Być może stanie się to nawet wcześniej. – Wszystko zależy od tego jak szybko rozwinie się technologia, zarówno w pojazdach, jak i ta związana z ładowaniem – zapowiedział Andy Byford, szef NYC Transit, czyli odpowiedzialnej za autobusy i metro części tamtejszego organizatora transportu MTA. Nowy Jork to największa amerykańska flota autobusowa, licząca ponad 5,7 tys. pojazdów.
Póki co po mieście jeździ 10 elektrobusów sprowadzonych tam na testy. Kolejne 60 ma trafić do Nowego Jorku w przyszłym roku. To niewiele ponad 1 proc. tamtejszego taboru. Ale urzędnicy odpowiedzialni za transport mocno zadeklarowali, że najpóźniej w ciągu dwóch dekad wszystkie autobusy będą jeździły na prąd.
To istotna deklaracja, podobna do wcześniejszej deklaracji Los Angeles, które chce wszystkie swoje autobusy wymienić na zeroemisyjne do 2030 r. i już zaplanowało wydanie blisko 140 mln dol. na 95 elektrobusów i infrastrukturę do ładowania. Na zachodnim wybrzeżu USA nie wspomniano jednak konkretnie o pojazdach elektrycznych. Poza tym Nowy Jork to dwukrotnie większa flota autobusowa niż 2,3 tys. pojazdów kursujących po Los Angeles. Dla porównania po Warszawie jeździ każdego dnia ok. 1,7 tys. autobusów należących do MZA i mniejszych miejskich przewoźników.
Skąd ta deklaracja? Chodzi o czystsze powietrze. Eksperci wskazują, że nowojorskie autobusy poruszają się po mieście ze średnią prędkością 8–9 km/h. Co powoduje, że emisja składników smogu w przeliczeniu na przejechany kilometr jest tam wyższa niż w innych metropoliach. Nie bez znaczenia jest też komfort osób mieszkających w pobliżu zajezdni autobusowych. A 3/4 z nich zlokalizowano, jak zaznaczają aktywiści z New York City Environmental Justice Alliance w tzw. „kolorowych dzielnicach”.
– To zaskakująca deklaracja, ale bardzo potrzebna. To duża rzecz i ważna, jeśli chodzi o kwestie środowiskowe i zdrowotne – mówi ekspert w temacie czystej energii Kenny Bruno, cytowany przez serwis Inside Climate News. – Wszyscy nowojorczycy na tym zyskają. Nie tylko kierowcy i pasażerowie. Nowy Jork to największa flota autobusowa w kraju – dodaje.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.