Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Odśnieżanie dróg rowerowych powinno być standardem

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-10-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Odśnieżanie dróg rowerowych powinno być standardem
fot. MOs810, lic. CC 3.0/GNUrower w śniegu
Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Warszawie wdroży pilotażowy projekt polegający na utrzymaniu w okresie zimowym przejezdności 75 km dróg rowerowych. To świetna informacja i dobry moment, by zadać pytanie: kiedy odśnieżanie infrastruktury dla rowerzystów stanie się standardem?

„Zdecydowaliśmy, że część pieniędzy z przyszłorocznego budżetu przeznaczymy na odśnieżanie dróg dla rowerów. Wstępnie wygospodarowaliśmy na ten cel kilkaset tys. zł, co powinno starczyć na zimowe utrzymanie ok. 75 km najważniejszych tras. (...) Jeśli wszystko pójdzie po naszej myśli, jest szansa, że tej zimy najważniejsze drogi dla rowerów będą przejezdne.” – taki komunikat pojawił się 14 października na Facebookowym profilu pełnomocnika prezydenta Warszawy ds. komunikacji rowerowej. To pierwszy tego rodzaju projekt w Polsce. Czy jest szansa na to, że w ślady stolicy pójdą inne miejscowości?

Rowerzyści zimą nie znikają

Obecnie sytuacja związana z zimowym utrzymaniem dróg rowerowych w miastach nie wygląda najlepiej. W najlepszym wypadku odśnieżane są bardzo wybiórczo i nieregularnie; znacznie częściej zalegają pod zwałami śniegu, przez co są niemal całkowicie nieprzejezdne. Co więcej – trasy dla cyklistów nierzadko wykorzystywane się jako składowisko brei zmiecionej przez pługi z jezdni i chodników. W rezultacie dochodzi do sytuacji, w których zlodowaciałe pozostałości najzimniejszej pory roku utrudniają rowerzystom życie na długo po zniknięciu śniegu z ulic i chodników. Dzieje się tak w szczególności w okolicach przejazdów rowerowych, gdzie nawierzchnia drogi rowerowej styka się z jezdnią.

Deklaracja warszawskiego pełnomocnika to dobry sygnał. Władze stolicy dostrzegły potrzebę utrzymania przejezdności dróg rowerowych przez cały rok. To bardzo słuszne i – niestety – wciąż nowatorskie podejście. To, co na zachodzie Europy uchodzi jako standard, u nas praktycznie nie istnieje. W Polsce utarło się przekonanie, że w okresie zimowym nikt rowerem nie jeździ, w związku z czym odśnieżanie infrastruktury należy ograniczyć jedynie do jezdni i chodników. Przekonanie, rzecz jasna, jest błędne– wbrew obiegowym opiniom, ruch rowerowy zimą nie zamiera, czego dowodem są chociażby liczne ślady kół pozostawione na nieodśnieżonych trasach. Warto zadać pytanie, czy poprzez takie podejście nie wytworzyliśmy błędnego koła: nie odśnieżamy dróg dla rowerzystów, bo wydaje nam się, że nikt nie jeździ rowerem, zaś nikt nie jeździ rowerem, bo nie odśnieżamy dróg rowerowych.

Przejezdna infrastruktura dla rowerzystów standardem?

Coraz więcej osób przekonuje się, że jazda dwoma kółkami w zimie nie stanowi żadnego wyczynu, wszystko bowiem sprowadza się do odpowiedniego ubioru i przełamania barier o podłożu czysto psychologicznym. Świeżo upieczeni zimowi cykliści z niemałą dozą zdziwienia przekonują się, że rower jest środkiem transportu w dużo mniejszym stopniu „sezonowym” niż jakiekolwiek pojazdy silnikowe. Z oczywistych względów, kłopoty z odśnieżaniem karoserii, uruchamianiem zamarzniętego silnika i proszeniem przypadkowych osób o pomoc w wypchnięciu ze ślizgawki są cyklistom obce. Kwoty, jakie należy wydać na naprawę lub wymianę przeżartych drogową solą elementów również są diametralnie różne (na korzyść jednośladu).

Liczba zimowych rowerzystów rośnie. A jak bardzo wzrosłaby, gdyby każdy użytkownik dwóch kółek wiedział, że odśnieżona trasa nie kończy się tam, gdzie zaczyna droga dla cyklistów? Jazda jednośladem zimą nie jest ani heroizmem, ani fanaberią. To czysty pragmatyzm wynikający z chęci sprawnego przemieszczania w każdych warunkach pogodowych – także chłodnych. Znikający w najchłodniejszą porę roku ruch rowerowy bezpowrotnie stał się mitem. W związku z tym całoroczna przejezdność dróg rowerowych powinna stać się standardem. Warszawa przeciera szlaki; miejmy nadzieję, że inne miasta rychło pójdą w jej ślady.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

W Norwegii otwarto najdłuższy na świecie tunel rowerowy

Przestrzeń

W Norwegii otwarto najdłuższy na świecie tunel rowerowy

Przemysław Farsewicz 22 kwietnia 2023

Gdańsk: Rowerowy górny taras. Podpisano umowę na projekt

Przestrzeń

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

W Norwegii otwarto najdłuższy na świecie tunel rowerowy

Przestrzeń

W Norwegii otwarto najdłuższy na świecie tunel rowerowy

Przemysław Farsewicz 22 kwietnia 2023

Gdańsk: Rowerowy górny taras. Podpisano umowę na projekt

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5