Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Odolany: Uspokojenie ruchu, przebudowa ulic i rozmowy z PKP SA

Dalej Wstecz
Data publikacji:
21-11-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Odolany: Uspokojenie ruchu, przebudowa ulic i rozmowy z PKP SA
fot. Paweł Toporek
Mieszkańcy rozbudowujących się osiedli na poprzemysłowych Odolanach borykają się z szeregiem problemów komunikacyjnych i ekologicznych. Warszawska dzielnica Wola zapowiada szereg działań związanych z przebudową ulic, poprawą ich stanu, wprowadzeniem komunikacji miejskiej, a także uspokojeniem ruchu. Miasto natomiast podejmuje rozmowy PKP SA na temat docelowej zmiany przeznaczenia gruntów wykorzystywanych obecnie jako składowiska, magazyny itp.

Wciąż rozbudowujące się Odolany sukcesywnie zapełniają się tkanką miejską. – Jesteśmy po cyklu spotkań. Mieszkańcy opowiedzieli, co jest ich największą bolączką. To bardzo specyficzny obszar, gdzie na terenach poprzemysłowych powstały bloki. Mieszka tam kilka tysięcy osób. Musimy zrobić wszystko, by funkcjonowanie mieszkańców w tym obszarze miasta było komfortowe. Tym bardziej, że kolej ma dalsze plany deweloperskie – mówi Renata Kaznowska, wiceprezydent Warszawy.

Podjęto już działania na rzecz poprawy komunikacji. Na linię 105 wysyłane są autobusy przegubowe, co w ciągu godziny daje o 400 miejsc więcej. Ponadto w osiedle wjeżdżać ma nowa linia, łącząca Rondo Daszyńskiego z Cmentarzem Wolskim, która będzie kursować przez Jana Kazimierza. – Zakładamy, że linia będzie kursować co 15 minut. Żeby tak się stało, musimy wybudować przystanki, co planowane jest w I półroczu 2018 r. – mówi Kaznowska.

Stan ulic do poprawki

Kluczowa kwestia to poprawa stanu ulic. Niektóre z nich, jak Gniewkowska, są w katastrofalnym stanie. – Zależy nam na tym, by poddzierżawcy PKP partycypowali w kosztach. To ulica budowana dla nich – mówi Kaznowska. Jak dodaje, 12 firm zgodziło się partycypować w kosztach. Jeżeli chodzi o ulicę Gniewkowską, to nowy asfalt pojawił się na odcinku między dwoma przejazdami na terenie dzielnicy Włochy. Planowane jest ułożenie nowej nawierzchni na kilkusetmetrowym odcinku od Ordona do Mszczonowskiej. Prace mają objąć także pozostały odcinek Gniewkowskiej, który jest w najgorszym stanie technicznym. Doraźny remont zaplanowano na przyszły rok.

Zapowiadana jest też przebudowa Jana Kazimierza. – Podbudowa tej ulicy nadaje się do całkowitej wymiany, dlatego też żadne doraźne działania nie mają sensu. ZDM ma już środki w budżecie zarezerwowane na ten cel – mówi Krzysztof Strzałkowski, burmistrz Woli. Prawdopodobnie jeszcze w tym roku zostanie ogłoszony przetarg na projekt przebudowy, a prace będą mogły ruszyć w 2019 r.

Aby zmniejszyć uciążliwości związane z ruchem pojazdów ciężarowych, wprowadzona zostanie strefa Tempo 30 (z prędkością do 30 km/h) na obszarze ograniczonym ulicami Połczyńską, Wolską, al. Prymasa Tysiąclecia, Gniewkowską, Potrzebną i Dźwigową. Ponadto pojawiła się propozycja wydłużenia zakazu ruchu ciężarówek z godzin 22-6 do godzin 20-6. W ramach uspokojenia ruchu planowane jest też wprowadzenie łamanego pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniach Sowińskiego i Jana Kazimierza oraz Ordona i Jana Kazimierza. Burmistrz zapowiada też wzmożone kontrole z pomocą policji oraz urządzenia pomiarowe, gdyż wiele pojazdów ciężarowych dojeżdżających w obszar Odolan jest przeciążonych. Poza tym ulica Jana Kazimierza jest też zmywana dwa razy w tygodniu, by zmniejszyć zapylenie.

Dzielnica Woli chwali się również urządzeniem zieleni i skwerów przy Jana Kazimierza. – Powstało też przedszkole przy Boguszowskiej, przy którym w porozumieniu z mieszkańcami powstanie boisko sportowe – mówi Strzałkowski. – Dzielnica złożyła też wniosek, by wskazany przez mieszkańców teren przy Karlińskiego przeznaczyć na szkołę zamiast planowanego w tym miejscu kościoła. To również pozwoli nam na jego ochronę pod kątem roszczeń – mówi Strzałkowski. Jak przypomina, inna lokalizacja szkoły, np. przy Ordona, została przez mieszkańców zdecydowanie odrzucona.

Potrzebne rozmowy z PKP SA i plan miejscowy


To wszystko są jednak działania doraźne. – Klucz do wielu problemów leży w rękach PKP – nie ukrywa burmistrz Krzysztof Strzałkowski. – Potrzebna nam jest kolej do współpracy, bez tego nie unikniemy zapylenia. Pierwsze spotkanie z PKP SA mamy jutro. Będziemy dyskutować o tym, jak w ogóle powinien wyglądać ten rejon, czy tam powinny być te wszystkie zaplecza i bazy. Będziemy rozmawiać o ich relokacji – mówi Renata Kaznowska. Jak jednak zaznacza, realna data ich relokacji to dopiero 2023 r., czyli koniec obecnej perspektywy unijnej, gdy zakończą się też największe inwestycje infrastrukturalne w Warszawskim Węźle Kolejowym.

Oddzielny, długofalowy problem do rozwiązania to obsługa komunikacyjna osiedli budujących się w głębi Odolan, w kolejnej linii zabudowy względem Jana Kazimierza. – Nie da się tej kwestii rozwiązać bez planu miejscowego. Zaopiniowano już studium, dostosowujące dokument do stanu istniejącego. Prace nad planem miejscowym są zaawansowane – powinien zostać wyłożony na przełomie roku do uwag. Plan zakłada siatkę ulic, co ułatwia pozyskanie gruntów – mówi Krzysztof Strzałkowski. Jak dodaje, planowana jest ulica Prądzyńskiego-Bis, czyli przedłużenie ulicy Prądzyńskiego wiaduktem nad al. Prymasa Tysiąclecia w głąb Odolan, równolegle do Jana Kazimierza. Burmistrz przypomina też o zaawansowanych pracach studialnych nowej linii tramwajowej łączącej Wolę, Dw. Zachodni, Ochotę z Mokotowem i Wilanowem. Jedna z odnóg ma prowadzić właśnie przez Odolany przez ul. Ordona.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5