Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Olsztyn: Tak się zmienią okolice dworca

Dalej Wstecz
Autor:

Martyn Janduła

Data publikacji:
2017-03-29 09:54
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Olsztyn: Tak się zmienią okolice dworca
Wlot ul. Partyzantów na pl. Dworcowy
Olsztyn: Tak się zmienią okolice dworca
Olsztyn: Tak się zmienią okolice dworca
Olsztyn: Tak się zmienią okolice dworca
Olsztyn: Tak się zmienią okolice dworca
Olsztyn: Tak się zmienią okolice dworca
Olsztyn: Tak się zmienią okolice dworca
Olsztyn: Tak się zmienią okolice dworca
Urząd Miasta otrzymał wreszcie wizualizacje przedstawiające najbliższe otoczenie dworca oraz ul. Partyzantów. W ramach inwestycji miejskiej, plac dworcowy przeistoczy się w zintegrowany węzeł przesiadkowy przybliżający usługi tramwajów, autobusów i kolei, a ul. Partyzantów stanie się czteropasmową arterią.

Pod projektem "Rozwój transportu zbiorowego w Olsztynie – Łańcuchy ekomobilności" kryje się wiele zadań, na jakie Olsztyn otrzymał dofinansowanie unijne. W ramach tego projektu w mieście pojawią się między innymi nowe buspasy, który powstaną wraz z przebudową ul. Partyzantów. Swoje otoczenie zmieni również plac dworcowy przed dworcem głównym.

Najgorsza ulica w mieście

Ulica Partyzantów, która łączy Śródmieście z Olsztynem, w najbliższym czasie przejdzie duże zmiany. Urzędnicy zaplanowali jej gruntowną modernizację, którą przejdzie w dwóch etapach. Na przebudowę pierwszego odcinka – od skrzyżowania z ul. 1 Maja do pl. Bema – rozpisano już przetarg. Przebudowanych zostanie 815 metrów ulicy. Powstaną cztery pasy – po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, bez wyspy dzielącej. Dwa pasy zajmą buspasy. Wykonawca ponadto będzie zobowiązany do podniesienia nośności konstrukcji jezdni, przebudowy i korekty geometrii skrzyżowań. Po obu stronach ulicy przebudowane zostaną także chodniki dla pieszych, a po jednej stronie znajdzie się także ścieżka rowerowa.

W projekcie przewidziano również budowę miejsc postojowych do obsługi istniejących obiektów usługowych, przebudowę odwodnienia. Ulica Partyzantów zyska również nowe – LED-owe – oświetlenie, znane już z innych zmodernizowanych ulic. O priorytet komunikacji miejskiej mają zadbać z kolei urządzenia ITS – w zakresie monitoringu, obsługi pasażerskiej i starowania sygnalizacja świetlną. Ulica przystosowana będzie do prędkości 50 km/h. W połowie jej długości, na skrzyżowaniu z ul. Kajki pojawi się nowa sygnalizacja świetlna. Samochody będą miały dla siebie pas o szerokości 2,75 m, zaś autobusy – 3 metry.

Wartość zamówienia oszacowano na 31 mln zł brutto. Olsztyn zawarł w zamówieniu, że okres zgłaszania wad będzie nie krótszy niż 60 miesięcy, zaś okres trwania inwestycji nie może być dłuższy niż 420 dni.

Plac dworcowy

Najwięcej emocji wzbudza przebudowa placu dworcowego. Miejsce to w swoim założeniu powinno być jak najbardziej funkcjonalne. Ponadto inwestycja ta ma za zadanie ucywilizować nieco otoczenie dworca kolejowego, które obecnie nie stanowi reprezentatywnego kawałka przestrzeni publicznej. Swoje plany odnośnie przyszłości dworca Olsztyn Główny wyrazili już kolejarze. Obecna niezbyt ładna wizytówka miasta ma zostać rozebrana, a w jej miejscu PKP SA mają zamiar wybudować nowy budynek. Odbędzie się to także przy okazji modernizacji całego układu stacyjnego z peronami w Olsztynie przez PKP PLK.

Przy okazji kolejnego zadania przebudowany zostanie dalszy ciąg ul. Partyzantów wraz z placem Konstytucji 3 Maja oraz ul. Lubelską. Wszystkie te ulice to tak naprawdę bliskie otoczenie obecnego dworca. W zamierzeniach urzędników, plac dworcowy ma się przekształcić w Zintegrowany Węzeł Przesiadkowy, który zbliży do siebie transport tramwajowy z autobusowym. Poniekąd ma to też zapewnić wygodny dostęp do kolei. W dużej mierze zmieni się układ drogowy na placu Konstytucji 3 Maja. Obecne rondo zyska jeszcze bardziej obły kształt.

Obecna krańcówka tramwajowa pozostanie w niezmienionym kształcie na środku placu. Daje to marne perspektywy na sprawne połączenie krańcówki z planowaną linią w ciągu ul. Dworcowej. Niemniej jednak, w planach jest dobudowa równoległego toru odstawczego o długości 50 metrów, który zapewni pomieszczenie wszystkich tramwajów, gdyż liczba linii z czasem się zwiększy.

A autobusy?

W nowych planach autobusy przestaną stacjonować pod budynkiem dworca kolejowego. Ich miejsce znajdzie się na placu postojowym wraz z zapleczem przy skrzyżowaniu ul. Lubelskiej i ul. Przemysłowej. Pojazdy będą oczekiwać na nim do planowanych godzin odjazdu. Z kolei przystanek w postaci długiego peronu znajdzie się w północnej części nowego placu, czyli w pobliży dzisiejszego wieżowca należącego do Przewozów Regionalnych. Będzie on obsługiwał ok. 15 linii autobusowych kursujących wokół dworca głównego.

Na peronach Olsztyn zadba o niezbędne elementy systemu dynamicznej informacji pasażerskiej, czyli znane już olsztynianom tablice z minutami przyjazdu autobusów lub tramwajów oraz biletomaty. Wraz z przebudową całego placu, przyszły wykonawca zainstaluje także system sterowania ruchem ulicznym wraz z priorytetem dla pojazdów transportu publicznego. Standardem jest również pojawienie się monitoringu wizyjnego.

Szacowany koszt prac to 24,6 mln złotych, zaś unijne dofinansowanie, które zostało już zapewnione na inwestycję, kształtuje się na poziomie 85 proc. – Prace mają być zrealizowane przed końcem 2018 roku – zaznacza biuro prasowe.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS