Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Ochota zdecydowała: Naruciak bez pętli. Namiesza konserwator?

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2016-03-09 16:43
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Ochota zdecydowała: Naruciak bez pętli. Namiesza konserwator?
mat. UD Ochota
Władze dzielnicy Ochota zdecydowały o kształcie placu Narutowicza. Nie udało się obronić pętli tramwajowej, która pełni niezwykle ważną rolę w sytuacjach awaryjnych. – Zwężona Grójecka i brak pętli oznacza utworzenie prawdziwego placu miejskiego, przyjaznego dla pieszych, osób starszych i niepełnosprawnych, a także miejsca, które stanie się sercem Ochoty – przekonuje Katarzyna Łęgiewicz, burmistrz dzielnicy. Plany może jednak pokrzyżować Wojewódzki konserwator zabytków.

Dzielnica Ochota szykuje się do przebudowy placu Narutowicza, który ma stać się wizytówką dzielnicy. Kwestia istniejącej tam pętli tramwajowej budzi emocje – władze chcą ją zlikwidować mimo licznych głosów o jej ważnej funkcji i roli, zwłaszcza w sytuacjach awaryjnych. Wczoraj (9 marca) na spotkaniu u wiceprezydenta Jacka Wojciechowicza zapadły decyzje co do ostatecznego kształtu placu. Głosy zwolenników pętli nie znalazły uznania. Podstawą do projektu budowlanego będzie koncepcja modernizacji placu, przygotowana przez zespół Krzysztofa Domaradzkiego z pracowni Dawos.

– Miejsce to ma szansę w najbliższych 3 latach stać się jednym z najładniejszych placów w stolicy. Będzie zielony, przyjazny dla mieszkańców, osób starszych i niepełnosprawnych, a także bezpieczny dla najmłodszych. Priorytetem jest strefa piesza, ale także komunikacja szynowa, która będzie nadal ważnym punktem placu. Zwężona Grójecka uspokoi ruch samochodowy, a miejsca postojowe pozwolą także zmotoryzowanym korzystać z tego miejsca. Ochota stawia dziś na zieleń, bezpieczeństwo, przy jednoczesnym poszanowaniu tradycji historycznej i ważnej funkcji komunikacyjnej placu Narutowicza – przekonuje Katarzyna Łęgiewicz, burmistrz dzielnicy.

Węższe jezdnie

Przyjęty projekt przewiduje zwężenie jezdni na odcinku od Wawelskiej do Niemcewicza do dwóch pasów w każdą ze stron. – Zwężenie oraz wyprostowanie łuku ulicy na placu umożliwi utrzymanie istniejących i powstanie nowych miejsc parkingowych w rejonie placu. Zwężenie pozwoli również na pozostawienie wielu starych drzew, które w przypadku wyprostowania i utrzymania trzech pasów musiałyby zostać usunięte – informuje Katarzyna Łęgiewicz.

Ma też być – zgodnie z postulatami mieszkańców – więcej zieleni. – wszyscy mamy świadomość, że nie będzie to park. Jednak w aktualnej wersji będzie to plac-ogród, gdzie niemal połowa będzie ogrodem, a w części utwardzonej placu powstanie więcej trawników i przybędzie drzew – przekazuje Łęgiewicz.

Plac ma stać się miejscem dla uroczystości i wydarzeń dzielnicowych, takich jak kiermasze, czy imprezy kulturalne, wystawy. Przewidziano też część ogrodową dla odpoczynku czy pikników. – Propozycja oddzielenia obu części pawilonami spotkała się z dużym oporem i obawami mieszkańców, dlatego projektanci zaproponowali jedynie lekką konstrukcję arkadową – dodaje burmistrz dzielnicy.

Pętli ma nie być

Dzielnica przychyliła się też do zdecydowanego stanowiska projektantów ws. likwidacji pętli tramwajowej. – Argumentowali oni, że budowa w miejscu dzisiejszej pętli nawet jednotorowej zawrotki, wraz z infrastrukturą w postaci trakcji elektrycznej, mimo wpuszczenia torowiska w posadzkę placu, zburzy ideę stworzenia zielonego placu miejskiego w miejscu dzisiejszego punktu przesiadkowego – podaje Łęgiewicz. Dzielnica skonsultowała się jednak w tej sprawie z jednostkami odpowiedzialnymi za transport. – Na spotkaniu padły jasne deklaracje ze strony zarówno ZTM, jak i Tramwajów Warszawskich, że dzisiejsza pętla nie ma żadnego znaczenia komunikacyjnego, oraz że nadal będzie tędy kursowała linia turystyczna – stwierdza Katarzyna Łęgiewicz.

Na „osłodę” przewidziano powstanie dodatkowego toru dla tramwajów dwukierunkowych między Wawelską a placem. – Pasażerowie nie stracą żadnych połączeń, a na wypadek awarii powstaną specjalne tory odstawcze pomiędzy torowiskiem na ul Grójeckiej – informuje burmistrz dzielnicy. W rzeczywistości jednak funkcja toru odstawczego będzie pomijalna – tramwaje dwukierunkowe stanowią (i będzie stanowić) mniejszość taboru Tramwajów Warszawskich, a w dodatku w większości będą przypisane do konkretnych tras, więc Ochocie wiele nie pomogą.

Plany miasta może pokrzyżować jeszcze Wojewódzki Konserwator Zabytków. Nowo powołania na to stanowisko Barbara Jezierska wszczęła postępowanie w sprawie wpisania placu do rejestru zabytków – razem z pętlą tramwajową. „Celem ochrony obszaru jest zachowanie zabytkowej struktury przestrzennej układu, ukształtowanej w oparciu o historyczne podziały własnościowe, zabudowę i zieleń. W związku z powyższym uzgodnienia z wojewódzkim konserwatorem zabytków (dla m. st. Warszawy – Stołecznym Konserwatorem Zabytków) wymagają wszelkie działania mogące mieć wpływ na jego charakter” – informuje Urząd Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
ZTM w Warszawie: Obejdziemy się bez placu Narutowicza

Przestrzeń

ZTM w Warszawie: Obejdziemy się bez placu Narutowicza

Witold Urbanowicz 14 marca 2016

Pl. Narutowicza bez tramwajowej pętli? Protestują aktywiści

Przestrzeń

Pl. Narutowicza bez tramwajowej pętli? Protestują aktywiści

Witold Urbanowicz 12 lutego 2016

Pętla na pl. Narutowicza kością niezgody. Bez niej grozi paraliż

Przestrzeń

Pętla na pl. Narutowicza kością niezgody. Bez niej grozi paraliż

Michał Kiembrowski 26 stycznia 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5