Nowe pociągi dla PKP Intercity - Dart Pesy i Flirt Staldera - uzyskały dopuszczenie do eksploatacji. Przewoźnik będzie je wprowadzał na tory od grudnia, podnosząc komfort pasażerów najtańszych połączeń.
Do końca roku Stadler i Pesa muszą dostarczyć PKP Intercity po 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pociągi miały pierwotnie zostać dostarczone jeszcze latem. Jednak PKP Intercity przedłużyło obu producentom czas na dostawę. – Obaj dostawcy zgłosili się do nas z problemem wynikającym ze zmiany prawa. Miało to pewne konsekwencje po stronie firm prowadzących dokumentację potrzebną do homologacji. W obu przypadkach przesunęliśmy terminy o niezbędną liczbę dni –
powiedział „Rynkowi Kolejowemu" członek zarządu PKP Intercity Piotr Rybotycki.
30 października ok. godz. 18:30 dokumenty dopuszczające do eksploatacji pierwszy pojazd Dart. Dokumenty z urzędu, datowane na 30 października, otrzymał już także Stadler. – Urząd Transportu Kolejowego wydał zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji dla typu pojazdu kolejowego dla elektrycznego zespołu trakcyjnego Flirt 3 serii ED160 wyprodukowanego dla PKP Intercity –
poinformowała „RK" rzeczniczka Stadlera Marta Jarosińska. Zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji obowiązuje na całej infrastrukturze kolejowej PKP PLK, bez ograniczeń, z prędkością maksymalną 160 km/ h.
Od początku nowego rozkładu do ruchu zostanie włączona, podobnie jak było z Pendolino, tylko część pociągów. – Jesteśmy przygotowani na to, że wyjedzie więcej Flirtów niż Dartów, co wynika z zaawansowania odbiorów – mówiła rzeczniczka PKP IC Zuzanna Szopowska. Co w przypadku gdyby kwestia dostaw się skomplikowała? Mamy zabezpieczony tabor konwencjonalny – zapewniła. Oba kontrakty podpisano wraz z wieloletnim utrzymaniem przez producenta. Pesa ma już gotową nowoczesną halę do obsługi pociągów Dart. W tym aspekcie plany musiał za to zmienić Stadler. Przez pierwsze 18 miesięcy Flirty dla PKP Intercity będą serwisowane na warszawskim Grochowie.
Nowe pociągi podniosą komfort podróży najtańszymi pociągami kategorii Intercity, dotowanymi z budżetu państwa. Flirtami będzie można pojechać na trasach: Warszawa – Bydgoszcz, Olsztyn – Kraków (przez Warszawę i Kielce), Gdynia – Katowice (przez Łódź i Bydgoszcz) oraz Kraków – Szczecin (przez Łódź, Kutno i Poznań). Darty będą obsługiwać połączenia z Warszawy do Białegostoku, Lublina, Bielska-Białej przez Częstochowę i Katowice oraz do Wrocławia przez Łódź.