Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Nowe Żerniki z najlepszą komunikacją we Wrocławiu

Dalej Wstecz
Autor:

Bartosz Józefiak

Data publikacji:
2018-04-16 10:51
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Nowe Żerniki z najlepszą komunikacją we Wrocławiu
fot. Nowe Żerniki
Modelowe osiedle Nowe Żerniki będzie miało najlepszą siatkę połączeń tramwajowych w mieście. Niebawem magistrat ogłosi konkurs na nową zajezdnię, która powstanie zaraz obok osiedla. W planach jest też rozwój komunikacji pociągowej.

Nowe Żerniki to modelowe osiedle, którego budowę koordynuje gmina Wrocław. Ideą jest stworzenie przestrzeni przyjaznej mieszkańcom, bogatej w zaplecze społeczno-kulturalne i z dobrą komunikacją miejską. Miasto dla Nowych Żernik wyznaczyło teren w zachodniej części miasta, w pobliżu autostradowej obwodnicy i stadionu miejskiego.

Projekt ruszył w 2015 roku. Powstały pierwsze kwartały domów budowane przez deweloperów. Miasto zadbało o drogi dojazdowe, chodniki, zieleń, małą architekturę i podziemną infrastrukturę.
Już teraz dojazd do osiedla jest bardzo dobry, ale dla twórców projektu to zbyt mało. W planach są kolejne udogodnienia dla mieszkańców, z budową nowej zajezdni tramwajowej włącznie.

Do centrum w sześć minut

- Projektując Nowe Żerniki szukaliśmy miejsca, które pomieści obszerne osiedle, a przy tym leży w środku miasta. Nie chcieliśmy, by osiedle doprowadziło do rozlewania się miasta, raczej żeby łatało dziury w istniejącej zabudowie. A Nowe Żerniki leżą między centrum a zachodnią strefą dużych osiedli: Leśnicą, Stabłowicami, Maślicami – opowiada Zbigniew Maćków, wrocławski architekt i jeden z pomysłodawców osiedla.

Jak dodaje, kluczowe były też dobre połączenia komunikacji publicznej. Do osiedla dojeżdża kilka linii tramwajowych. Nowe Żerniki od przystanków przy ul. Kosmonautów dzieli góra 500 metrów.

- Według standardów promień dojścia do przystanków powinien wynosić maksimum osiemset metrów. U nas odległość wynosi dwa razy mniej – podkreśla Maćków.

Ale to nie koniec. W pobliżu osiedla mamy stację kolejową Wrocław Żerniki, która znajduje się na linii łączącej Legnicę z centrum Wrocławia. Obecnie połączenie między osiedlem a stacją nie jest najlepsze. Da się tam dojechać jedynie samochodem przez wąską, polną drogę. Ale osiedle będzie się rozrastać w kierunku kolejowego przystanku. Twórcy Nowych Żernik zamierzają to wykorzystać.

- W miarę rozwoju projektu chcielibyśmy połączyć komunikacyjnie osiedle z tą stacją. Wsiadając w pociąg na stacji Żerniki można być na dworcu głównym w sześć minut. Żadnym innym środkiem lokomocji tak szybko do centrum się nie dojedzie – podkreśla Zbigniew Maćków.

Modelowa siatka połączeń

Na Nowych Żernikach przybędzie też tramwajów. Władze miasta zdecydowały bowiem, że na końcu alei Architektów – głównej trasy osiedla – powstanie najnowocześniejsza we Wrocławiu zajezdnia tramwajowa. Zostanie ona zbudowana pomiędzy autostradową obwodnicą Wrocławia a linią na Legnicę, w okolicy stacji Wrocław- Żerniki. Obecnie trzy wrocławskie zajezdnie mieszczą tabor, ale miasto ma ambitne plany, włącznie z budową nowych linii na Nowy Dwór i Popowice. Dlatego niezbędna będzie nowa zajezdnia.

Urzędnicy planują ogłoszenie architektonicznego konkursu na projekt zajezdni. Wszystkie linie tramwajowe jadące na zachód miasta właśnie tam będą stacjonować. Każdego ranka z zajezdni będzie wyjeżdżać około 50 wozów. Tyle samo wieczorem będzie tam wracać. To oznacza dodatkowe kursy, z których będą mogli skorzystać mieszkańcy Nowych Żernik.

- Osiedle otoczone będzie z dwóch stron największą siatką połączeń tramwajowych, jaką można sobie wyobrazić – przekonuje Zbigniew Maćków.

Tramwaje nie będą tylko omijać osiedla, ale także przejeżdżać przez jego środek. Aleja Architektów od początku została zaprojektowana z uwzględnieniem tramwajowych torów. Drogi nie trzeba będzie przebudowywać. Wystarczy ułożyć szyny. Wiadomo też, że przystanki znajdą się w pobliżu przyszłej szkoły oraz naprzeciw osiedlowego bazarku.

Konkurs na zajezdnię ma zostać ogłoszony jeszcze wiosną tego roku. Dokładna data nie jest jeszcze znana.




VII Kongres Kolejowy
 

Celem kongresu CITY MATTERS jest zgromadzenie w jednym miejscu przedstawicieli samorządów, miejskich aktywistów, polskich i zagranicznych ekspertów oraz przedsiębiorców aby móc dyskutować o przyszłości naszych miast.

Wspólnym mianownikiem tematycznym wydarzenia jest szeroko rozumiana jakość życia w mieście oraz promowanie rozwiązań technicznych i organizacyjnych wpływających na jej poprawę. Istotną funkcją kongresu jest umożliwianie osobom decydującym o kształcie polskich miast nawiązania kontaktu, wymiany poglądów i opinii.

Wśród zagadnień, jakie poruszymy będą m.in.: wspólne miasto, jakość powietrza, transport, polityka mieszkaniowa, zieleń miejska, miasto dla pieszych, placemaking oraz estetyka przestrzeni publicznych. Sprawdź program i zarejestruj się tutaj

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS