Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Nowy taryfikator. Mandaty dla nietrzeźwych rowerzystów uproszczeniem

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-05-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Nowy taryfikator. Mandaty dla nietrzeźwych rowerzystów uproszczeniem
fot. stAn, lic. CC 3.0/GNU Wikimedia commonsrower
Wbrew medialnym doniesieniom, uwzględnienie mandatów dla nietrzeźwych rowerzystów w nowym taryfikatorze nie przynosi żadnych znaczących zmian w kwestii jazdy rowerem po alkoholu. Stanowi jedynie proceduralne uproszczenie.

Przypomnijmy: jeszcze do niedawna kierowanie rowerem w stanie nietrzeźwości (powyżej 0,5 promila alkoholu we krwi) uznawano za przestępstwo. Schwytanych cyklistów sądzono na podstawie art. 178a § 2 Kodeksu Karnego, skazując ich na karę grzywny, ograniczenia wolności lub nawet więzienia. Oprócz tego, sądy obowiązkowo orzekały wobec nietrzeźwych rowerzystów zakaz prowadzenia pojazdów na okres od roku do 10 lat. Zakaz mógł dotyczyć zarówno rowerów, jak i wszelkich innych pojazdów.

Przepisy okazały się nieadekwatne do społecznej szkodliwości czynu, zaś sama Polska wyrobiła sobie miano kraju wybitnie represyjnego w kwestii łączenia roweru z alkoholem. Nadmierna surowość szła w parze z wysokimi kosztami ponoszonymi przez Skarb Państwa. Z tego powodu w październiku 2013 roku wprowadzono zmiany. Od tamtej pory kierowanie rowerem w stanie nietrzeźwości traktuje się jako wykroczenie zagrożone karą grzywny (od 50 do 5000 zł) lub aresztu (od 5 do 30 dni). Sąd może orzec również zakaz prowadzenia pojazdów innych niż mechaniczne na okres od 6 miesięcy do 3 lat, jednak – w odróżnieniu od stanu sprzed października 2013 roku – jego nałożenie nie jest obowiązkowe.

Po nowelizacji sprzed dwóch lat pojawiła się możliwość karania znajdujących się pod wpływem alkoholu rowerzystów na miejscu złapania na gorącym uczynku. Jeśli funkcjonariusz uznał, że w danym przypadku nie trzeba orzekać zakazu prowadzenia pojazdów, mógł nałożyć na cyklistę grzywnę. W praktyce jednak policjanci woleli kierować wnioski do sądów, nie podejmując się zakończenia sprawy na miejscu.

Zmiany w taryfikatorze, które weszły w życie 11 kwietnia br., nie wprowadzają istotnych zmian w tej kwestii. Jedyna nowość to wprowadzenie do taryfikatora konkretnych kar za wykroczenia polegające na kierowaniu rowerem po użyciu alkoholu (między 0,2 promila a 0,5 promila we krwi) oraz pod wpływem alkoholu (powyżej 0,5 promila we krwi). W pierwszym przypadku cyklista zapłaci od 300 do 500 zł, w drugim – 500 zł.

Powyższą zmianę należy uznać za pozytywną, bowiem pozwala na znaczne uproszczenie procedur. Miłośnicy łączenia dwóch kółek z alkoholem będą mogli zostać ukarani przez policjanta na miejscu. Wcześniejsza praktyka kierowania spraw do sądu prawdopodobnie wynikała z braku jednoznacznych zapisów w taryfikatorze. Nieuwzględnienie konkretnych stawek dla nietrzeźwych rowerzystów rodziło wątpliwości odnośnie trybu, w jakim należy ich karać. Teraz sytuacja jest jasna – policjant może nałożyć mandat, zaś winowajca może go nie przyjąć (choć należy pamiętać, że wówczas sprawa zostanie skierowana do sądu, zaś ten może nałożyć grzywnę aż do 5000 zł i dodatkowo orzec zakaz prowadzenia pojazdów).

Kolejna z drobnych, ściśle porządkowych modyfikacji polega na dopisaniu wózka rowerowego do wymienionego w rozporządzeniu wykroczenia za kierowanie rowerem bez uprawnień. Przepis ten dotyczy jedynie osób do 18. roku życia (pełnoletni nie potrzebują żadnego dokumentu uprawniającego do poruszania się rowerem lub wózkiem rowerowym). To druga i ostatnia nowość, jaką nowy taryfikator przynosi cyklistom. Cała reszta pozostaje bez zmian.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

Mobilność

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

inf. pras. UM Warszawa 10 czerwca 2023

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Mobilność

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Redakcja/inf. pras. 22 maja 2023

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

Mobilność

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

inf. pras. UM Warszawa 10 czerwca 2023

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Mobilność

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Redakcja/inf. pras. 22 maja 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5