Więcej kursów w porach pozaszczytowych i w dni wolne oraz nawiązanie współpracy pomiędzy MZK i Przewozami Regionalnymi oraz regionalnymi przewoźnikami autobusowymi. Takie są m.in. główne postulaty planu transportowego dla gmin Nysa i Otmuchów, który tuż przed długim weekendem przyjęła Rada Miasta Nysy. Dokument przygotował Zespół Doradców Gospodarczych TOR.
„Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w gminnych przewozach pasażerskich na obszarze Gminy Nysa i Gminy Otmuchów” obejmuje wspomniane gminy, ze względu na fakt, że gmina Otmuchów powierzyła gminie Nysa organizację transportu zbiorowego na swoim terenie. Jednym z mankamentów oferty MZK Nysa, jak stwierdzono w planie transportowym, jest mała liczba połączeń pomiędzy Nysą i Otmuchowem. Do innych mankamentów należą m.in. bardzo słaba oferta połączeń w porach pozaszczytowych i w dni wolne (np. w niedzielne przedpołudnia komunikacja praktycznie w ogóle nie funkcjonuje), a także – co jest typowe dla małych miast – brak synchronizacji rozkładów jazdy poszczególnych linii pomiędzy sobą oraz autobusów z pociągami.
Dlatego też, jednym z głównych postulatów wpisanych do planu transportowego stało się utworzenie zintegrowanego centrum przesiadkowego w rejonie dworców PKP i PKS. Centrum takie z jednej strony cechowałoby się m.in. jednolitym wizualnie systemem informacji pasażerskiej dla pociągów i wszystkich autobusów, a także służyłoby jako miejsce przesiadek pomiędzy poszczególnymi liniami MZK. W celu synchronizacji rozkładów, linie MZK powinny w razie potrzeby posiadać tzw. postoje wyrównawcze w obrębie centrum.
Ta ostatnia kwestia wynika też m.in. z faktu, że większość linii MZK obsługuje zarówno miasto, jak i obszar wiejski gminy Nysa – rozpoczynając bieg w miejscowościach położonych po jednej stronie miasta, później wjeżdżając do miasta i wyjeżdżając do miejscowości położonych po jego drugiej stronie. Biorąc pod uwagę, że bezpośrednie podróże pomiędzy miejscowościami z obszaru wiejskiego gminy Nysa praktycznie nie występują, a obszarem ciążenia niemal wyłącznie jest miasto – wprowadzenie takich postojów nie powinno wprowadzić pogorszenia oferty dla osób podróżujących do i z Nysy.
Jako postulowane kierunki działania wskazano także m.in. konieczność wzrostu roli transportu kolejowego. Środkiem do tego celu miałoby być synchronizowanie rozkładów jazdy pociągów z Opola i Kędzierzyna-Koźla z autobusami MZK (zwłaszcza w godzinach późnowieczornych), jak również próba podjęcia, we współpracy m.in. z samorządem wojewódzkim, kolejowo-autobusowej integracji taryfowej.
Do atutów oferty MZK Nysa autorzy planu transportowego zaliczyli natomiast m.in. bardzo preferencyjny system taryfowy (bilet dobowy kosztuje jedynie 5 zł, za bilet 3-godzinny trzeba zapłacić 3 zł, istnieje też rozbudowany system biletów ulgowych dla uczniów), a także działanie nieszablonowe w skali kraju – możliwość podróżowania za darmo autobusami MZK dla posiadaczy prawa jazdy i dowodów rejestracyjnych.
Przed kilkoma dniami także
Rada Miasta Oświęcimia uchwaliła plan transportowy (dla Oświęcimia i gmin, które powierzyły mu organizację transportu zbiorowego na swoim terenie) przygotowany przez ZDG TOR.