tramwajów – podkreśla Morawiecki.

Jak podkreślił Jerzy Kwieciński, wiceminister rozwoju, bez nowoczesnej infrastruktury nie będzie konkurencyjnej Polski i konkurencyjnych regionów. – To co nas cieszy, to przyspieszenie będące wynikiem starania się ze strony beneficjentów, jak i naszej administracji. Dzisiejszy projekt był planowany do podpisania w przyszłym roku. Przyspieszenie pozwala, że możemy umowę podpisać jeszcze w tym roku, a to oznacza, że środki unijne będą szybciej pracować dla Polski i tego regionu – zaznaczył Kwieciński.

Tramwaj się sprawdził

– Cieszymy się, ze możemy kontynuować rozwój transportu publicznego w Olsztynie. Dokładnie 19 grudnia 2015 roku otwieraliśmy nasz tramwaj. Był to ogromny projekt, który realizowaliśmy w poprzedniej edycji programu, gdzie za przeszło 550 mln zł zmodernizowaliśmy system transportu publicznego – przyznaje Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna. Dodał, że dzisiaj tramwaj się sprawdza na olsztyńskich ulicach. – Na obsługiwanych przez siebie odcinkach wzrosła o 100% liczba przewożonych osób – wyjaśnia.

Projekt, który otrzymał dofinansowanie unijne, zdaniem Grzymowicza, dotyczy dalszej rozbudowy systemu transportu. – Ten projekt pozwoli nam na wybudowanie zintegrowanego węzła przesiadkowego przy dworcu. Cieszymy się z tego, że zarówno PKP SA i PKP PLK podjęły dynamiczne działania, ażeby z jednej strony zmodernizować trasy do Ostrzyna, jeżeli chodzi o tory, a z drugiej strony, żeby zmodernizować nasz dworzec główny – wyjaśnia prezydent.

– Zmodernizujemy także całe ul. Pieniężnego i ul. Partyzantów, które otrzymają buspasy. Projekt dotyczy również zakupu nowych tramwajów – wymienia Grzymowicz. Jak dodaje, Olsztyn potrzebować będzie potrzebował 14 tramwajów. W ramach programu Polska Wschodnia, zakupione zostaną dwa pojazdy.

W grudniu kolejny wniosek

Jak podkreślił Grzymowicz, 23 grudnia miasto będzie składać kolejny wniosek o dofinansowanie unijne w ramach programu Polska Wschodnia. Chodzi tutaj o rozbudowę torowisk. – Te doświadczenia, które już dzisiaj mamy, pozwalają nam patrzeć w przyszłość z optymizmem w kontekście realizacji tych projektów, które są przed nami – podkreślił prezydent.

W ramach projektu zaplanowano budowę zintegrowanego węzła przesiadkowego przy Dworcu PKP i PKS, przebudowę i budowę układu ulicznego w centrum Olsztyna (ul. Pieniężnego wraz z mostem św. Jakuba oraz ul. Partyzantów) z nadaniem priorytetu komunikacji miejskiej (buspasy), zakup taboru tramwajowego. Zostanie rozbudowany system ITS oraz rozbudowę systemu komunikacji dróg rowerowych w Olsztynie. Zakończenie rzeczowej realizacji projektu planowane jest w 2018 r.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Olsztyn. Jest już szkielet rozbudowywanej zajezdni tramwajowej

Przestrzeń

Olsztyn. Będzie waloryzacja tramwajowego kontraktu. Jest porozumienie

Przestrzeń

Jednokierunkowa Pesa Twist dla rumuńskiej Krajowy na testach w Olsztynie

Przestrzeń

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Mobilność

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Przemysław Farsewicz 28 października 2022

Olsztyn. Za wykonawcą tramwajowym większość prac podziemnych

Przestrzeń

Zobacz również:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Olsztyn. Jest już szkielet rozbudowywanej zajezdni tramwajowej

Przestrzeń

Olsztyn. Będzie waloryzacja tramwajowego kontraktu. Jest porozumienie

Przestrzeń

Jednokierunkowa Pesa Twist dla rumuńskiej Krajowy na testach w Olsztynie

Przestrzeń

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Mobilność

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Przemysław Farsewicz 28 października 2022

Olsztyn. Za wykonawcą tramwajowym większość prac podziemnych

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5