Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Olsztyn: Są środki na krańcówkę pod Wysoką Bramą

Dalej Wstecz
Data publikacji:
02-03-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Olsztyn: Są środki na krańcówkę pod Wysoką Bramą
fot. Martyn JandułaTymczasowa - skrócona - krańcówka na pl. Jedności Słowiańskiej
Stolica Warmii i Mazur otrzymała właśnie dofinansowanie unijne na rozbudowę swojego systemu tramwajowego. Z kolei Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna, zapewnia, że podczas tego projektu zakończy się epopeja zwana krańcówką tramwajową pod Wysoką Bramą. Na realizację tego zadania znalazły się pieniądze.

Olsztyn w ramach obecnej perspektywy finansowej na lata 2014-2020 zdecydował się na budowę 7-kilometrowej linii tramwajowej, która połączy osiedle Pieczewo z centrum i dworcem kolejowym. Realizacja tej trasy ma kosztować miasto ok. 255,1 mln zł. Tymczasem dofinansowanie unijne wyniesie tutaj 144,9 mln zł, co stanowi zwrot ok. 60% kosztów kwalifikowanych. Umowę na jego pozyskanie Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna, podpisał w Ministerstwie Rozwoju 28 lutego.

Wykopaliska na przeszkodzie krańcówki

Torowisko, które poprowadzone zostanie ul. Krasickiego, Synów Pułku, Wyszyńskiego oraz al. Piłsudskiego, jest projektem podstawowym. W związku z zmniejszą dotacją unijną Olsztyn przygotowuje podczas tej perspektywy finansowej także projekty tramwajowe, które noszą miano rezerwowych. Ich powstanie zależne będzie od dostępnych środków.

Jednym z takich zadań jest krańcówka na placu Jedności Słowiańskiej w okolicy Wysokiej Bramy w Śródmieściu Olsztyna. Peron tramwajowy powstać miał w tym miejscu już przy okazji pierwszego etapu budowy sieci tramwajowej. Ze względu na prace archeologiczne i odkrycie cennych pozostałości po średniowiecznej baszcie, konserwator zabytków nie zezwolił na dokończenie w tym miejscu prac.

Olsztyn borykał się także z problemem braku czasu potrzebnym do rozliczenia inwestycji, a tymczasem prace archeologiczne mocno się przedłużały (wciąż w tym miejscu są otwarte wykopaliska), dlatego prezydent miasta podjął decyzję o skróceniu o ok. 50 m linii tramwajowej w Śródmieściu. Powstał tymczasowy peron, który ma służyć pasażerom do czasu, dopóki nie powstanie planowana krańcówka.

Tramwaj wreszcie bliżej Starówki

Mimo że projekt krańcówki pod Wysoką Bramą ma być zadaniem z puli projektów rezerwowych, to okazuje się, że powstanie jeszcze podczas realizacji projektu podstawowego. Wszystko za sprawą oszczędności poprzetargowych, które uzyskało miasto, zlecając przebudowę ul. Pieniężnego w ramach innego projektu ekomobilności. – Rozstrzygnęliśmy przetarg, w którym wybraliśmy ofertę firmy Skanska. Zyskamy tym samym 5 mln zł oszczędności, a tyle właśnie potrzebujemy na realizację zadania na placu Jedności Słowiańskiej. Chcielibyśmy tutaj przenieść te pieniądze – wyjaśnia Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna.

Wiadomo już, że Olsztyn będzie musiał zweryfikować wcześniejsze plany i inaczej rozplanować krańcówkę. Wykopalisko przed Wysoką Bramą uniemożliwi usytuowanie peronów w sąsiedztwie zabytku. Perony położone zostaną bliżej ul. Pieniężnego. Do tego zapewnione ma ją zostać komfortowe przesiadki drzwi-w-drzwi z tramwaju do autobusów, co oznacza, że w tym miejscu powstanie małe centrum przesiadkowe.

Warto pamiętać, że trwa obecnie jeszcze opracowywanie projektu wykonawczego dla rozbudowy całej sieci tramwajowej. Jak podkreśla Grzymowicz, w projekcie tym znajdzie się już krańcówka pod Wysoką Bramą. – Będzie ona elementem tego przetargu, który planujemy ogłosić w maju, a najpóźniej w czerwcu – dodaje prezydent.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Olsztyn. Jest już szkielet rozbudowywanej zajezdni tramwajowej

Przestrzeń

Olsztyn. Będzie waloryzacja tramwajowego kontraktu. Jest porozumienie

Przestrzeń

Jednokierunkowa Pesa Twist dla rumuńskiej Krajowy na testach w Olsztynie

Przestrzeń

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Mobilność

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Przemysław Farsewicz 28 października 2022

Olsztyn. Za wykonawcą tramwajowym większość prac podziemnych

Przestrzeń

Zobacz również:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Olsztyn. Jest już szkielet rozbudowywanej zajezdni tramwajowej

Przestrzeń

Olsztyn. Będzie waloryzacja tramwajowego kontraktu. Jest porozumienie

Przestrzeń

Jednokierunkowa Pesa Twist dla rumuńskiej Krajowy na testach w Olsztynie

Przestrzeń

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Mobilność

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Przemysław Farsewicz 28 października 2022

Olsztyn. Za wykonawcą tramwajowym większość prac podziemnych

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5