Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Olsztyn nagrodzony w Brukseli. Za przemiany w centrum

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2016-07-12 15:05
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Olsztyn nagrodzony w Brukseli. Za przemiany w centrum
fot. Martyn Janduła
Na początku lipca Olsztyn dostał główną nagrodę Europejskiej Rady Planowania Urbanistycznego za zintegrowany program rozwoju przestrzennego Śródmieścia, zakładający także uspokojenie ruchu. „Jury uznało za bardzo przekonywujące i logiczne wyznaczone kierunki rozwoju łączące kwestie mobilności, dostępności i transportu z rozwojem i odnową infrastruktury, funkcji miejskich, historycznych i kulturalnych zabytków, a także rozwojem przestrzeni publicznych i terenów zielonych” – uzasadniło swój wybór jury.

Zintegrowany program rozwoju przestrzennego Śródmieścia Olsztyna powstał w latach 2012-2015. W zeszłym roku Rada Miasta uznała ten program jako strategiczny dla przestrzeni Śródmieścia. Stanowi ono narzędzie pozwalające ogarnąć całą złożoność śródmiejskiej przestrzeni oraz zachodzące w niej zmiany, koordynować bieżące działania, a także kształtować proces konsultacji społecznych, niezbędnych dla proponowania przekształceń w tak skomplikowanym obszarze.

Przyjęty program określa niezbędne działania na rzecz ożywienia Śródmieścia w zakresie przeobrażeń przestrzeni. – Mamy plan dla Śródmieścia. Mówimy o strefie Tempo 30 i wyprowadzeniu ruchu tranzytowego. Będziemy się starali uaktywnić różnego rodzaju działania na starówce, żeby mieszkańcy zechcieli tam po prostu przychodzić – mówił nam w zeszłym roku, przed przyjęciem programu, Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna. Zgodnie z konsultacjami społecznymi program zawiera też ideę utworzenia trasy handlowo-pieszej, łączącej dworzec, Stare Miasto oraz kampus uniwersytecki. Sprzyjającą okolicznością jest powrót po 50 latach komunikacji tramwajowej, który wykorzystano do ograniczenia i uspokojenia ruchu w centrum, uporządkowania przestrzeni publicznej czy ułatwień dla rowerzystów. – To wszystko ma sprzyjać uspokojeniu ruchu, wprowadzeniu rozwiązań sprzyjających transportowi publicznemu i przyjaznej przestrzeni publicznej – gdzie mieszkańcy chętnie będą chcieli spacerować i gdzie będzie podniesione bezpieczeństwo dla tych słabszych uczestników ruchu, jak piesi czy rowerzyści – mówił Grzymowicz.

Program otrzymał główną nagrodę Europejskiej Rady Planowania Urbanistycznego. Wręczono ją 4 lipca 2016 r. w Brukseli w Komitecie Regionów, który jest organem doradczym UE. „Plan odnowy centrum Olsztyna jest doskonałym przykładem holistycznego i spójnego podejścia do planowania. Inspirowany Kartą Lipską, wyznacza zintegrowaną strategię planowania urbanistycznego, której celem jest odwrócenie trendu fizycznej degradacji i znikania usług w centralnym obszarze miejskim, będącym z kolei wynikiem suburbanizacji i rozlewania się miast. Jury było pod wrażeniem sposobu w jaki ta ogólna filozofia została przełożona na jasno zdefiniowane cele i strategie i w jaki sposób są on wprowadzane w życie” – tak swój wybór uzasadniało jury.

Komisja doceniła przekonywające i logicznie kierunku rozwoju, które łączą w sobie kwestie mobilności, dostępności i transportu z rozwojem i odnową infrastruktury, funkcji miejskich, historycznych i kulturalnych zabytków, a także rozwojem przestrzeni publicznych i terenów zielonych. Doceniono też proces konsultacji społecznych oraz zaangażowanie studentów do prac w ramach programu.

Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Wrocław. Powstanie woonerf. Skorzystają piesi

Przestrzeń

Wrocław. Powstanie woonerf. Skorzystają piesi

Bartosz Józefiak 22 grudnia 2015

Kędzierzyn-Koźle chce wyremontować Rynek w PPP

Prawo & Finanse

Kędzierzyn-Koźle chce wyremontować Rynek w PPP

Witold Urbanowicz 08 kwietnia 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS