Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Olsztyn: Plac dworcowy z dodatkowym torem dla tramwajów

Dalej Wstecz
Autor:

Martyn Janduła

Data publikacji:
2017-03-23 12:55
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Olsztyn: Plac dworcowy z dodatkowym torem dla tramwajów
Wizja placu dworcowego wg. Retail Provider, właściciela dworca PKSmat. Retail Provider
Znane są już plany PKP SA, które zakładają w Olsztynie wybudowanie na nowo bryły dworca głównego. Tymczasem do miasta należy zadanie związane z przebudową placu dworcowego. Po zmianach miałby on stać się Zintegrowanym Węzłem Przesiadkowym, który zbliży tramwaje, autobusy, a także w pewnym sensie kolej. Prezydent miasta, Piotr Grzymowicz, zdradza kilka szczegółów odnośnie planowanej inwestycji.

Zadanie przebudowy placu dworcowego w Olsztynie znalazło się w ramach szerszego projektu pn. "Rozwój transportu zbiorowego w Olsztynie – Łańcuchy ekomobilności". Inwestycja ta ma za zadanie ucywilizować nieco otoczenie dworca kolejowego, które obecnie nie stanowi reprezentatywnego kawałka przestrzeni publicznej. Swoje plany odnośnie przyszłości dworca Olsztyn Główny wyrazili już kolejarze. Obecna niezbyt ładna wizytówka miasta ma zostać rozebrana, a w jej miejscu PKP SA mają zamiar wybudować nowy budynek. Odbędzie się to także przy okazji modernizacji całego układu stacyjnego z peronami w Olsztynie przez PKP PLK.

Wiadomo także, że PKP SA oraz Retail Provider, właściciel części autobusowej olsztyńskiego dworca, wypracowali porozumienie w zakresie wspólnego przygotowania zagospodarowania całego terenu wokół dworca, a potem indywidualnych realizacji inwestycji. Oba dworce zostaną rozdzielone i powstaną niezależnie. W przypadku inwestycji PKS, budynek będzie połączeniem poczekalni dla podróżnych oraz centrum handlowego z biurami.

Olsztyński węzeł

Olsztyn także zamierza zadbać o podróżnych i przygotowuje inwestycję wpisującą się w charakter otoczenia oraz przyjętego Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego. W zamierzeniach urzędników, plac dworcowy ma się przekształcić w Zintegrowany Węzeł Przesiadkowy, który zbliży do siebie transport tramwajowy z autobusowym. Poniekąd ma to też zapewnić wygodny dostęp do kolei. W dużej mierze zmieni się układ drogowy na placu Konstytucji 3 Maja. Obecnie trwa już przetarg na przebudowę jednego fragmentu ul. Partyzantów, na odcinku od skrzyżowania z ul. 1 Maja do Placu Bema. Zaś oddzielny przetarg, który będzie komplementarny z pierwszym, obejmie przebudowę kolejnego odcinka ul. Partyzantów, aż do placu dworcowego. Przebudową objęty zostanie także fragment ul. Lubelskiej.

Jednym z koniecznych zadań tej inwestycji, będzie dobudowanie 50 metrów nowego równoległego toru odstawczego na obecnej krańcówce. – Będzie on usytuowany bliżej dworca, bo tylko tam damy radę go zmieścić. Żeby uruchomić dodatkowe linie tramwajowe, to musimy przynajmniej dobudować ten jeden tor – przyznaje Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna. Wspomina, że miasto rozważało budowę nawet dwóch dodatkowych torów odstawczych. Problemem okazał się jednak brak miejsca.

Z przetargu ogłoszonego przez Olsztyn na inżyniera kontraktu dowiedzieć się można, że przebudowie na placu Konstytucji 3 Maja poddane zostaną także ciągi piesze komunikujące przystanki oraz instalacje podziemne. Zamiast obecnie rozproszonego układu kilku przystanków autobusowych mają powstać perony postojowe i przystankowe dla pojazdów komunikacji miejskiej obsługujących ok. 15 linii autobusowych kursujących wokół dworca głównego. – Przystanek znajdzie się w okolicach dzisiejszego wieżowca Przewozów Regionalnych, jednak czy biurowiec ten będzie nadal istniał, tego na razie nie wiemy. Trwają rozmowy o sprzedaży tego budynku przez spółkę. Aktualnie obiekt jest wyłączony z użytkowania od pewnego piętra – wyjaśnia Grzymowicz. Kupnem zainteresowany jest Retail Provider, który planuje budowę nowego dworca PKS z galerią handlową i biurami.

Nowy plac postojowy

Na peronach Olsztyn zadba o niezbędne elementy systemu dynamicznej informacji pasażerskiej, czyli znane już olsztynianom tablice z minutami przyjazdu autobusów lub tramwajów oraz biletomaty. Wraz z przebudową całego placu, przyszły wykonawca zainstaluje także system sterowania ruchem ulicznym wraz z priorytetem dla pojazdów transportu publicznego. Standardem jest również pojawienie się monitoringu wizyjnego.

Biorąc pod uwagę fakt, że obecnie z dworca korzysta wielu przewoźników, nie tylko Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, to konieczne wydaje się zapewnienie przede wszystkim miejsca postojowego w celu pomieszczenia wszystkich chętnych. W planach jest więc budowa parkingu wraz z zapleczem dla autobusów i busów obsługujących m.in. Miejski Obszar Funkcjonalny. Powstanie on na miejscu obecnego zaniedbanego placu przy skrzyżowaniu ul. Lubelskiej i ul. Przemysłowej. Autobusy, szczególnie prywatnych przewoźników, będą oczekiwać na nim do planowanych godzin odjazdu. – Plac będzie specjalnie przygotowany do ich obsługi – zapewnia prezydent.

Przetarg na przebudowę placu dworcowego wraz z ul. Partyzantów i Lubelską powinien zostać ogłoszony jeszcze w marcu. Szacowany koszt prac to 24,6 mln złotych, zaś unijne dofinansowanie, które zostało już zapewnione na inwestycję, kształtuje się na poziomie 85 proc. – Prace mają być zrealizowane przed końcem 2018 roku – zaznacza biuro prasowe.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Konin zapowiada zakup ośmiu autobusów

Komunikacja

Konin zapowiada zakup ośmiu autobusów

Witold Urbanowicz 23 marca 2017

Łódź: Specjalna Strefa ułatwi rewitalizację

Przestrzeń

Łódź: Specjalna Strefa ułatwi rewitalizację

Roman Czubiński 23 marca 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS