Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Olsztyn dobuduje 6 km torów tramwajowych. Rusza przetarg

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-04-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Olsztyn dobuduje 6 km torów tramwajowych. Rusza przetarg
fot. Martyn Janduła
Drugi etap rozbudowy tramwajów to wyczekiwana kontynuacja tramwajowej inwestycji, na którą w Polsce zdecydował się wyłącznie Olsztyn. Właśnie wystartował przetarg, w ramach którego dobudowanych zostanie 6 km torów. Do obecnych trzech linii tramwajowych dołączą kolejne dwie. Prace ruszą w 2019 r. i zakończą się jesienią 2020 r.

Olsztyn to jedyne miasto w Polsce, które przy pomocy środków unijnych zdecydowało się na budowę od podstaw systemu tramwajowego. Dzięki pierwszemu etapowi inwestycji powstało 11 km torów oraz trzy linie tramwajowe, które wożą olsztynian z Jarot (przy ul. Witosa) do centrum, uniwersytetu i dworca kolejowego. Teraz rozpoczął się proces poszukiwania wykonawcy robót związanych z rozbudową sieci tramwajowej. Ogłoszenie zostało już opublikowane w suplemencie do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej. Prace w terenie mają rozpocząć się najwcześniej w 2019 r. i potrwać do 30 września 2020 r. 

Trasa dwutorowej linii tramwajowej rozpoczyna się od istniejącej pętli autobusowej przy ul. Wilczyńskiego, na Os. Pieczewo, gdzie zlokalizowany jest czterotorowy przystanek końcowy wraz z wiatą na rowery i punktem socjalno-informacyjnym. Na pierwszym odcinku linia przebiega środkiem ul. Wilczyńskiego i Krasickiego do skrzyżowania z ul. Sobocińskiego. Dalej, poza obszarem jezdni, po zachodniej stronie ul. Krasickiego do skrzyżowania z ul. Murzynowskiego, gdzie rozpoczyna się estakada o długości ok. 270 m i rozpiętości przęsła 28-39 m, po której przebiega nad skrzyżowaniem ul. Krasickiego z ul. Synów Pułku. Na końcowym odcinku ul. Synów Pułku oraz w ul. Wyszyńskiego, torowisko przebiega poza obszarem jezdni, po zachodniej stronie ulicy, aż do skrzyżowania z al. Piłsudskiego. W al. Piłsudskiego linia tramwajowa zlokalizowana jest między jezdniami, tworząc tram-bus-pas i połączona jest z istniejącym torowiskiem na skrzyżowaniu z ul. Kościuszki.

Termin składania ofert mija 12 czerwca. W postępowaniu mogą brać udział firmy, które w ciągu ostatnich pięciu lat zrealizowały co najmniej dwie umowy na budowę lub przebudowę drogi minimum klasy Z, o długości co najmniej 1 000 mb. na zurbanizowanych terenach miejskich, dwie umowy na budowę lub przebudowę torowiska tramwajowego o długości co najmniej 2 km toru pojedynczego oraz jedną umowę obejmującą budowę i/lub przebudowę obiektu mostowego wieloprzęsłowego, o rozpiętości najkrótszego przęsła powyżej 30 m. O wyborze wykonawcy decydują cena (60%), dodatkowy okres rękojmi za wady i pielęgnacji trawników i nasadzeń (18%), przejęcie ryzyk przez wykonawcę (17%), ograniczenie utrudnień w trakcie realizacji inwestycji (4%) oraz dodatkowe badania defektoskopowe połączeń szyn (1%).

Projekt rozbudowy linii tramwajowej objęty jest dofinansowaniem unijnym z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020. Wartość prac to ok. 208 mln zł. Inaczej niż w przypadku pierwszej tramwajowej inwestycji, miasto powierzy realizację prac jednemu wykonawcy. Tym razem jest więcej czasu, dlatego swobodnie będzie można zaplanować wszelkie roboty, by jak najmniej oddziaływały na codzienny ruch miejski. Jest to o tyle istotne, że tramwaj pojawi się na istotnym trakcie łączącym dużą sypialnię miasta z centrum.

Wraz z oddaniem do użytku nowej sieci tramwajowej w mieście pojawią się dwie kolejne linie. Linia nr 4 kursować będzie z osiedla Pieczewo do dworca głównego, z kolei linia nr 5 z osiedla Pieczewo pod Wysoką Bramę. Do obsługi linii poszukiwane są nowe tramwaje. Wciąż trwa ocena ofert w przetargu na tabor. Swoją ofertę złożył jedynie turecki Durmazlar.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Olsztyn. Jest już szkielet rozbudowywanej zajezdni tramwajowej

Przestrzeń

Olsztyn. Będzie waloryzacja tramwajowego kontraktu. Jest porozumienie

Przestrzeń

Jednokierunkowa Pesa Twist dla rumuńskiej Krajowy na testach w Olsztynie

Przestrzeń

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Mobilność

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Przemysław Farsewicz 28 października 2022

Olsztyn. Za wykonawcą tramwajowym większość prac podziemnych

Przestrzeń

Zobacz również:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Olsztyn. Jest już szkielet rozbudowywanej zajezdni tramwajowej

Przestrzeń

Olsztyn. Będzie waloryzacja tramwajowego kontraktu. Jest porozumienie

Przestrzeń

Jednokierunkowa Pesa Twist dla rumuńskiej Krajowy na testach w Olsztynie

Przestrzeń

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Mobilność

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Przemysław Farsewicz 28 października 2022

Olsztyn. Za wykonawcą tramwajowym większość prac podziemnych

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5