Otwarta architektura oprogramowania systemów parkingowych to istotny element, dający szerokie możliwości integracji systemu zarządzającego parkingiem z otoczeniem technicznym i biznesowym.
Stabilność, niezawodność i energooszczędność urządzeń parkingowych to obecnie standard w branży systemów parkingowych, nawet w przypadku mniejszych dostawców systemów i niewielkich obiektów parkingowych. Oczekiwania inwestorów, administratorów i kierowców co do efektywności i komfortu użytkowania parkingów rosną wraz z rozwojem technologii i jej coraz szerszą obecnością zarówno w biznesie, jak w życiu codziennym. Wymusza to stały rozwój systemów IT sterujących parkingiem a także gwarantujących jego efektywną współpracę z otoczeniem biznesowym i technologicznym.
Z punktu widzenia inwestorów oraz obsługi, podstawą efektywnego działania systemu parkingowego, jest możliwość jego integracji z zewnętrznymi systemami dzięki elastycznej, otwartej architekturze czy możliwość zarządzania siecią parkingów, a także ich klientów, przez jeden centralny serwer.
Pierwsze case studyJednym z przykładów wykorzystania otwartej architektury może być integracja systemu parkingowego w ramach szerszego systemu ITS (Intelligent Transportation System) w Poznaniu. Dzięki integracji systemów parkingowych z miejskim systemem informacji parkingowej (SIP) oraz systemem rezerwacji, informacje o wolnych miejscach parkingowych są przekazywane kierowcom w czasie rzeczywistym. Użytkownicy mogą zostać automatycznie skierowani na wolny parking lub dokonać wcześniejszej rezerwacji miejsca. W przyszłości analogiczne rozwiązania mogą współpracować bezpośrednio z pojazdami samoparkującymi i autonomicznymi.
Z kolei zastosowanie protokołów komunikacji, jak CAN bus czy Modbus, zapewnia nie tylko wysoką niezawodność systemu ale również możliwość sterowania oświetleniem, kontrolą dostępu i innymi instalacjami w budynkach. Z biznesowego punktu widzenia, bardzo istotna jest możliwość integracji systemu z rozwiązaniami typu ERP a także możliwość gromadzenia i przetwarzania danych na potrzeby m.in. analiz i prognozowania ruchu.
Drugie case studyInnym przykładem niestandardowej, wykonanej specjalnie na potrzeby klienta, integracji systemu parkingowego z systemem kontroli dostępu, jest zrealizowany
przez firmę POLCHIP system parkingowy dla Politechniki Łódzkiej. Pozwolenia na wjazd na parking udzielane są na podstawie danych pobieranych z zewnętrznej, tj. prowadzonej przez uczelnię, bazy 20 tys. pracowników i studentów. Dodatkowo, dzięki zastosowaniu technologii LPR operacja ta realizowana jest automatycznie.
Otwarta architektura oprogramowania i przygotowanie do adaptacji technologii z różnych obszarów, wydaje się kluczową cechą nowoczesnych systemów parkingowych – twierdzi prezes zarządu POLCHIP sp. z o.o. Mikołaj Hubner.