Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Odwołanie w przetargu na obsługę linii w Bytomiu

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Jackiewicz

Data publikacji:
2015-06-05 14:50
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Odwołanie w przetargu na obsługę linii w Bytomiu
autobus PKM Bytom w 2005 r.fot. Lesiu88, lic CC BY-SA 2.5
PKM Świerklaniec wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej na treść specyfikacji przetargowej na obsługę linii 608 i 708 w Bytomiu. Wśród zarzutów wobec KZK GOP znalazły się ograniczanie konkurencji przez zbyt wygórowane wymagania taborowe, krótki termin do rozpoczęcia realizacji usług oraz zapisy w umowie stawiające zamawiającego w uprzywilejowanej pozycji.

Linie 608 i 708 to para linii okrężnych przeciwbieżnych kursujących pomiędzy Bytomiem a Radzionkowem. Obsługiwane są przez trzy autobusy 12-metrowe. Dawniej obsługiwał je PKM Bytom, a po jego likwidacji w 2006 roku rozpoczęła się karuzela przetargowa. PKM Świerklaniec obsługiwał już te linie w okresie od 1 lipca 2006 r. do 30 czerwca 2011 r., potem na linii kursowały autobusy Henryka Polaka z Chorzowa i Benedykta Nowaka ze Świerklańca, a od 1 sierpnia 2012 r. wrócił tam PKM. W przetargu w 2012 roku wymagano, aby autobusy były nie starsze niż z 2010 roku i spełniały normę emisji spalin Euro 5. Warunki te spełniały MAN-y Lion’s City, które PKM zakupił z unijnym dofinansowaniem i takie też autobusy przez ostatnie 3 lata kursowały na tych liniach.

Nowe wymagania i sprzeciw PKM

Teraz KZK GOP postawił nowe wymagania – autobusy mają być nie starsze niż z 2014 roku i spełniać normę Euro 6. Umowa ma być zawarta na 8 lat od 1 sierpnia 2015 r. PKM Świerklaniec nie posiada takiego taboru, stąd podwyższone wymagania nie spodobały się operatorowi i złożył odwołanie. Zarzuca w nim KZK GOP, że postawione wymagania są nadmierne, niezwiązane z przedmiotem zamówienia i nieproporcjonalne do przedmiotu zamówienia oraz utrudniają uczciwą konkurencję. Odwołujący argumentuje, że podwyższanie wieku i normy emisji spalin nie znajduje uzasadnienia i nie podniesie jakości usług. PKM podnosi ponadto, że zamawiający w praktyce uniemożliwia zakup nowych autobusów na potrzeby zamówienia, faworyzując w ten sposób tych wykonawców, którzy mają już tabor spełniający takie wymagania. Cykl produkcyjny autobusu trwa bowiem dłużej niż czas od rozstrzygnięcia postępowania do rozpoczęcia realizacji usług, a na rynku wtórnym nie ma takich pojazdów.

Oprócz tego odwołujący zarzuca zamawiającemu faktyczne ograniczenie kryterium oceny ofert do ceny. Po zmianach w Prawie zamówień publicznych należy bowiem oprócz kryterium ceny stosować też inne kryteria związane z przedmiotem zamówienia. KZK GOP realizuje ten obowiązek przez kryterium „warunki płatności” (termin zapłaty faktury za dany miesiąc), którego waga wynosi 5%. Wykonawca może jednak zaproponować tylko dwa terminy – 5 dni (za 0 punktów) i 10 dni (za 5 punktów). PKM argumentuje, że jest to kryterium bez znaczenia faktycznego i powinno być zastosowane inne kryterium odnoszące się do parametrów oferowanych autobusów. Zaproponował nawet konkretne zapisy: ilość miejsc dostępnych bezpośrednio z poziomu niskiej podłogi, wyposażenie w tzw. „przyklęk”, czy w zewnętrzny głośnik, rozmieszczenie przycisków dla osób niepełnosprawnych, czy też oznaczenie obrzeży wejść i krawędzi wewnętrznych.

Kolejny zarzut dotyczy wzoru umowy i wprowadzonych w nich zapisów dotyczących możliwości natychmiastowego rozwiązania umowy przez zamawiającego z powodu rażącego naruszenia umowy przez wykonawcę. Nie wskazano jednak jakie naruszenia uważane są za rażące. PKM podnosi, że taki zapis stawia zamawiającego w nadmiernie uprzywilejowanej pozycji.

Zapisy umowne stosowane już od lat

Przedstawione zarzuty nie są właściwie niczym nowym. Zapisy umowne umożliwiające w zasadzie dowolną ich interpretację przez KZK GOP funkcjonują w umowach przewozowych od początku ich stosowania, czyli od 1993 roku. Związek pokazał już, że korzysta z nich dość wybiórczo. Częste przypadki naruszania umów, np. eksploatacji taboru niezgodnego z ofertą przetargową pozostają najczęściej bez reakcji. Jedynie od czasu do czasu operatorzy ponoszą konsekwencje, ale tylko niektórzy. Nie było wątpliwości co do słuszności ich zastosowania w przypadku Henryka Zagozdy, który tracił po kolei wszystkie linie, natomiast w przypadku natychmiastowego rozwiązania umów z PUP i Sed-Baz Czeladź pojawiły się wątpliwości co do prawdziwych intencji KZK GOP.

KZK GOP ma również w zwyczaju zmieniać wymagania taborowe w przetargach wymagając od operatorów wymiany taboru praktycznie co 3-4 lata, jednak w chwili obecnej nastąpiła tu jedna istotna zmiana. Obecnie większość umów zawierana jest aż na 8 lat, co uzasadnia wymaganie nowego taboru, a nie kilkuletniego.

Krótkie terminy są poważnym problemem

Istotnym argumentem, właściwie chyba najważniejszym z przedstawionych przez PKM zarzutów, jest termin realizacji usług. KZK GOP nie organizuje przetargów z odpowiednim wyprzedzeniem umożliwiającym zwycięskiej firmie przygotowanie taboru. Czas jaki pozostaje od wyboru najkorzystniejszej oferty do wyjazdu na linie w skrajnych przypadkach wynosi zaledwie kilkanaście dni, a najczęściej – co najwyżej kilka tygodni. Wyprodukowanie nowego autobusu trwa tymczasem nawet kilka miesięcy. Powoduje to po pierwsze faworyzowanie tych wykonawców, którzy mają określony tabor. PKM Świerklaniec zresztą kilkukrotnie korzystał już z tego ułatwienia. Np. w 2007 roku przy okazji przetargu na obsługę linii 820 (Katowice – Tarnowskie Góry) specyfikacja przetargowa idealnie wpasowała się w park taborowy tego operatora (wymagano 6 autobusów przegubowych z 2007 roku i akurat dwóch jednoczłonowych 15-metrowych z 2005 roku), a czas od otwarcia ofert do rozpoczęcia realizacji usług wynosił zaledwie 5 tygodni. W poprzednim przetargu na linie 608 i 708 PKM też skorzystał z faktu, że akurat wcześniej zakupił partię autobusów.

Czy Krajowa Izba Odwoławcza podzieli argumentację PKM-u i zobowiąże KZK GOP do zmiany zapisów specyfikacji przetargowej? Jeżeli tak to konsekwencje będą również w innych prowadzonych postępowaniach.

Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Wrocław szuka przewoźnika dla linii podmiejskich

Komunikacja

Wrocław szuka przewoźnika dla linii podmiejskich

Jakub Dybalski 12 kwietnia 2016

Zgorzelec szuka przewoźnika po raz trzeci

Komunikacja

Zgorzelec szuka przewoźnika po raz trzeci

Jakub Dybalski 08 kwietnia 2016

Będzie nowy przewoźnik w Wodzisławiu?

Komunikacja

Będzie nowy przewoźnik w Wodzisławiu?

Jakub Dybalski 21 stycznia 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS