Partnerzy serwisu:
Mobilność

Nowy Jork. Na Manhattanie rower szybszy niż taksówka

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2016-06-10 10:25
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Nowy Jork. Na Manhattanie rower szybszy niż taksówka
Nowy Jorkźródło: NYC DoT
W ciągu ostatnich pięciu lat nowojorczycy dużo chętniej zaczęli jeździć metrem, za to spadła liczba pasażerów tamtejszych autobusów – wynika z raportu na temat mobilności przygotowanego przez tamtejszy Departament Transportu. Okazuje się, że w centrum miasta rower stał się szybszym i znacznie tańszym środkiem transportu, niż wciąż używane do krótkich podróży żółte taksówki.

Dokument opublikowany w maju porównuje szereg danych dotyczących transportu miejskiego i mobilności nowojorczyków pomiędzy 2010 i 2015 r. Według niego Nowy Jork powoli wychodzi z recesji. W ciągu pięciu lat przybyło mu 370 tys. mieszkańców (dziś jest ich ponad 8,5 mln) i ponad 0,5 mln nowych miejsc pracy. Jednocześnie centrum miasta jest nieco bardziej zakorkowane niż pięć lat temu. W związku z tym choć rocznie metrem odbywa się tam ponad 1,7 mld podróży, o 159 mln więcej niż w 2010 r., to liczba podróży autobusami spadła w tym czasie o 46 mln.

Ponieważ nowojorscy transportowi eksperci przy opracowywaniu raportu skorzystali m.in. ze wskazań GPS zamontowanych w autobusach, mają przekonujące wyjaśnienie, dlaczego – poza cięciami linii autobusowych do których doszło w ostatnich latach – pasażerów jest mniej. Po prostu autobusy są wolniejsze. W całym mieście jeżdżą ze średnią prędkością 7,5 mil/h. Powyżej 10 mil/h rozpędzają się średnio tylko na obrzeżach, za to w centrum miasta nierzadko zwalniają do średniej prędkości poniżej 4 mil/h. W efekcie na Manhattanie liczba pasażerów autobusów spadła w 2014 r. o 6 proc. a rok później o kolejne 5 proc.

Co nie mniej istotne najważniejsza nowojorska wyspa powoli, ale nieustająco coraz bardziej się korkuje. W ciągu pięciu lat średnia prędkość ruchu ulicznego na Manhattanie spadła z 9,35 mil/h do 8,21 mil/h. Za to w tzw. Midtown Core, ograniczonym East River, Ninth Avenue oraz ulicami 35. i 59. To już tylko 5,21 mil/h. To o tyle istotne, że to właśnie na tym obszarze znajduje się centrum biznesowo–handlowe miasta. Codziennie właśnie tam zaczyna lub kończy się 85 tys. kursów taksówek. Co piąty w ogóle z tego obszaru nie wyjeżdża.

A nowojorczycy są przyzwyczajeni do korzystania z taksówek w czasie bardzo krótkich podróży po Manhattanie, nawet takich o długości 1–1,5 mili. Eksperci z NYC DoT pokusili się więc o porównanie czasu i kosztów takich przejazdów taksówką i rowerem. Również dlatego, że Nowy Jork korzysta z coraz bardziej rozbudowanego systemu CitiBike (dziś to 6 tys. rowerów w ponad 500 stacjach).

Okazuje się, że w przypadku takich krótkich podróży, przejazd rowerem jest średnio 5 minut krótszy i aż o 11,75 dol. tańszy. To daje nadzieję na rozwój ruchu rowerowego, bo wciąż w centrum miasta jest 10 razy więcej podróży taksówkami niż rowerami. Z drugiej strony nowojorczycy coraz częściej korzystają z jednośladów. W 2000 r. było to średnio 150 tys. podróży dziennie, w 2010 r. już 230 tys., a w 2014 r. (najnowsze dane), aż 420 tys.

Pełny raport można przeczytać tutaj.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
REM - Nowy system lekkiej kolei w Montrealu

Komunikacja

REM - Nowy system lekkiej kolei w Montrealu

Marcin Żywiałkowski 09 czerwca 2016

Rijad. Metro od Zahy Hadid

Przestrzeń

Rijad. Metro od Zahy Hadid

Marcin Żywiałkowski 28 maja 2016

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS