Od przedwczoraj (7 stycznia) rowerzyści mogą korzystać z olbrzymiego parkingu rowerowego przy przystanku kolejowym Ursus Niedźwiadek. Parking składa się z kilkudziesięciu stojaków rowerowych, pod specjalnym zadaszeniem, z monitoringiem, tuż przy wejściu na perony. To duży krok do przodu w myśleniu o rowerzystach w mieście i namiastka tego, co można spotkać na Zachodzie – choćby w Niemczech czy Holandii.
To co prawda nie gigant, patrząc na rozwiązania z Zachodu, ale na skalę naszego kraju i owszem. Rozwiązanie godne naśladowania w innych miastach, a co najważniejsze – zadbano również o bezpieczeństwo rowerzystów i ich dobytku. Parking jest bowiem zadaszony i monitorowany. Jest również dobrze oświetlony i znajduje się zaraz przy wejściach na perony. Rowery można też zostawić przy stojakach po drugiej stronie torów oraz w pobliskim garażu P&R, gdzie w tym roku miasto chce ustawić jeszcze samoobsługową stację naprawy rowerów.
Na parkingi stawiają też inne miasta: Wrocław i Gdańsk
Takie parkingi funkcjonują od kilku lat również we Wrocławiu. W 2010 roku w stolicy Dolnego Śląska powstały zadaszone parkingi Bike&Ride. To powszechne na zachodzie rozwiązanie integrujące ruch rowerowy oraz komunikację miejską. Parkingi tego typu są głównie lokalizowane przy pętlach tramwajowych oraz autobusowych. Można więc spokojnie dojechać do miejsca rowerem, zaparkować rower i udać się w dalszą podróż komunikacją miejską. Obecnie we Wrocławiu jest ponad 500 zadaszonych miejsc parkingowych.
Do kwietnia 2014 roku planowana jest budowa monitorowanych parkingów rowerowych również w Gdyni, mają one powstać m.in. na Babich Dołach, na placu Dworcowym w Gdyni-Chyloni, przy stacji SKM Grabówek, przy centrach handlowych Batory i Kwiatkowski, w sąsiedztwie orłowskiego molo, a także przy Bulwarze Nadmorskim. 1500 nowych miejsc parkingowych dla rowerów funkcjonuje już w pobliskim Gdańsku.
Prawie jak w Amsterdamie
Najsłynniejszym parkingiem rowerowym w Europie jest chyba amsterdamski moloch na 7000 rowerów mieszczący się tuż przy największej stacji kolejowej Holandii znajdującej się w centrum stolicy. Mimo swojej spektakularnej wielkości znalezienie miejsca dla roweru na parkingu przy stacji Amsterdam Centraal bywa skomplikowane. Okazuje się, że mimo iż rowery parkujące powyżej 28 dni są uznawane za porzucone i usuwane, wciąż brakuje miejsca dla kolejnych rowerzystów. Polskim parkingom takie obłożenie na razie nie grozi, choć dobrze byłoby rozwijać sieć parkingów tak, aby zachęcać mieszkańców do przesiadania się na rower. Nic bardziej temu nie sprzyja, niż sprawnie funkcjonująca infrastruktura rowerowa.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.