Partnerzy serwisu:
Mobilność

Nowy Jork. Na Manhattanie rower szybszy niż taksówka

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2016-06-10 10:25
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Nowy Jork. Na Manhattanie rower szybszy niż taksówka
Nowy Jorkźródło: NYC DoT
W ciągu ostatnich pięciu lat nowojorczycy dużo chętniej zaczęli jeździć metrem, za to spadła liczba pasażerów tamtejszych autobusów – wynika z raportu na temat mobilności przygotowanego przez tamtejszy Departament Transportu. Okazuje się, że w centrum miasta rower stał się szybszym i znacznie tańszym środkiem transportu, niż wciąż używane do krótkich podróży żółte taksówki.

Dokument opublikowany w maju porównuje szereg danych dotyczących transportu miejskiego i mobilności nowojorczyków pomiędzy 2010 i 2015 r. Według niego Nowy Jork powoli wychodzi z recesji. W ciągu pięciu lat przybyło mu 370 tys. mieszkańców (dziś jest ich ponad 8,5 mln) i ponad 0,5 mln nowych miejsc pracy. Jednocześnie centrum miasta jest nieco bardziej zakorkowane niż pięć lat temu. W związku z tym choć rocznie metrem odbywa się tam ponad 1,7 mld podróży, o 159 mln więcej niż w 2010 r., to liczba podróży autobusami spadła w tym czasie o 46 mln.

Ponieważ nowojorscy transportowi eksperci przy opracowywaniu raportu skorzystali m.in. ze wskazań GPS zamontowanych w autobusach, mają przekonujące wyjaśnienie, dlaczego – poza cięciami linii autobusowych do których doszło w ostatnich latach – pasażerów jest mniej. Po prostu autobusy są wolniejsze. W całym mieście jeżdżą ze średnią prędkością 7,5 mil/h. Powyżej 10 mil/h rozpędzają się średnio tylko na obrzeżach, za to w centrum miasta nierzadko zwalniają do średniej prędkości poniżej 4 mil/h. W efekcie na Manhattanie liczba pasażerów autobusów spadła w 2014 r. o 6 proc. a rok później o kolejne 5 proc.

Co nie mniej istotne najważniejsza nowojorska wyspa powoli, ale nieustająco coraz bardziej się korkuje. W ciągu pięciu lat średnia prędkość ruchu ulicznego na Manhattanie spadła z 9,35 mil/h do 8,21 mil/h. Za to w tzw. Midtown Core, ograniczonym East River, Ninth Avenue oraz ulicami 35. i 59. To już tylko 5,21 mil/h. To o tyle istotne, że to właśnie na tym obszarze znajduje się centrum biznesowo–handlowe miasta. Codziennie właśnie tam zaczyna lub kończy się 85 tys. kursów taksówek. Co piąty w ogóle z tego obszaru nie wyjeżdża.

A nowojorczycy są przyzwyczajeni do korzystania z taksówek w czasie bardzo krótkich podróży po Manhattanie, nawet takich o długości 1–1,5 mili. Eksperci z NYC DoT pokusili się więc o porównanie czasu i kosztów takich przejazdów taksówką i rowerem. Również dlatego, że Nowy Jork korzysta z coraz bardziej rozbudowanego systemu CitiBike (dziś to 6 tys. rowerów w ponad 500 stacjach).

Okazuje się, że w przypadku takich krótkich podróży, przejazd rowerem jest średnio 5 minut krótszy i aż o 11,75 dol. tańszy. To daje nadzieję na rozwój ruchu rowerowego, bo wciąż w centrum miasta jest 10 razy więcej podróży taksówkami niż rowerami. Z drugiej strony nowojorczycy coraz częściej korzystają z jednośladów. W 2000 r. było to średnio 150 tys. podróży dziennie, w 2010 r. już 230 tys., a w 2014 r. (najnowsze dane), aż 420 tys.

Pełny raport można przeczytać tutaj.

Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
REM - Nowy system lekkiej kolei w Montrealu

Komunikacja

REM - Nowy system lekkiej kolei w Montrealu

Marcin Żywiałkowski 09 czerwca 2016

Rijad. Metro od Zahy Hadid

Przestrzeń

Rijad. Metro od Zahy Hadid

Marcin Żywiałkowski 28 maja 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS